door Jeroen » 12 nov 2011, 03:44
Het in D laten staan fenomeen is vooral een kwestie van hoe lang. Als je langdurig stil staat in D loopt de temperatuur op in de vloeistof van de koppeling.
Ik heb in alle eerlijkheid nooit goed begrepen wat er dan kapot zou kunnen gaan. Ik kan me nog iets voorstellen dat seals e.d. bij hogere temperaturen minder lang mee gaan. Maar dat je accute schade zou oplopen, lijkt me sterk
Woon inmiddels al ruim twee jaar in de US. Vrijwel alles en iedereen heeft hier een automaat en niemand zet 'm in N bij een stoplicht, file oid!
Ik heb het hier ook nog eens nagevraagd bij de autoclubs waar ik hier lid van ben. Niemand heeft er ooit van gehoord dat je je automaat beter in N kan zetten. Lijkt dus iets typisch Europeesch te zijn.
Niemand hier heeft ook enige notie dat als je een steile, lange helling afrijdt het een idee kan zijn om je automaat niet in D, maar in 2 of 3 of zo iets te zetten. Ben een paar maanden geleden door Colorado gereden, Rocky Mountains, en vrijwel alle Amerikanen reden mijl na mijl na mijl met hun voet op de rem naar beneden.
Overigens, ik doe het op de Europese manier, ik zal de automaat van al mijn auto's in N bij een stoplicht en schakel uit D terug naar een lagere versnelling bergafwaarts. Maar ik ben vermoedelijk de enige die dat doet in dit land van de automaat.
Groeten Jeroen
Jeroen