[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
koud en vochtig: slecht starten! bougiekabels : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 00:44

koud en vochtig: slecht starten! bougiekabels

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

koud en vochtig: slecht starten! bougiekabels

Berichtdoor Gerlof » 19 nov 2011, 02:24

ja hoor... ik was er al bang voor... startproblemen!

de vorige eigenaar waarschuwde mij begin dit jaar al: 's winters zeker op benzine starten.
(LPG verdamper kan bevriezen/dichtslaan)
om maar aan te geven dat het starten moeilijk zal worden deze winter.

Dus ben ik al geruime tijd mijn ontsteking aan het bekijken om het voor te zijn. Ik ga niet lukraak alles vervangen, want ik heb deze mooie oldtimer maar te nemen zoals ie is en heb een klein budget voor onderhoud.

De verdeler, bobine, bougies, -kabels zijn iets van 2 jaar geleden vervangen en heb onstekingshoek en -tijd in aug. al gecheckt, verbeterd en contactpuntjes vernieuwd. ook vervroeging en verlating bestudeerd en gecheckt... snap ik nog niet helemaal (ander topic).

Het starten ging dit jaar redelijk... koud nooit in 1 keer, maar vaak wel de 2de keer... soms 3de, 4de of 5de keer pas. Heb het gas ook bekeken en (preventief) de membramen van de verdamper vervangen.

maar... vanmiddag dus, wilde ik weer even warmrijden(week stil gestaan), kijken naar de ventilatie (hoofdklep zit vast) en de voorraamrubbers dichtkitten (vervangen te duur), m'n voetmat is doorweekt...

Startte vanmiddag dus niet, iets van 10x geprobeerd... uurtje gewacht weer paar keer geprobeerd, nog niet starten. Even onder de kap kijken, bougiekabels gecheckt, verdelerkap-puntjes even schoongemaakt... hier en daar wat vrutten aan kabeltjes en toen deed ie 't heel moeizaam wel. Ik moest echt flink gas bijhouden om niet uit te laten vallen. Na 5 minuutjes rijden was ie weer de oude.
Heb toch maar een nieuwe accu gekocht (80euro, halfords 71AH), want ik weet dat dat vaak helpt. Ik wist niet en kon niet zien hou oud mijn accu was... geen datummarkering of jaarstickertjes, in opwelling vervangen.

Dus toen ik terug kwam weer even met draaiende motor onder de kap kijken en hij liep stationair toch niet zo regelmatig. Weer beetje friemelen... pats!... PATS!
Krijg ik toch dikke schokken van die bougiekabels ! die neem je niet vrijwillig om even te kijken welke kabels lekken.
Je hoort het wel vaker... even in het donker met de bloemenspuit en je ziet vonken bij oude/slechte kabels.
Ik denk dat ie daarom slecht startte...

ff googlen en kom al snel op een bougiekabelstje(zef 437 beru) van 90 euri.... heb net een accu gekocht :unsure:

Maar nou komt mijn vraag: wat zijn dat nou precies voor kabels, die bougiekabels?

Wanneer/hoe vaak vervangen ?
Ik lees iets over 'harde' kabels en het nieuwe (mindere) siliconen/rubber kabels.
Ook lees ik over koperen geleiders en koolstofhoudende geleiders. doppen met weerstand...
KiloOhms en KiloVolts
En lees ik over Beru kabels dat het niet meer is wat het was qua kwaliteit en Bosch bijna net zo duur nu veel beter is?
En helpt haarlak spuiten op de kabels tegen dat vonken? of een tape omheen wikkelen?

Ik hoop dat er wat kennis hier wordt verzameld, mijn kabels zullen wel niet de enigen zijn die week van de mist worden zoals afgelopen dagen.

sjongejonge, ik vind dat toch maar slecht :angry: hoor... dat bougiekabels zo snel verouderen

groet,
Gerlof
Gerlof
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1965
Automaat: Ja
LPG: Ja

