De WIS kan je kopen bij MB:
http://www.mercedes-benz-classic-store.comaldaar links klikken op Technische Literatur > Werkstatthandbücher of DVD Informationen kür Klassiker. Voor de W123 kies je een desbetreffende CD of DVD uit.
De Amerikaanse uitvoering van de WIS staat online:
http://Mercedes.thatchermathias.com/of officieel bij MB USA:
http://www.startekinfo.com/StarTek/outs ... ocId=12265Op downloadsites e.d. zwerft de WIS ook rond.
MB gebruikte vacuüm veelvuldig om systemen te regelen. Vacuum kan je variëren, waardoor je systemen iets kan laten doen. Vacuum wordt bijvoorbeeld gebruikt om de ontsteking te vervroegen bij benzinemotoren. MB gebruikte ook vacuüm om automaatbakken aan te sturen. Het werd gebruikt als lastsignaal, hoe minder vacuüm er was, hoe hoger de belasting van de motor, hoe hoger de oliedruk moet zijn in de automaatbak. Bij een vacuumlek zal de bak het signaal krijgen dat er hoge belasting is en de oliedruk zal stijgen, gevolg is hard schakelen.
Bij benzinemotoren wordt dit vacuüm van het inlaatspruitstuk gehaald, daar heerst vacuüm afhankelijk van de stand van de gasklep. De gasklep bedien je met het gaspedaal. Gaspedaal diep ingetrapt = hoge belasting van de motor = gasklep helemaal open = geen vacuüm.
De automaatbak bezit een vacuummodulator. Dat is een onderdeel dat het vacuüm omzet (moduleert) in een beweging van een pin, waardoor de oliedruk in de bak kan worden geregeld. Er zit een veer in, waardoor als er geen vacuüm is, de pin naar binnen wordt gedrukt. Als er vacuüm is, dan wordt de pin naar buiten gedrukt. Een foto van een modulator (van de 722.3 en 722.4-bakken) staat hieronder. Het is nummer 60. Je ziet vacuumleiding (nr. 10) erop aangesloten.
Bij diesels is er niet zo'n vacuüm, want de gasklep ontbreekt (tenminste bij de sleutelstarters). Er moet dus iets anders worden bedacht om dat vacuumsignaal van de benzinemotor na te doen. Daarvoor wordt een vacuümpomp en een regelventiel gebruikt. Het regelventiel (in het Engels Vacuum Control Valve (VCV)) zorgt voor afname van het vacuüm afhankelijk van de stand van het gaspedaal. Op de MW-pomp ziet het ventiel er zo uit (nr. 1):
Je ziet dat hij met een stangetje (nr. 3) verbonden is met het gasstangenstelsel.
De vacuumschema's verschillen van jaar tot jaar, zeker waar het USA-modellen zijn. Die werden ook voorzien van EGR, uitlaatgasterugvoering, ook aangestuurd door vacuüm.
Je 300TDT is uit 1984, maar is het een Euro of een USA-model?
Een van de kastjes op het schutbord is waarschijnlijk de overdrukbeveiliging van de turbo, dat is dan ook geen vacuumleiding. Het andere kastje kan ik niet direct plaatsen, alleen als het een 1984 Californië-uitvoering is.
Hoe je foto's kan uploaden staat her en der wel beschreven, o.a. hier:
viewtopic.php?f=15&t=4027