[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Vermogen valt weg? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 15:46

Vermogen valt weg?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Vermogen valt weg?

Berichtdoor Silverstar » 15 nov 2011, 23:52

Hallo iedereen,

Ik heb mezelf nog maar net voorgesteld in een ander topic en heb meteen al een eerste vraag. Van de week viel na een rit van ongeveer drie kwartier ineens mijn vermogen weg tijdens het rijden. De hele rit reed ik circa 100/120 kmh, maar het laatste stukje over de snelweg naar huis een aantal kilometer wat harder gereden. Na een paar kilometer kwam de afslag die ik moest hebben dus liet ik mijn snelheid zakken. Ik merkte dat de Benz vanaf dat moment nauwelijks op het gas reageerde en vervolgens helemaal niet meer, zelfs bij gas plat. Soms schoot hij dan ineens weer een seconde terug en werd vervolgens weer afgeknepen. Bij het invoegen vanaf de oprit kwam ik dus ook niet meer boven de 60 kmh uit, dus ben ik naar de kant gegaan.

Toevalligerwijs stopte er vrijwel meteen een wegenwacht auto achter mij die vroeg wat er aan de hand was. Hij heeft mij toen een kilometer verder gesleept naar een benzinepomp en daar de auto uitgebreid onderzocht. Uiteindelijk kon hij niks vinden, het enige is dat hij de luchtslang van de radiator af heeft gehaald, auto's op gas zouden volgens hem nogal eens gevoelig kunnen zijn voor koude/warme lucht toevoer.

De auto liep weer normaal, maar ik betwijfel of dit komt door de oplossing van de wegenwacht. Heeft iemand nog andere mogelijke oorzaken? Motorolie is vers en op peil, net een nieuw oliefilter, versnellingsbak olie is ook vers maar was bij het peilen van de wegenwacht wel iets te hoog. Opzich vond ik dit wel vreemd, want deze heb ik van het weekend zelf ook gepeild (met warme lopende motor) maar toen stond hij net een paar milimeter boven het minimum, en ik heb er sindsdien geen olie bijgevuld.

Alvast bedankt voor de hulp!
Silverstar
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1965
Automaat: Ja
LPG: Nee

Re: Vermogen valt weg?

Berichtdoor Toontje » 16 nov 2011, 07:41

ik heb zoiets pas gehad bij een diesel en dat bleek dus dat gewricht te zijn tegen het schutbord waar de gas stang in zit dat was geheel uitgelubbert en als je dan gas gaf dan zakte aleen de stang verder naar beneden en verder gebeurde er niets
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Herman250 » 16 nov 2011, 12:27

Hoi,

Is het gedrag op benzine en LPG hetzelfde?

Gr Herman
Herman250

Berichtdoor CE Loco » 16 nov 2011, 12:35

Mhh,komt me bekend voor,heeft je auto een kathalysator?Als die stuk gaat verstopt deze de uitlaat.Een tweede mogelijkheid is zoals toontje al aangeeft een obstruktie of defect in je gasstangenstelsel.dat is bij een 280CE nogal uitgebreid,Succes.
CE Loco

Berichtdoor Silverstar » 16 nov 2011, 23:09

Voor zover ik weet heb ik geen katalysator. Ik zal de gasstangen controleren op obstructies, maar ik twijfel of dit het is aangezien het zich plotseling voordeed tijdens het rijden met constante snelheid en na een half uurtje rust weer verdwenen was. Het vermogen werd dus meer weggeknepen in plaats van dat het niet reageerde op het gaspedaal..
Silverstar
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Pier 50 » 16 nov 2011, 23:51

is het niet het bevriezen van de verdamper als hij op gas rijd
doet hij het zelfde op benzine
Pier 50
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee

Berichtdoor Silverstar » 17 nov 2011, 19:18

Het bevriezen van de verdamper heb ik ook aan gedacht, maar deze was warm dus iig niet bevroren :-)

Het probleem is nog niet weg. Vanmiddag de auto gestart, starte zonder problemen. Meteen bij het wegrijden had ik weer nauwelijks vermogen en kwam dus niet boven de 20 km/h uit. Dus meteen weer parkeervak in. Toen sloeg de motor ook af. Uiteindelijk starte hij wel weer maar liep 'ie in eerste instantie wat bokkig, dit werd later beter. Heb de auto verder maar niet gebruikt vandaag, wil eerst weten wat het probeem is.
Silverstar
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Pier 50 » 17 nov 2011, 23:00

rijd hij op benzine ook zo beroerd
Pier 50
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240D

Berichtdoor Silverstar » 17 nov 2011, 23:37

Ik heb nog niet kunnen testen of het op benzine ook zo is want mijn benzinepomp krijgt om de een of andere reden geen stroom meer (ook pas sinds deze week)
Silverstar
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor CE Loco » 18 nov 2011, 11:46

