Als je auto niet loopt op LPG en benzine, moet je 't misschien eens met diesel proberen
Mijn auto loopt trouwens ook niet, maar rijden doet 'ie als de beste
Maar eeh, om hopelijk ook nog wat nuttigs te zeggen:
Zwarte bougies is roet, en roet komt door slechte verbranding van de brandstof. In dit geval een te rijk mengsel (teveel brandstof ten opzichte van de hoeveelheid lucht die er binnen komt, want er is niet voldoende zuurstof om alle brandstof optimaal te verbranden). Bij een optimale verbranding zijn je bougies lichtbruin en droog, soort koffie-met-melk kleurtje.
Er komt dus wel brandstof in je cilinder, maar die ontbrandt niet goed. Dat komt ofwel door te weinig lucht, slechte compressie (kleppen stellen!) of een slechte timing van de vonk (maar lijkt me niet de meest voor de hand liggende oorzaak, aangezien de motor wel even liep met spiksplinternieuwe bougies).
Aangezien beide brandstoffen niet goed verbranden, het probleem optrad nadat je op de snelweg had gereden op LPG (waarbij de temperatuur flink hoog wordt door hoge toeren en hoge lpg-verbrandingstemperatuur) is het goed mogelijk dat je klepstelling flink verlopen is, of, aangezien je aangaf dat je slurrie in de carterontluchting hebt, je koppakking is doorgeslagen.
Die mayonaise is meestal een mengsel van olie en koelvloeistof, of evt. water. Als dat in je carteronluchting zit, zit vermoedelijk je kleppendeksel er ook vol mee. Dat zie je als je het deksel verwijdert om de kleppen te stellen, dus daar zou ik maar eens mee beginnen.
Kijk ook eens of er diezelfde slurrie (evt. in mindere mate) aan de olie peilstok zit?
Als je onder het kleppendeksel ook slurrie tegenkomt, alles goed schoonmaken en olie ook aftappen. Kijk ook eens met een lichtje in de radiateur, zien of je daar ook rare resten ziet (olieglinstering in het koelwater). Mocht dat allemaal uitkomen, dan zou ik toch maar eens aan de koppakking gaan denken.