door MBvO » 04 dec 2011, 22:08
Dat klinkt mij niet helemaal normaal nee. Ik heb een 300D, en die 5e cilinder geeft toch wel een ander totaalgeluid, maar het getokkel is wel herkenbaar. Het is natuurlijk nogal koud buiten nu, dus het kan gewoon een te laag toerental zijn door de temperatuur. Als je dat handmatig bijstelt bij de koude start, klappert 'ie dan ook zo? Het lijkt te verdwijnen als je wat met het gas speelt, maar dat kan ook het lawaai zijn natuurlijk wat het overstemt.
Voor het geval dat:
Om het stationair toerental handmatig (omhoog) bij te stellen bij een koude start (zeg 10gr celcius of minder, om maar een richtlijn te geven) zit onder je kilometerteller een plastic draaiknop. Met de motor (nog) uit, trap je het gaspedaal tenminste half in en houdt het ingedrukt terwijl je het knopje naar links draait tot het niet verder kan (1,5 slag of zo). Dan laat je het gaspedaal los en start je de auto normaal zonder gas bijgeven.
Aan dat draaiknopje zit een kabeltje wat ietsjes aan de gashendel in de motorruimte trekt (werking is in feite dus hetzelfde als continu heel ietsjes gas geven). Het moet dus precies goed zijn afgesteld, niet te slap want dan werkt het niet, en niet te strak want dan werkt het altijd en da's ook niet nodig.
Eens dat de koelwatertemperatuur is gestegen naar zo'n 60 graden is de motor warm genoeg om normaal stationair te draaien en kun je het knopje terug naar rechts draaien. Als je dat tijdens stationair doet hoor je het toerental dalen.
Hoeveel km. heeft het blok? Veel onderdruk? Ik zie dat je een nieuwe tankdop hebt, maar dat er nogsteeds wat olie langs lekt, da's wel een beetje apart. Carteronluchting goed schoon? Dat rubber knietje ziet er wel nieuw uit.