[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Diameter rem cups : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 14:50

Diameter rem cups

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Diameter rem cups

Berichtdoor WillemLimmen » 02 nov 2011, 14:22

LS,

Voor mijn 230TE heb ik onder andere nieuwe schijven, blokken en klauwen (LA en RA) aangeschaft.

De schijven, blokken en bevestigingssets komen van TE-TAXITEILE, de klauwen komen van autopartsonline (http://www.autopartsonline.nl/nl/ao_lis ... hter+Links).

Volgens de specs van autopartsonline hebben de cups een BUITENdiameter van 38mm (=grootste breedte van de cup). Nameten leert dat de diameter van het vlak dat tegen de blokken drukt een diameter heeft van 32 respectievelijk 34mm (ja, autopartsonline heeft 2 verschillende typen klauwen geleverd, maar dat wordt gecorrigeerd).

De OUDE CUPS hebben een BUITENdiameter van 42mm en de diameter van het vlak wat op de blokken drukt is 38mm.

Mijn vragen:
- betreft de opgegeven waarde inderdaad de buitendiameter?
- wat zijn de consequenties van het monteren van klauwen met cups van een kleinere diameter?

Reeds bedankt voor jullie reactie.

Groeten Willem
WillemLimmen
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1973
Automaat: Ja
LPG: Nee

Re: Diameter rem cups

Berichtdoor Trouwkoets » 02 nov 2011, 15:29

Willem, zo uit mijn hoofd zijn de grotere cups later toegepast, zo ongeveer vanaf start serie 2. Gevolg van het toepassen van kleinere cups is volgens mij minder hard remmen van de achterremmen.

Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor WillemLimmen » 02 nov 2011, 15:43

Ha Caspar,

is de buitendiameter van de cups groter geworden vanaf serie 2? Tot nog toe heb ik slechts remklauwen voor de achterwielen gevonden met een ' diameter' van 38mm, maar het is me niet duidelijk of dit van de cup is, of van de rand op de cup die tegen het remblok aanduwd.

Als de buitendiameter van de cups niet gewijzigd is maar wel de diameter van de ' rand' op de cup, dan zal het voor de druk blok-schijf niets uitmaken, wel voor de druk per mm2 op het remblokje..

De twee remklauwen die ik ontvangen heb moeten retour dus demonteer ik liever de stofkapjes en de hitte schildjes niet om het na te meten.

Maar weet ij welke maat is aangepast? De oude cups hebben tevens een veel grotere wanddikte dan die ik nieuw ontvangen heb..

Raadsels!
WillemLimmen
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor WillemLimmen » 02 nov 2011, 20:26

LS,,Ik heb klauwen gevonden met een cup diameter van 42mm, oa bij carpartsdirect.

En Caspar, inderdaad zijn vanaf 06-1980 op de achterassen de 42mm cups toegepast (in ieder geval bij de 230TE).

Dank!

Groeten Willem
WillemLimmen
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:

Keer terug naar Techniek