door SgtPeppers » 11 nov 2011, 12:54
Oude blok is motortype M115, viercilinder met carburateur, 109 pk, met een dubbele distributieketting, gemonteerd in de W123 vanaf 1976 t/m midden 1980.
Nieuwe motorblok is motortype M102, viercilinder met Bosch K-Jetronic multipoint injectie, 136 pk, met een enkele distributieketting, gemonteerd in de W123 vanaf midden 1980.
De M115 is een motor die al lang meegaat, en bekend staat als behoorlijk betrouwbaar en sterk. Verbruik is wel redelijk hoog, wel goed op LPG te rijden.
Ik heb zelf een W123 met M102 blok gehad en ik vind het een fijne motor, behoorlijk snel ook. Jammer is de enkele ketting, aan te raden is die wel een keer te vervangen, en eventueel te modificeren naar een dubbele ketting. Ook hebben M102's een nogal klein bemeten oliefilter, als dit niet vaak genoeg vervangen word zakt de oliedruk en dat is niet goed. Advies: minimaal elke 7500 km het filter vervangen. Andere kwaaltjes zijn verbrande kleppen en oververhitting. Ik reed op LPG, gemiddeld verbruik zo'n 1 op 8,5.
Over het algemeen staan de handbakken bekend als zeer goed, zeker die met vier versnellingen. Zou soepel moeten schakelen, eens olieverversen kan helpen. De automaten zijn ook vrij goed, al kan daar heel wat meer aan mis. Goede olie en een nieuw filter doen vaak al wonderen, maar dan is er ook nog de afstelling die soms met stangen gaat, in andere gevallen met vacuümregeling (al weet ik niet of dat alleen bij diesels is).