MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 10:48

motorrevisie Diesel

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

motorrevisie Diesel

Berichtdoor Boy » 08 jun 2006, 23:07

Elders op het forum is gesproken over het uitboren van het cilinderblok voor montage van overmaat zuigers.
Ik wil hier proberen duidelijk temaken WAAROM dit risicovol is en volgens de fabrieksspecificaties niet mag. Als voorbeeld de maten van de OM615 (200D/220D)maar voor de 240D en 300D komt het op hetzelfde neer.
De standaardboring is 87,00 mm , de buitendiameter van de bus is 90,00 mm. Dit geeft dan een wanddikte van 90,00 - 87,00 = 3 : 2 is 1,5 mm . Toch ??
Niet dus , direct onder de kraag van de bus zit een groef van 0.4mm diep. De wanddikte is daar dus 1,1 mm.
Bij opboren naar eerste overmaat gaat er 0,25 mm van de wanddikte af, is dus 0,85 mm.
De cilinderbus is naast een mechanisch belast onderdeel ook een thermisch zwaar belast onderdeel.
Gaan er tijdens de uitslaatslag de ca 600 graden uitlaatgassen langs , in de daarop volgende inlaatslag de vers aangezogen buitenlucht van 20 ?? graden.
Daarnaast de opwarming van koude motor naar bedrijfstemperatuur. Je kan al bijna niet begrijpen dat zo n bus op standaardmaat wel heel blijft.
Of het dan verstandig is om bij een toch al kostbare revisie het risico te gaan lopen moet ieder maar zelf weten. Hoe dun zo n bus word bij de tweede overmaat moet je zelf maar uitrekenen.
Het opboren van die bussen is maar èèn van de dingen waar de bedrijven die ,,goedkoop,, werken risico meenemen. Zelf begonnen we daar niet aan . Een revisiemotor moet mi net zolang meegaan als een nieuwe en niet na bv 50.000 of 100.000 km sneuvelen door bv een gebroken oliepompaandrijvings tandwieltje of een gescheurde cilinderbus of wat dan ook.

foto : wat moeilijk zichtbaar , direct onder de kraag zit de groef

Boy

Antwoord:motorrevisie Diesel

Berichtdoor Boy » 08 jun 2006, 23:20

Hier een stukje uit het werkplaatsboek van de W115.
De genoemde overmaten slaan op de dieselmotoren van voor 1970 (hadden geen losse bussen)
Duidelijk staat er dat de motoren MET bussen, behoudens de 0.25 mm tussenmaat , niet mogen worden uitgeboort.
Dat het vernieuwen van de bussen speciaal daar in unterturkheim moet gebeuren is wat overdreven.
Elk goed uitgerust revisiebedrijf kan dit.
Vraagt wel wat ervaring maar is echt goed tedoen.

Boy

Berichtdoor JeroenW » 08 jun 2006, 23:22

Beste Boy;

Volgens mij ben jij een zeer kostbaar lid van deze club met de kennis die jij rondstrooid over dit forum.
Misschien een idee om al die kennis en wetenswaardigheden bij de W123 bestanden te parkeren zodat men bij vragen daar opzoek kan gaan?
Petje af hoor

Groeten Jeroen
JeroenW

Berichtdoor Boy » 08 jun 2006, 23:25

Stukje uit werkplaatshandboek W123 Diesel.
Hier is zelfs de tussenmaat ( + 0.25 )niet meer toegestaan ( waar je in de practijk totaal niets aan had )
Ik hoop dat dit eea verduidelijkt en is het laatste wat ik erover zeg hier.

Groeten, Willem

Boy

Berichtdoor Lode » 08 jun 2006, 23:25

Bedankt Willem. Klasse info. Ben zelf ook verbaasd over die enorm dunne bussen. Maar ja.. de benzen rijden er normaal wel heel wat kilometertjes mee. Zal dus wel goed zitten :)
Lode

Berichtdoor Desje » 09 jun 2006, 01:18

beste boy.
wat jeroen ook zeg ben ik helemaal mee eens wat kan jij toch info verstrekken. het valt mij altijd op als ik je berichten lees dat je hele duidelijke argumenten hebt.
bedankt voor je bijdragen.
desje
Desje

Berichtdoor janbenz1 » 09 jun 2006, 12:44

Grote klasse.
Groet jan.
janbenz1

Berichtdoor jcruit » 09 jun 2006, 15:25

Bijzonder bedankt voor je bijdrage(n). Fijn om iemand met 'echt' verstand erbij te hebben! Een goede hulp op ons 'hobbykluppie'!
jcruit

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto