[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Remmen doen het niet : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 11:29

Remmen doen het niet

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Remmen doen het niet

Berichtdoor kuipertje » 04 jun 2006, 02:23

Mijn witte 250 automaat is bijna niet te stoppen. Gisteren dook er een probleem op met de remmen: alle kracht uit het rempedaal verdwijnt en pas helemaal onderin bouwt ie een heel klein beetje druk op. Het gekke is dat als je de auto even stil laat staan, hij zich weer herstelt en dan gaat het weer zo'n 10 minuten goed.

Het resultaat op de remmentestbank was niet denderend. Voor 400% verschil, achter 170. (Geen idee wat dat inhoudt trouwens, maar het staat zo op de uitdraai.)

In de drie maanden dat ik de auto heb, is er niets gebeurd aan het remsysteem. Tzal dus niet zo snel zijn dat er na een klus lucht in de leidingen is blijven hangen. Het niveau van de remvloeistof blijft keurig op peil, waarmee een lek na de hoofdremcilinder ook onwaarschijnlijk lijkt. Ook aan de bekrachtiger zal het niet snel liggen, het lijkt me dat als die niet functioneert het pedaal juist zwaarder gaat? :dry:

Op het moment dat het probleem zich voordoet, hoor je bij het rempedaal een puffend geluid. Daar zal dus wel ergens sprake zijn van een lek. Maar wat is er dan precies kapot?

Voor zover ik weet zou het kunnen liggen aan
- de pakking tussen de bekrachtiger en het schutbord
- de afdichtring tussen de bekrachtiger en de hoofdremciliner
- de cups in de hoofdremcilinder

Njah tot zover mijn gedachtengang. Voor ik als een ongeleid projectiel dingen ga vervangen (ik denk zelfs al aan de complete hoofdremcilinder) ben ik wel benieuwd naar jullie ideeën. Het meeste dak weet komt tenslotte maar uit een boekje, wat ook geen wonder is, want de auto is ouder dan ik :P (78)<br><br>Bericht gewijzigd door: kuipertje, op: 2006/06/04 02:35
kuipertje

Antwoord:Remmen doen het niet

Berichtdoor Topasbrauner » 04 jun 2006, 08:23

Hallo Kuipertje,

Je hebt zelf al een goede analyse gemaakt, dat scheelt. Dat je geen remolie verliest is een mooi gegeven, waarmee je idd een lek uit kunt sluiten. Maar over welk tijdsbestek heb je dat geconstateerd? Als je nadat ie dit probleem vertoonde niet meer gereden/stilstaand getest hebt, kun je weinig remolie verloren hebben. Haal voor de zekerheid alle wielen er eens af en kijk zorgvuldig bij alle aansluitingen of je misschien toch nattigheid ziet.
Je tweede punt over je bekrachtiger klopt ook. Je pedaal wordt dan hard en gaat zwaar. Maar remmen doet ie (als je sterk genoeg bent) even goed. Je paking tussen bekr. en schutbord en je afdichting tussen bekr en hrc lijken mij het dus niet te zijn.

Blijft voor mij over je hrc zelf. Je hoort positieve maar ook negatieve verhalen over het reviseren van die dingen. Ik zou er een nieuwe in zetten. Als je er weer doorheen trapt en er loopt iemand voor je, lijkt me dat geen fijn gevoel.

Succes, Job
Topasbrauner

Berichtdoor janbenz1 » 04 jun 2006, 10:26

Hallo Kuipertje,
Inderdaad heb je het meeste al uitgesloten.
Het kan volgens mij alleen maar de hoofdrem cilinder zijn.
Heb dit zelf ook eens gehad, en heb toen ook de hrc vervangen.
Remt nu weer als vanouds.
Wacht er niet te lang mee, je weet nooit wanner hij het wel of niet doet.:ohmy:
Veel succes.

Vriendelijke groet Jan.
janbenz1

Berichtdoor kuipertje » 04 jun 2006, 14:23

kuipertje

Berichtdoor Reinout » 04 jun 2006, 14:47

Hoe vers is je remvloeistof?
Het kan zijn dat er water in is gekomen, daar kan het niet zo goed tegen. Als de vloeistof dan warm wordt, verdampt het water en vormt kleine gasbelletjes in de leiding. Als je dan je rem intrapt, moet je eerst de waterdamp comprimeren voordat je remvloeistof op druk komt. Als je je auto even stil laat staan, koelt de remvloeistof af en condenseert de waterdamp weer tot water. Dan gaat remmen weer prima. Dit lijkt behoorlijk overeen te komen met je verhaal.
Als ik jou was zou ik eerst eens je remvloeistof gaan vervangen en kijken of remmen dan wel goed gaat. Gaat het direct na het vervangen een tijdje goed, maar na een paar dagen/weken weer minder, dan zou ik eens kijken of je remsysteem wel luchtdicht is. Als er ergens een kleine lek (bijvoorbeeld de afsluitdop van je reservoir) zit, kan je remvloeistof in contact met de buitenlucht komen en zal het langzaam vocht uit de buitenlucht opnemen.

Ik heb hetzelfde probleem een keer met een BMW 2002 gehad, na het vervangen van de remvloeistof remde hij weer als een dolle. Is een stuk goedkoper dan een nieuwe hoofdremcylinder;)
Reinout

Berichtdoor kuipertje » 04 jun 2006, 15:09

Klinkt wel logisch opzich :)

Vraag me dan nog wel af waarom het probleem ineens ontstaan is en niet klein is begonnen om dan steeds te verergeren. Als er ergens een lek zit, zou het inderdaad in het reservoir moeten zijn, maar ik zie ook geen condens op de binnenwanden ofzo...
kuipertje

Berichtdoor Reinout » 04 jun 2006, 15:27

Remvloeistof is hydrofoob of hoe het ook mag heten, in ieder geval trekt het water aan. Je zal dus geen condens zien, het trekt meteen in de remvloeistof.

Het kan ook zijn dat je remvloeistof gewoon heel oud is en dat je door het warmere weer er nu pas last van hebt. Zou helemaal mooi zijn, hoef je aleen je remvloeistof maar te vervangen!
Reinout

Berichtdoor kuipertje » 04 jun 2006, 15:37

Klinkt alweer logisch :)

Morgen maar eens beginnen met de vloeistof vervangen dan... en k zal zo nog even achter het stuur kruipen en kijken wat ie na een nachtje stilstaan doet.
kuipertje

Berichtdoor Brijn » 04 jun 2006, 17:07

hydroscopisch...

Had je een warmloper misschien, ik heb dat kort na elkaar twee keer gehad, roestige remblokken die vastzaten in het achterjuk, stank, rook, zenuwachtig eromheen dansen met een al tien jaar verlopen blusser van de HEMA, Wegenwacht erbij, en vooral HÉÉT, juk, velg, de hele handel. Dan wil eventuele waterige remvloeistof wel gaan koken en verlies je remdruk.

Gr. Bert.
Brijn
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1980
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor janbenz1 » 04 jun 2006, 18:18

He brijn ,
Heb je dat ook op film staan?:woohoo:
Volgende keer wel effe filleme.
Groet Jan.:P
janbenz1

Berichtdoor kuipertje » 15 jun 2006, 23:42

Vandaag de remvloeistof vervangen... het probleem lijkt minder te zijn geworden, maar het remmen gaat nog steeds niet optimaal. Misschien maar eens in een andere 123 rijden om eens te vergelijken. Denk dat binnenkort die hrc alsnog vervangen gaat worden.
kuipertje

Berichtdoor Topasbrauner » 16 jun 2006, 09:30

:sick: Zet er maar grote zware claxons op, als er mensen voor je fietsen of lopen of je rijdt op een file af hebben ze tenminste een kans. Veel sterkte gewenst.
Topasbrauner

Berichtdoor Reinout » 16 jun 2006, 09:40

Dan denk ik dat er meer aan de hand is. Wat mij opvalt aan de W123 is dat optrekken voor geen meter gaat (met mijn 240D in ieder geval) maar remmen als een dolle! Ik ben al eens aangereden op de snelweg door een gloednieuwe Dayhatsu (okay, misschien geen goed vergelijkingsmateriaal) die in de slip raakte toen ze mijn rem actie bij wilde benen.