Re: koud en vochtig: slecht starten! bougiekabels

Berichtdoor Arie en Nico » 19 nov 2011, 07:47

beste gerlof

wat vind jij te duur voor een raamrubber
origineel is ongeveer 80 euro imitatie febi is 45 euro
vaak zet het dichtkitten van het oude rubber geen zode aan de dijk
en zal het blijven lekken
wij kunen ook rubbers wisselen

groet arie en nico
Arie en Nico
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1967
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Pier 50 » 19 nov 2011, 08:50

je hebt ook een speciale spray voor bescherming van electronica
als je haarlak gebruikt helpt dat maar even ,haarlak word hard en dan krijg je kleine scheurtjes er in
waardoor ze weer stroom lekken
Pier 50
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Ruud Janssen » 19 nov 2011, 09:31

hallo
de 280TE start ook slecht met vochtig weer.
ik heb de kabels met vulcaniserede tape in getaped.
vooral vlak bij het luchtfilter was het kwetsbaar.
ik heb ook begrepen dat je beter de kabels en verdeler en rotor van bosch kunt nemen ipv beru.
is wel wat duurder.
groeten van ruud.
Ruud Janssen

Berichtdoor Veluwe240 » 19 nov 2011, 10:48

Hoi Gerlof, hoever staat de electrodeafstand van je bougies? Als deze op de voorgeschreven afstand staan en ze zitten er al een tijdje in en je rijdt behoorlijk wat km, kan het zijn dat deze ingebrand zijn en de weerstand vrij groot is geworden. Vooral als je wel eens wisselt van gas naar benzine, kan het zijn dat je bougies iets aankolen en bij overschakelen naar gas vrij heet worden en sneller op zijn. Als je kabels goed zijn en ze slaan wel door, zou de weerstand verderop zo groot moeten zijn dat hij daar de stroom niet kwijtraakt. Ik weet zo de voorgeschreven electrodeafstand niet, maar bij een 280 van een maat van mij heb ik ze op 0,6 mm gezet. Als kabels eenmaal doorslaan, is de beste kwaliteit er al wel af, controleer dus even goed op scheurtjes of droogteplekjes in de kabels.

Groeten,
Reinier.
Als het niet wil zo als het moet, moet het maar zoals het kan.
Veluwe240
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1969

Berichtdoor Veluwe240 » 19 nov 2011, 10:55

Oh ja, nog even ter aanvulling, het bevriezen van je verdamper, zit deze niet (te) hoog gemonteerd? Een verdamper die bij stilzetten van de motor droog komt te vallen omdat het koelwater terugstroomt naar de radiateur, heeft geen "weerstand" tegen het koude verdampende gas bij de koude start.

Reinier.
Veluwe240
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Gerlof » 19 nov 2011, 12:41

Nou dat is mooi! Dat Beru verhaal, ik las eens iemand die er veel mee werkte en het idee had dat de kabels de laatste jaren minder waren, het leek wel of ie bedoelde dat beru een besparingsronde op het rubber hadden gedaan...

Ik probeer liever ouwe spullen nog een beetje door te gebruiken, dan maar gelijk weg te gooien... Vind ik toch zonde van m'n budget B) kan ik beter gebruiken voor dingen die echt op zijn... Zoals wiellagers laatst.
Dat van die accu, was misschien een beetje overhaast, maar toch ook wel slim, want zonder stroom begin je niks meer.... Hoewel... Heb net ook een goedkoop setje startkabels erbij gekocht.... Jaa de winter komt.

Het is voor Beru natuurlijk ook lucratief met die hoge verkoopprijzen, ook nog te besparen op dure grondstoffen, want kortere levensduur verhoogt de verkoop en goedkopere grondstoffen verlaagt de kosten :evil:

Ik lees toch ook wel positieve verhalen over beru, als het gaat om andere onderdelen, maar als Beru voor de winst blijkt te gaan ten koste van de afstersales kwaliteit, is het best mogelijk dat ze overal proberen te winnen...

Ik ga mooi de kabels bij het luchtfilterrandje en daar waar ze de kl.deksel raken met vulcaniserende tape versterken, en dan daar nog eens plantsproeien... Vonken naar elkaar lijkt me onlogisch, omdat a niet geaard en b 2x isolatiedikte.
Maar ja als het klopt dat die Geleiders van de kabels... Ook wel koolkernen, kunnen breken... Verhoogt dat natuurlijk ook de weerstand en kans op doorslag. Had ik dat eerder geweten, was ik een stuk voorzichter met die kabels geweest, bij bijv. dat plasticken dingetje op de kop om de kabels in te klemmen...

Bij diesels heb je toch minder dit soort ellende...

Misschien wel tip om gelijk te tapen of sprayen als je nieuwe koopt...

