[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
vragen 240TD beginner : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 22:44

vragen 240TD beginner

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

vragen 240TD beginner

Berichtdoor erikkuiper » 04 nov 2011, 23:44

hallo,

ik heb sinds een week een 240TD uit '82.
tot nu toe bevalt het super.

ik heb twee vragen;
1) Ik wil de kleppen stellen, hoe kun je het makkelijkst de motor tornen?
heb hier iets gelezen van een dop op de krukas, maar dan zit de fan behoorlijk in de weg.
in de hoogste versnelling en vooruittrekken heeft hij (gelukkig) teveel compressie voor.

2) de kilometerteller (snelheidsmeter) werkt pas bij 30 km/h vanuit stilstand.
als hij eenmaal werkt en ik rem af doet hij het wel bij lagere snelheden.
waar kan het aan liggen en hoe los ik het op?

alvast bedankt.
erik
erikkuiper
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 04 nov 2011, 01:28
Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1970
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: vragen 240TD beginner

Berichtdoor Govert » 05 nov 2011, 00:34

De krukas gaat wel, maar je moet een kleine verlenging hebben op de dop, zo dat de ratel net buiten de poelie komt. De fan komt er dan nog wel even tegen aan, maar kan er omheen flappen. Anders haal je de spanning van de V-snaar, dan kan de fan stil blijven staan. Niet vergeten weer op spanning te brengen en niet vergeten alle bouten van de dynamo los te maken voor de spanning eraf gaat.

Alternatieven zijn:
- via een handschakelaar op de startmotor, dan kan de startmotor heel kort laten draaien. Of gewoon met het contactslot, maar dan zie je minder. Voor de zekerheid zet je de dieselpomp vast in de stopstand.
- via de stuurbekrachtigingspomp, dop 22 op de bout van de poelie (is officieel niet aan te raden)
- vooruittrekken in 2e versnelling, een kleine beweging van de auto betekent dat de motor sterk tornt. Wel de handrem eraf.

Over probleem 2 is wel eens geschreven, ben vergeten wat de oplossing was. Inspecteer de kilometerkabel en voeg eventueel wat dunne olie toe.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 72 gasten