Hallo mede forum genoten,
Al jaren aan het sleutelen en auto rijden. Kan er een leven zonder W123 zijn?
Mijn eerste herinnering aan de W123 begint bij een grijze station met blauw interieur, een 280 of 300 turbo, met automaat. Als kleine jongen achterin, bij een kennis. Wat een wagen! Wat een comfort!!!
Tweede was ik 5. In Noorwegen hoog boven op een berg stond ons huisje. Met de R4GTL veel gereisd, maar de berg op met alle bagage en 2 volwassenen: mijn ouders iig, en twee kinderen: ik en broeders, dat ging niet.
De beheerder had een maroon rode station met bruin leer/mb tex. Die natuurlijk vanzelf omhoog liep. De GTL en achteraan zonder ons als ballast
En dan is er een W123 loze periode. Totdat het licht kwam. Mijn vader reed meer auto dan werkte, typisch gedrag voor een bouwvarkentje...
Een donker groene 300TD met prachtig creme stof interieur: Wat snel grijs was van het betonstof. Tonnen draaide onder de wagen door tot de achteras moe was. Alle Mobile-tankstations waren ermee verbouwd tot BP. Al het afval: aluminium ging mee op de autoambulance achter de MB.
Moegestreden belande ze in de achtertuin. Vervanging kwam met een 300TDT. Wat een beest! 528000 km op de teller, maar ook creme van binnen met ambassade blauw metalic van buiten: prachtig afgerond met kroonkurken! Het echte werk na de BBS van de groene.
Na een jaar bleek het vocht toch echt van buiten te komen, wielbak/voeten bak waren afwezig. Die dikke lagen plastic en mastic waren niet genoeg voor de apk. De achteras was tevens moe. Mooi naast de groene gestald.
Dan nog een zilvere 300TD getroffen met keiharde achtervering. Bleef mooi hoog en met kar en 4 kisten gereedschap was het best comfortabel.
Bloed kruipt waar het niet gaan kan en een 300TD in de telegraaf laat je dan naar Rotterdam afreizen waar Saskia Stuifeling je vraagt of je thee met of zonder suiker wil. Wel een auto was dat zeg! Dealer onderhouden, alles top! Maar geluk is vaak kort. Parkeren aan de racebaan van Breda naar Etten Leur werd fataal. Een auto achterop die de Benz ook nog over een lantaarnpaal deed duwen was te veel.
En zo staan er dan 4 MB's naast elkaar. De oude harde vering weer aan de praat.
Ondertussen een donker blauwe uit Almere gehaald 240TD als gezelschap voor mezelf: mijn eerste MB. Welk een feest!!! Pas een ton of 8 op de teller. De nagel bij het starten: druppelende verstuiver... Als het te gek wordt, en ik nog niet kon sleutelen naar Schrauwen gegaan. Geknipt en geschoren bleek een zuiger wat gekanteld te zijn. Deze vervangen en reeds weer als een dolle. Was van korte duur, de oliedruk viel weg: het omdraaien van de tandwielen van de pomp wist ik toen nog niet.
De 240TD met automaat van een kennis was ondertussen opgehaald en apk gekeurd. Dat deze snel warm werd, moest ik op letten. Van de garage naar de snelweg, en idd warm! Bleek het blok van voor naar achter gescheurd: water en vorst gaan ook in een MB niet goed...
Een bevriende mede W123 had het nestje gezien en nam eea over, in ruil kreeg ik zijn monteur. Hij bouwde een vers 240 blok voor mijn 240TD automaat. Ook daar een jaar mee gereden.
Toen was de pret even over voor mij. Klaar met studie, geen werk, leaseauto etc. Bah!
Mijn vader had zich ondertussen tegoed gedaan aan een Frieze 300TD, mooi donker blauw, weer een andere kleur. Voorheen grijs kenteken geweest, geen schuifdak! Oud type blok in een 1985, ach.
Alles is nu weg op mijn vaders 300TD na. Vorig jaar weer uit de motte ballen gehaald na 25 jaar rijpen, klaar voor een verse kuur: nieuwe banden. En nu al weer de tweede apk verder.
Jaloers als ik ben, ik wil ook weer een W123T. Mooi voor de verse vader, verse zelfstandig ondernemer, en autogek. Want dat ben ik wel!
Al jaren vele auto's gehad, van R4 tot Suburban: vandaan de naam Yellowsub. Lid van vele fora, veel geleerd en maak de handen nu geregeld vuil.
Een eigen loods met brug, alle gereedschap wat je kunt bedenken etc. ben ik een gelukkig mens. Op een ding na: een W123T! In de zoektocht daarna dit forum ontdekt en wie weet heb ik van de winter een mooi project om handen.
In de loods moet ik ook nog eea opruimen, ligt nog veel van de oude W123's. Druppelgewijs zal er zeker wat aangeboden worden tzt.
Nu weer aan het werk, 2 maanden zelfstandig geeft wat druk!
Tuut tuut
Bart te Breda