Als het een klepsteel-rubber zou zijn, zie je dat aan een rookpluim uit de uitlaat na stationair draaien, of als het gas losgelaten wordt tijdens een rit.
Het lijkt er meer op, dat met het aandraaien van de kopbouten het blok zich iets vervormt heeft.
Dit kan gebeuren als de cilinderkop-bouten niet precies volgens voorschrift aangedraaid worden.
Hierdoor vervormen de cilinderwanden enigszins, waardoor de motorolie langs de zuiger in de verbrandingsruimte komt.
Je schrijft de olie zit er al 2 jaar in en dat is niet echt verstandig.
De fabriek schrijft namelijk voor, dat olie elk jaar ververst moet worden
ongeacht het aantal km's.
Ook schrijft de fabriek voor, dat olie verversen bij benzine motoren om de 10.000 km en diesels om de 7500 km moet gebeuren, maar onder zware bedrijfsomstandigheden moet dat om de 5000 km en 3700 km.
Wat zijn dan zware bedrijfsomstandigheden: veel korte stads ritten, vaak zware (paarden)trailers trekken of veel over erg stoffige wegen rijden.
Het lezen van het instructieboekje kan dus echt verhelderend werken.
Laatst bijgewerkt door vlieger op 13 dec 2011, 09:39, in totaal 1 keer bewerkt.