Ik ben van plan om eens mijn koelwater te vervangen, samen met de thermostaat. Op een of andere manier vertrouw ik ze niet meer. Mijn motor wordt zelden warmer dan 85°C op de meter. Meestal staat de meter met moeite boven de 80°C.
Ik heb de fan al gecontroleerd met de befaamde krantenmethode. Nuttig en daaruit blijkt dat de zender nog werkt.
Nu heb ik ook een iets lager koelvloeistofniveau dan dat zou moeten. Bijvullen met water heb ik al gedaan, dan loopt het er weer uit, tot het op het oorspronkelijke beginniveau staat. Het is niet veel, het is minder dan 1/2liter.
Ik ben erachter wat het is, het is het dopsel op de radiator die dat water laat weglopen.
Nu heb ik wel al ongeveer 1litertje water erin gegoten, waardoor mijn koelvloeistof verdund is geworden. Ik begin dus te twijfelen aan de vorstbestendigheid van mijn koelvloeistof.
Lang verhaal kort : welke koelvoeistof heb ik nodig en hoeveel? Bijkomend : ik weet niet wat erin zit (buiten dan dat water) mocht er een voorganger dat bijgevuld hebben met een ander type kan dat kwaad? Of mengelen die soorten voor geen meter met elkaar?
Hoe moet ik bijvullen om geen luchtbellen te hebben? Is daar een procedure voor? Of mag ik erin gieten, starten zonder dop, laten draaien tot motor warm is en dan bijvullen? Moeten de kachelkranen in een bepaalde stand staan? Ik zou ze vol open zetten.
Het aflaten van die koelvloeistof. Ik weet dat er een plastieken dopje zit onder de radiator, dat is niet meer goed : ik zou een ronde sleutel moeten hebben om die te kunnen gebruiken (is met andere woorden kapot gedraaid). Is er een andere methode om al het vocht eruit te laten lopen?
Moet ik letten op kleur dat eruit loopt? Stel dat het een roestkleurtje heeft. Hoe spoel ik dat eens goed door? Met water?
Veel vragen in eens. Bedankt voor jullie antwoorden en om het net iets simpelder te maken : het gaat om een M102 injectiemotor in een station (al doet dat laatste er vermoedelijk niet toe).
Bedankt.