Reinout
Reinout

Berichtdoor MarceldB » 16 jun 2006, 10:53

is de vacuumaansluiting van je bekrachtiger nog wel goed? Het vreemde is dat je na 10 minuten (met of zonder lopende motor??) wel weer wat rempower hebt.

En hoe zijn de remcilinders van je remklauwen? Is niet helemaal te vergelijken, maar met mijn vorige motorfiets had ik ook slechte remmen, terwijl er twee 310mm remschijven met elk een vierzuiger remklauw op zat. Na het volledig schoonmaken van de remklauwen en zuigers, vervangen van de afdichtringen, remde die motor weer als een beest.
MarceldB

Berichtdoor kuipertje » 18 jun 2006, 01:14

Optrekken is niet zo'n probleem met dat ding van mij. Qua carrosserie mag ie dan wel steeds roodbruiner worden, maar hij trekt als een tiet. Hopen dat ie dat straks met gas ook nog doet :P

De vacuumaansluiting is in ieder geval prima. En met het vervangen van de remvloeistof is het totaal wegvallen van de remdruk gelukkig opgelost.

Vanavond hebben we em even op de brug gezet, wieltjes eraf en de hele boel goed bekeken. Achter zag er keurig uit: mooie vlakke schijven, dikke remblokjes. Alleen wat roest op de montagesetjes, maar die vervang je voor een tientje, dus das niet zo'n probleem.

Voor was erger: de schijven zagen er niet uit (gelukkig nog wel mooi recht) en de remblokjes is nauwelijks nog wat van over. Rechtsvoor liep nog flink aan ook. Wat een goede verklaring is voor een hoog brandstofverbruik en het feit dat ie al een tijdje iets naar rechts trok :P De klauw was verder gelukkig in prima staat, geen lekken, beschadigingen e.d.

Samengevat: een aanlopende rem en oude vloeistof zodat het gebeuren flink aan de kook raakte. En daarnaast nog versleten blokjes en brakke schijven zodat wat ie nog deed aan remmen niet zoveel uithaalde.

De vloestof is dus al vervangen en vandaag hebben we het hele zaakje voor losgehad en schoongemaakt. Volgende week laat ik de schijven afdraaien (als ze nog mooi dik zijn, anders komen er gewoon nieuwe op) en komen er nieuwe blokjes op aan de voorkant. En zowel voor als achter nieuwe montagesetjes erop zodat k er voortaan voor het onderhoud goed bij kan :D
kuipertje

Berichtdoor kuipertje » 19 jun 2006, 23:44

En dan nu het volgende vraagstuk...
Vandaag de hele boel gedemonteerd. En toen kwamen we achter het onderstaande montagesetje voor de remblokjes tegen. Helaas staat dat type montagesetje net weer niet in de hbase :( Wie weet van welke fabrikant het is? Een typenummer erbij zou mooi zijn :P
<br><br>Bericht gewijzigd door: kuipertje, op: 2006/06/19 23:45

kuipertje

Berichtdoor Boy » 20 jun 2006, 00:19

da s GIRLING
Boy

Berichtdoor kuipertje » 20 jun 2006, 00:20

Woei :D U mag door voor de koelkast :P

Nou nog zorgen dak daar morgen een setje van te pakken krijg...
kuipertje

Berichtdoor kuipertje » 22 jun 2006, 00:50

En het zit erop...
Gloednieuwe schijven en blokjes voor. En alles weer mooi schoon :)
En we leefden nog lang en gelukkig
kuipertje

Berichtdoor Weizengelb » 22 jun 2006, 16:29

<br><br>Bericht gewijzigd door: weizengelb, op: 2006/06/22 16:35

Das Beste oder Nichts!
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972