Op zich klopt de berekeining, en dan heb je het controlelampje nog niet eens meegerekend
. Allen redeneer je de verkeerde kant op, een 55 watt lampje zal nooit koste wat kost als 55 watt willen branden. Het lampje heeft een bepaalde weerstand en als je er dan een zekere spanning opzet gaat er een bepaalde stroomsterkte door de lamp. Op de manier waarop jij rekent zou het betekenen dat de stroomsterkte nog hoger zou worden als je de motor uitzet en er slechts de 12 volt van de accu over zou blijven. En hoe verder de accu leegloopt hoe hoger de stroomsterkte wordt en de lichtsterkte blijft dan hetzelfde. Maar het tegenovergestelde gebeurt, de lichtsterkte wordt steeds minder en er gaat steeds minder stroom lopen bij een dalende spanning.
In de praktijk is het dus ook zo dat alle bedrading en de schakelaars in de auto ook weerstand hebben, waardoor de effectieve stroomsterkte dus altijd lager zal zijn dan de berekende.
Het blijft natuurlijk wel een vrij krappe marge die de mistzekering heeft, maar ik heb in de dertig jaar dat ik 123 rij deze zekering nog nooit stuk gehad. Misschien heb je jouw bekabeling wel "te goed" gemaakt in je auto, waardoor er minder weerstand is (dikkere draden of zo). Meet de maximale spanning van je dynamo eens, misschien geeft de spanningsregelaar wel een te hoog voltage door.
Ik hoop dat je iets aan deze mogelijke verklaring, die ik terplekke even zit te bedenken, hebt,
Groeten,
Willem J