M'n verdamper staat hoog, maar net niet hoogst, niet droog dus. Ik knijp af en toe wel eens in de slang vlakbij, dan merk je vanzelf of er lucht inzit, maar een double check is in deze zeker de moeite! Thnx

Tjsa, daar komt de elektrode afstand van de bougie weer om de hoek... Misschien helpt het wel om van 0,8mm naar 0,6mm te gaan (in mijn situatie), maar als ie dan regelmatiger loopt, hoeft het probleem nog niet opgelost te zijn... Ik denk nog steeds, dat grotere afstand een sterkere vonk oplevert... Maar volgende keer als ik bougies weer in mijn handen heb, ga ik toch de afstand verkorten (LPG wordt warmer, ontsteekt dus eerder en condenseert niet op koude cil. wand, denk ik dan maar).

Toch hoop ik nog wat specs te lezen over kabels...
Hoogspanning voor de vonk, maar ook weerstandkabels voor onstoring... Hebben kortere kabels dan ook 1Kohm... Of zit het in de doppen? Hoe zit dat nou? Welke materialen in de kabel??

Mijn bobine bijv. Is merkloos... Voor die ontsoringstoestand, moet je ws grotere transformatie hebben dan bij gewoon koperen kabels, maar dat zorgt voor nog meer el. slijtage in de verdeler... Zijn er hier die met koperen(zonder koolstof) bougiekabels rijden? En zijn er die ervaring met andere merken hebben?
Misschien is er wel een merk die hier op inspringt...
hoe vaak moet je tegenwoordig wel niet je bougiekabels vervangen? De concours eigenaren doen het elk jaar, lees ik wel eens...
Gerlof
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Veluwe240 » 19 nov 2011, 20:08

De electrodeafstand zal altijd een discussie blijven. LPG geeft, in mijn logische boerenbrein, een hetere en drogere verbranding. Volgens de één moet je dan je bougies wijder zetten om een zo groot mogelijke vonk te bereiken, maar ik denk dat het drogere LPG mengsel juist een grotere weerstand veroorzaakt ten opzichte van het iets koudere en vochtige benzinemengsel. Je electrodeafstand vergroten zou dan een dubbele weerstand betekenen. Plak daar ook nog eens een paar silicone weerstandskabels aan die niet te best van kwaliteit zijn en het vonkenfeest over de kabels is compleet. 1 Ding is zeker, een goede accu is nooit weg, want bij een paar graden onder 0 verliest die al aardig vermogen en niets is zo vervelend als na een paar keer starten zonder stroom te staan bij - veel :evil:
Veluwe240
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor drieskes » 19 nov 2011, 21:20

LPG ontsteekt trager dan Benzine, dus de ontsteking iets vroeger(ca.2gr.eerder) zetten. De bougies op 0,6 mm. i.p.v. de 0,8 voor een makkelijkere vonk. De beste bougiekabels zijn die van Bosch net zo als de rotor en verdeelkap. Als de bougiekabels nog maar 2 jaar oud zijn, kun je ze ook eens inspuiten met siliconen-spray. De bougiekabels zijn origineel koperkern/rubber. De kabels hebben zelf GEEN weerstand, alleen de bougiedoppen die er aan vast zitten (1 KOhm) ter ontstoring. Het rotortje kun je eens een beetje schoonvijlen met een nagelvijltje. Als je nog contactpuntjes hebt deze ook eens goed controleren op inbranden en afstand.
Succes 8-)
drieskes

Berichtdoor Veluwe240 » 20 nov 2011, 12:18

Als je universele kabels bij een automaterialenzaak gaat halen, kijken ze vaak alleen naar lengte en aansluiting op je verdeelkap en krijg je vaak "nieuw" type kabels, niet de oude koperkern.

Groeten,
Reinier.
Veluwe240
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Gewoon Ik » 21 nov 2011, 10:19

Wat is het verschil tussen oud en nieuw?

Als de nieuwe beter geleiden en een betere isolatie hebben versta ik het probleem niet.

De oude zijn koperkern. Een stuk of gevlochten? (ik ga nu niet mijn goede kabels opensnijden om het te achterhalen).
Wat zijn de nieuwe dan?
Gewoon Ik
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1982

Berichtdoor Bob » 21 nov 2011, 20:26

Het verschil tussen de twee is dat met de koolkern (meest waarschijnlijke) een ingebouwde onstoring is. Gaat wel ten koste van de vonk want die koolkern is niets anders als een lange weerstand waardoor je vonk energie verliest. Het is wel vriendelijker voor je omgeving ivm de storing die je veroorzaakt.
Als je op LPG rijd zou ik gaan voor koper. Max energie voor je vonk.
Trouwens, een sluitstuk bij (oudere ) benzine auto´s is de ontsteking. Na verloop in jaren wordt al het kunststof (lees isolatie) poreus en kan vuil en vocht opnemen, waardoor de isolatie terug loopt en je hoogspanning weg leg lekt.
Het kan dus geen kwaad om buiten de kabels ook de kunststof verdeler kap en de rotor te vervangen.
Je zult verbaast staan van het verschil.
Met de toepassing van koperen kabels en LPG kun je experimenteren om de punten afstand iets groter te zetten.
Hoe dichter de bougie punten bij elkaar staan des te kleiner de vonk wat voor LPG juist cruciaal is. Dus de punten verder uit elkaar om een grotere vonk af te dwingen.

Succes
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1973

Berichtdoor Veluwe240 » 21 nov 2011, 23:04

De koolstofkabels, net wat Bob zei, zijn weerstandskabels en hebben nog wel eens problemen met het klemmetje op de bougie. De mantel van deze kabels is vrij slap en daardoor wil het klemmetje nog wel eens loskomen van de kern als de kabel van de bougie gehaald wordt, of de kern breekt net voor het klemmetje, wat weer extra weerstand en slecht contact geeft. Ik heb wel eens kabels gezien die in de bougiedop zoveel hadden gevonkt, dat het uiteinde van de kabel helemaal verbrand was en bij demontage van de kabel het klemmetje op de bougie bleef zitten.

Reinier.
Veluwe240
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Gewoon Ik » 22 nov 2011, 10:02

Bedankt : dus ipv koper gebruiken ze koolstof.
Dus vragen voor koperen kernen is de boodschap, bedankt. Vind je dat nog makkelijk?

Tegen poreuze isolatie kan je niet veel doen. Ofwel laat je er een nieuwe isolatielaag rond leggen ofwel koop je nieuwe. Dat laatste zal opmerkelijk goedkoper en duurzamer uitkomen.
Goede verdelerkap kopen, de verdelerkap die Jan en ik van mijn auto gehaald hebben was speelgoedmateriaal vergeleken met diegene die ik er opgezet heb (beru of zo geloof ik). Veel dikker plastiek, veel betere stiften binnenin, veel dikkere afsluitring onderaan en veel betere sluitingen (of alles om vocht buiten te houden en elektriciteit te geleiden is beter).

Tja over de discussie van langere afstand of kortere afstand : ik weet het volgende (electrisch bepaald). De totale hoeveelheid energie is gelijk (bepaald door je ontsteking). Grotere afstand is grotere weerstand. Dus je spanning stijgt, maar je stroom daalt.
Nu is het helaas niet zo simpel, want in feite wordt er (net zoals bij lassen trouwens) een plasmaboog gevormd. Het is die plasmaboog die voor vrije electronen zorgt en de noodzakelijke temperatuursstijging zorgt. En die wordt voornamelijk bepaald door de hoeveelheid energie die je erin stopt.
Hoe langer de plasmaboog (dus hoe verder de afstand), hoe groter het oppervlak, dus hoe eenvoudiger dat het mengsel kan gaan ontsteken. Maar hoe groter de afstand, hoe moeilijker de boog gevormd kan worden. :ugeek:
Helaas is die cursus opgeruimd (wegens veel te theoretisch en te saai en die zou toch nooit van toepassing komen :roll: ) en zou ik moeten gaan internetten om te kunnen gaan opzoeken wat de invloed is van een vochtiger of droger (ook armer en rijker) mengsel is.
Nu uit mijn hoofd is een droger mengsel minder geleidend is de logica, maar je hebt ook minder verliezen dan een nat. En we spreken over microniveau, dus ik zou voor droger gokken, waarbij de boog het makkelijkst onstoken wordt. Maar dit ben ik niet zeker. Is er iemand ook zo :geek: als ik die dat kan bevestigen, ontkrachtigen, verbeteren, ...?
Gewoon Ik
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Bob » 22 nov 2011, 11:14

over : Tja over de discussie van langere afstand of kortere afstand : ik weet het volgende (electrisch bepaald). De totale hoeveelheid energie is gelijk (bepaald door je ontsteking). Grotere afstand is grotere weerstand. : is normaal gesproken waar
Echter niet bij een bobine. Bij een bobine loopt de bougie spanning op (zelfinductie, volgens een e-macht) totdat er ergens ontlading plaats vindt. Als alles goed is, gebeurd dit dan bij de bougie's. Als de bougie punten dichter bij elkaar staan zal de vonkoverslag eerder plaats vinden en de opbouw van de spanning is teneinde. Het compromis is dan ook " wat is zover mogelijk ". Want té ver kan overslag betekenen bv in de bobine zelf, en dan kan ie kaput zijn.

In het verre verleden heb ik hiermee geëxperimenteerd met zelfgemaakte " thyristor ontstekingen " zonder de verdeler (ook,wel de CDI ontstekingen (dus geen common rail diesel maar Capacitor Discharge Ignition) die een veel hogere spanning produceren dan de inductieve ontsteking. Tegenwoordig op verschillende modellen standaard toegepast. Heb ze oa gezien op de Merc. C serie en Saab, waar het zwakste punt "de verdeler "ook niet meer aanwezig is.
Dit zou standaard moeten zijn met LPG. Dacht dat het ook zo te koop was, maar ben dat een beetje kwijt.

Bob
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Gewoon Ik » 23 nov 2011, 09:42

Bob : juist, nu je het zegt komt het meer terug, maar de bobine zelf stond niet uitgelegd in de cursus verbranding en verbrandingsmotoren, net zoals je ander type ontsteking, wel wat jammer.
Maar het is juist : bobine verhoogt de spanning van 12v naar hoogspanning, en dan slaat de bougie door.

Maar ik ga er niet meer verder op in, in dit topic, anders krijg ik onder mijn kl*ten wegens topicvervuiling en offtopic.
Gewoon Ik
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Gerlof » 28 nov 2011, 03:14

Nou ik vind het allemaal heel boeiend hoor! Blijft natuurlijk waardeloos dat mijn kabels nu al (nog geen 2 jaar/20dkm) zo heftig lekken.
Bij stationair kreeg ik flinke schokken door ze aan te raken...
Ik ga nu ook niet mijn standaard 1 kOhm beru bougie kabels vervangen en opensnijden om te kijken hoe ze er uit zien, maar soepel vind ik ze wel en denk dus niet dat ik koolkernen heb.. Dan zijn de geleiders in mijn kabels vast nog goed... volgens mij zou je ook betere geleiding bij koolkernbreuken en nat weer hebben...
De vulcaniserende tape staat op mijn boodschappenlijstje.

wat is een goed(koop) Bosch adresje voor de bougiekabels?

De verdeler is dus ook zwaar verdacht bij nat weer en slecht starten... ik zag laatst een foto van een soort rubberen muts over de kap en kabels... zijn die bekend en verkrijgbaar?

en nog een vraag: dat sprayen en fohnen van vroeger... wat voor spray is dat? een vochtverdrijver. wd40? eigenaren van vroeger spreken vol lof over dat sprayen vroeger bij slecht starten en nat weer...
Gerlof
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Bob » 28 nov 2011, 12:19

Het feit je je oplangers krijgt van je kabels houdt al in dat het met de isolatie slecht gesteld is, Tevens kan je ook concluderen dat dit dus ten koste gaat van de uiteindelijke spanning voor de bougie.
Bij mijn 230TE kan ik rustig mijn kabels vast houden zonder iets te voelen. Kort geleden vervangen door een zetje van Brezan (incl. de kap en de rotor).
Je kabels opensnijden zie je waarschijnlijk een nylon kern met een opgedampte koollaag. Bij vaak genoeg buigen van de kabels zal deze koollaag meer en meer breken en hier zullen dan ook een soort vonken optreden (ten koste van de bougie vonk).

Ja sprayen .. tegen de tijd dat je dat nodig hebt om goed te kunnen starten is het toch echt tijd voor andere kabels, lijkt mij.
Over het algemeen wordt het onstekingsgedeelte vergeten tot het problemen optreden, terwijl dat toch het meest gevoelige gedeelte van de motor is.
Bob
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Gewoon Ik » 03 dec 2011, 13:02

sprayen is meestal vochtverdrijver.
Gewoon Ik
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor drieskes » 03 dec 2011, 13:39

De beste bougiekabels zijn gewoon van BOSCH en siliconen/koperkern....................................De kabels eens lekker sprayen met siliconen-spray verdrijft het vocht en houdt de kabels soepel. Wij doen zo al ruim 10 jaar met de bougiekabels !!! :whistle:
drieskes

Keer terug naar Techniek