door MBvO » 17 nov 2011, 23:41
Volgens mij heb je je thermostaat verkeerd om geïnstalleerd, dat zou het verschijnsel verklaren dat de radiateur ijskoud was en de motor te warm. Bij een 300D moet het ronde platte schijfje naar achteren (richting cabine). Dat dopje sluit de kortsluitleiding af, waardoor de volledige stroom koelwater door de radiateur gestuurd kan worden als dat nodig is.
Als je 'm verkeerd om hebt, gaat de thermostaat niet open en gaat er geen koelwater door de radiateur. Dit zorgt voor oververhitting van de motor... als je nu de radiateur afdekt, zal het water daarin toch ook warm worden op den duur (maar via de onderste koelslang, niet via de bovenste zoals gewoonlijk) tot op den duur het warme water via de achterzijde (vanaf de radiateur) de thermostaat bereikt, deze open gaat en je koelwater normaal via de radiateur begint te lopen. Kan dat? Ik weet het niet, maar veel andere verklaringen zijn er volgens mij niet.
Mooi dat het voor jou werkt, maar toch klopt het volgens mij theoretisch niet. De thermostaat krijgt volgens mij helemaal geen koud water te verwerken, want het koelwater komt heet uit de motor en bereikt het thermostaathuis. Als het water te koud is, gaat het via de kortsluitleiding weer het blok in (thermostaat staat dicht dus bovenste slang naar radiateur is afgesloten). Als het warm genoeg is, opent de thermostaat de doorloop naar de radiateur, en tegelijkertijd wordt de kortsluitleiding afgesloten door het ronde plaatje aan de thermostaat.
Als je de radiateur afschermt met een stuk karton, is de luchtstroom door de radiateur minder en koelt hij dus minder. Dan gaat het water dus warmer het blok weer in (door de onderste koelslang) dan als je dat karton niet gebruikt. Daardoor kan de temperatuur niet dalen volgens mij.
Dus, als je thermostaat dicht staat (en correct geïnstalleerd is), gaat er geen water door de radiateur. Dan kan de fan nog zo hard draaien, maar dat maakt dus geen verschil qua koeling door de radiateur. Wel middels de "ventilator-wind" langs het blok, maar da's een ander verhaal (en doet ook weer niet zoveel want het is geen Porsche met luchtkoeling). Als de thermostaat open staat, gaat er dus (bij een gegeven temperatuur) teveel water door de radiateur en komt de temperatuur niet hoog genoeg.
Ik kan het alleen maar anders verklaren als je de bladen van de fan verkeerd om hebt staan (fan omgedraaid bij terug installeren?), dat de fan de koeling van de rijwind in feite tegenwerkt, dan zou je verminderde koeling hebben. Of als je een luchtbel in je systeem hebt waardoor het koelwater niet netjes doorstroomt.