Benzinepomp zonder spanning?Grote kans dat dit het pomprelais is,deze kan je overbruggen ,zoek maar eens,met de zoekfunctie op benzinepomprelais.
Nog steeds is het mogelijk dat je uitlaat verstopt zit,is het een importwagen?Kathalysators werden volgens mij alleen ingebouwd in Duitsland en zijn onder de motorkap lastig te spotten.Kan je een foto maken van je spinnekop met brandstofleidingen?{nadat je je luchtfilterhuis verwijderd heb}Ik ben benieuwd.
CE Loco

Berichtdoor Silverstar » 18 nov 2011, 17:59

Ik zal morgenochtend het relais controleren, zou opzich logisch zijn als dat het is want voordat dit probleem zich voordeed liep de auto ook zonder problemen op benzine en kreeg de benzinepomp dus nog stroom.
Maar... zou de motor dan niet helemaal uit moeten vallen in plaats van dat 'ie nauwelijks nog reageert op gas?
Silverstar
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor CE Loco » 06 dec 2011, 20:14

Ik ben benieuwd hoe dit afloopt.Had trouwens een soortgelijke ervaring,na een stuk snelweg niet meer reageren op het gas.Bij mij bleek de gasstang die parallell aan de cylinderkop loopt krom te zijn.Weer recht getimmerd en weg probleem.Wel blijkt dat dat krom worden zich na een tijdje opnieuw voordoet.Tik met hamer en gefikst.
CE Loco

Berichtdoor Menno67 » 27 jan 2012, 22:52

Als je benzinepomp zonder spanning zit is de kans groot dat je LPG relais ook geen spanning krijgt,of af en toe,bij mijn W108 had ik dat ook en strandde,ik heb het relais met een bypass overbrugd en stroom gepakt van de verlichting,bij mij is de kabel van het contactslot naar het relais kapot(was een aardig zoekpartijtje).
Verder kan je gasklep onwillig zijn(backfire gehad?)
Menno67
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200D

Berichtdoor David » 27 jan 2012, 23:40

Het is wel belangrijk op er achter te komen of het probleem zich ook op benzine voordoet. Maar misschien is er wel een gemeenschappelijk probleem dat beide storingen veroorzaakt. Twee suggesties:

Probleem op benzine en LPG:
Kijk de elektronica rondom de verdamper goed na: geen losse of slechte stekkertjes, oxidatie, geen (goed verstopte) zekering die kapot is? Wanneer je op LPG rijdt werkt je benzinepomp namelijk niet, dus een storing in deze elektronica kan een gezamelijk probleem veroorzaken.

Probleem op LPG:
Mogelijk is het membraan in de vervamper kapot. Dit heb ik bij mijn 230E gehad vlak nadat ik er een LPG-installatie in had laten bouwen. Het membraan bestaat grofweg uit twee op elkaar gekleefde rubberen vliezen en door een fabricagefout liet de lijm ertussen los. Hierdoor werd het membraan langzaam een soort balonnetje, waardoor er onvoldoende LPG kon worden doorgelaten op te worden verdampt en de auto begon te stotteren en (bijna) af te slaan. In het begin deed zich dat als een soort spookstoring voor, maar naarmate de tijd vorderde gebeurde dit steeds vaker. Uiteindelijk werd het membraan onder garantie vervangen wegens een fabricagefout.

Succes!
David

Berichtdoor CE Loco » 22 mei 2012, 17:45

Een oud topic naar voren gehaald,ben benieuwd hoe dit afgelopen is?
CE Loco

Berichtdoor Silverstar » 22 mei 2012, 18:16

Laat ik beginnen om te melden dat het probleem is opgelost :-)
Na de nodige dingen als hierboven beschreven te hebben uitgesloten, bleek het probleem te zitten in de thermostaat. De luchtslangen lagen niet allemaal goed, waardoor de lucht bij warme motor te warm werd en de zuurstof te arm voor een goede ontsteking. Slangen omgelegd, en probleem weg!
Silverstar
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor CE Loco » 22 mei 2012, 18:23

Die snap ik niet.Welke luchtslangen bedoel je?En wat heeft dat met een termostaat vandoen?
CE Loco

Berichtdoor CE Loco » 22 mei 2012, 18:25

Je zal wel de waterslangen die van en naar je verdamper lopen bedoelen?
CE Loco

Berichtdoor Leon » 22 mei 2012, 19:03

Of de luchtslangen naar het filter? Zomer / winterstand?
Leon

Berichtdoor Silverstar » 22 mei 2012, 21:54

Sorry, ik haal dingen door elkaar, ik bedoel idd de slangen naar de verdamper
Silverstar
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam: