ja hoor... ik was er al bang voor... startproblemen!
de vorige eigenaar waarschuwde mij begin dit jaar al: 's winters zeker op benzine starten.
(LPG verdamper kan bevriezen/dichtslaan)
om maar aan te geven dat het starten moeilijk zal worden deze winter.
Dus ben ik al geruime tijd mijn ontsteking aan het bekijken om het voor te zijn. Ik ga niet lukraak alles vervangen, want ik heb deze mooie oldtimer maar te nemen zoals ie is en heb een klein budget voor onderhoud.
De verdeler, bobine, bougies, -kabels zijn iets van 2 jaar geleden vervangen en heb onstekingshoek en -tijd in aug. al gecheckt, verbeterd en contactpuntjes vernieuwd. ook vervroeging en verlating bestudeerd en gecheckt... snap ik nog niet helemaal (ander topic).
Het starten ging dit jaar redelijk... koud nooit in 1 keer, maar vaak wel de 2de keer... soms 3de, 4de of 5de keer pas. Heb het gas ook bekeken en (preventief) de membramen van de verdamper vervangen.
maar... vanmiddag dus, wilde ik weer even warmrijden(week stil gestaan), kijken naar de ventilatie (hoofdklep zit vast) en de voorraamrubbers dichtkitten (vervangen te duur), m'n voetmat is doorweekt...
Startte vanmiddag dus niet, iets van 10x geprobeerd... uurtje gewacht weer paar keer geprobeerd, nog niet starten. Even onder de kap kijken, bougiekabels gecheckt, verdelerkap-puntjes even schoongemaakt... hier en daar wat vrutten aan kabeltjes en toen deed ie 't heel moeizaam wel. Ik moest echt flink gas bijhouden om niet uit te laten vallen. Na 5 minuutjes rijden was ie weer de oude.
Heb toch maar een nieuwe accu gekocht (80euro, halfords 71AH), want ik weet dat dat vaak helpt. Ik wist niet en kon niet zien hou oud mijn accu was... geen datummarkering of jaarstickertjes, in opwelling vervangen.
Dus toen ik terug kwam weer even met draaiende motor onder de kap kijken en hij liep stationair toch niet zo regelmatig. Weer beetje friemelen... pats!... PATS!
Krijg ik toch dikke schokken van die bougiekabels ! die neem je niet vrijwillig om even te kijken welke kabels lekken.
Je hoort het wel vaker... even in het donker met de bloemenspuit en je ziet vonken bij oude/slechte kabels.
Ik denk dat ie daarom slecht startte...
ff googlen en kom al snel op een bougiekabelstje(zef 437 beru) van 90 euri.... heb net een accu gekocht
Maar nou komt mijn vraag: wat zijn dat nou precies voor kabels, die bougiekabels?
Wanneer/hoe vaak vervangen ?
Ik lees iets over 'harde' kabels en het nieuwe (mindere) siliconen/rubber kabels.
Ook lees ik over koperen geleiders en koolstofhoudende geleiders. doppen met weerstand...
KiloOhms en KiloVolts
En lees ik over Beru kabels dat het niet meer is wat het was qua kwaliteit en Bosch bijna net zo duur nu veel beter is?
En helpt haarlak spuiten op de kabels tegen dat vonken? of een tape omheen wikkelen?
Ik hoop dat er wat kennis hier wordt verzameld, mijn kabels zullen wel niet de enigen zijn die week van de mist worden zoals afgelopen dagen.
sjongejonge, ik vind dat toch maar slecht
hoor... dat bougiekabels zo snel verouderen
groet,
Gerlof