[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
kachel blijft op 36 graden : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 28 nov 2024, 16:08

kachel blijft op 36 graden

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

kachel blijft op 36 graden

Berichtdoor Diospuszta » 07 dec 2011, 16:11

Hallo,

Wij staan momenteel op Siciliƫ met een kachel die op maximum blijft staan.
Het is een 300TDT van het Amerikaanse type met clima control, ik kan in Nederland het hele bedieningspaneel omwisselen tegen een gereviseerd geval maar dat is een beetje moeilijk van hier vandaan.
De kraan kan niet met een kabel dicht gezet worden maar is er misschien een andere manier om de kachel op koud te krijgen?
Zo koud is het hier niet op het eiland en we zouden nog graag een maandje of 3 willen blijven.
Alvast bedankt.

Diospuszta.
Avatar gebruiker
Diospuszta
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 21 feb 2011, 10:46
Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: kachel blijft op 36 graden

Berichtdoor Trifonius » 07 dec 2011, 20:29

Tja, lastig die clima's. Het zou ook de kachelkraan kunnen zijn. Ik had een tijd terug hetzelfde. Vooral een winterprobleem. Uiteindelijk bleek de rubber slang onder de temperatuursensor op het dashboard los te hangen. Dat zorgt ervoor dat er geen binnenlucht langs de sensor wordt gezogen, er geen goede referentiewaarde wordt gemeten en de auto het steeds koud heeft en daarom hete lucht blaast. Als je het dashboardkastje er uithaalt zie je die slang lopen. Een andere optie, vast en zeker totaal onverantwoord, is het tijdelijk doorverbinden van de magneetkppeling van de airco, zodat die altijd aanstaat. :? Maar dat laatste kwam niet van mij.... :lol:
Trifonius
 


Re: kachel blijft op 36 graden

Berichtdoor Bogent » 08 dec 2011, 09:46

Anders slang naar de kachel dicht knijpen :lol:
Bogent
 


Re: kachel blijft op 36 graden

Berichtdoor Raytheman » 08 dec 2011, 10:00

De waterslangen naar de kachelkraan doorverbinden met een klein stukje pijp?
Die Schwaben bauen die besten Auto's der Welt
Avatar gebruiker
Raytheman
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 386
Geregistreerd: 05 sep 2010, 22:21
Woonplaats: Zwaag
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: kachel blijft op 36 graden

Berichtdoor Diospuszta » 08 dec 2011, 17:26

Hallo,
Die slang onder het dashboard was er inderdaad niet meer, daar heb ik een stuk tuinslang tussen gemaakt dus er wordt weer lucht uit het interieur aangezogen.
De slangen met een pijpje doorverbinden was ook bij me opgekomen maar was ik eigenlijk niet van plan.
Nu rij ik dus met het schuifdak open en af en toe de ramen ook een beetje.
Maar je voeten zwellen toch wel wat op.

Groet Diospuszta.
Avatar gebruiker
Diospuszta
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 21 feb 2011, 10:46
Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: kachel blijft op 36 graden

Berichtdoor Hans230CE » 08 dec 2011, 23:09

Mazzeltof, afgezien van je probleem rijden we hier met de kachel op 36 en zeker het schuifdak niet open :woohoo: :woohoo: :whistle: :whistle: ;)
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8656
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: kachel blijft op 36 graden

Berichtdoor Haplo » 12 dec 2011, 06:51

Lijkt erop alsof het membraam van de kachelkraan stuk is. Doorverbinden met een pijpje heeft dan ook geen nut, want hij staat nu al doorverbonden. Doorverbinden met een afgesloten pijpje heeft wel nut, maar dat was je niet van plan zei je..

2 opties.. Hele systeem 'uit' (0 indrukken op je clima) zetten, dan doet je fan het ook niet, en is de hoeveelheid warmte die binnenkomt beperkt, maar dat doe je vermoedelijk al. Andere optie is de waterpomp uitschakelen door de stekker ervanaf te trekken (rond apparaat in de buurt van je rechter koplamp, of volg de waterslang vanaf de kachelkraan voorkant motorruimte). Ook dit zal wel beperkt effect hebben, want uitschakelen van de pomp gebeurt ook wanneer je de clima uitzet ( 0 indrukken op de clima). Pas op dat de motor niet te warm wordt als je de pomp uitscakeld. Vermoedt dat t wel meevalt ( motor heeft eigen pomp), en systeem schakelt de pomp zoals k eerder zei soms ook zelf uit, maar hou t toch maar ff in de gaten!

Vervelender is dat t membraan niet los te koop is. En dat terwijl t werkelijk kip simpel te vervangen is, en t stukje rubber natuurlijk amper wat hoeft te kosten. Helaas laat Mercedes je alleen de complete kachelkraan kopen... :( duur!! In Amerika bestellen is de moeite (veel goedkoper, omdat ze daar alleen maar clima 's hebben) Helaas verzenden de online MB dealers niet naar Europa.. Policy.. :( Vriendjes worden met iemand op benzworld, en die t laten versturen is wat ik wel eens heb overwogen..

Mocht je een andere manier of weg verzinnen/verzonnen hebben, dan hoor k t graag.. Heb er nog 1 nodig namelijk.. :)
Haplo
 


Re: kachel blijft op 36 graden

Berichtdoor Haplo » 12 dec 2011, 06:57

Zit ineens te denken.. Misschien is t een optie tijdelijk de kachelkraan van n niet clima erin te zetten, en deze gewoon handmatig te sluiten.. Deze kachelkraan is niet zo duur, en beter verkrijgbaar. Misschien ff een sloperij bezoeken als je de onkosten echt wil beperken..
Haplo
 


Re: kachel blijft op 36 graden

Berichtdoor hankjay » 12 dec 2011, 08:56

D'r zijn een paar Amerikaanse bedrijven die zonder moeite oeral ter wereld OEM onderdelen voor onze benzen versturen, er will er opdit moment maar eentje te binnen schieten mercedessource.com. Ik heb 't idee van je bescrijving dat je monovalve niet meer werkt of niet goed meer werkt, maar het kan ook zijn date er niets verkeerds is met de monovalve en dat deze alleen niet het juiste signaal van je climacontrol krijgt. (Dat heb ik zelf op het moment, ik heb een "nieuwe" climacontrole liggen, maar nog geen tijd gehad deze in te bouwen).
Maar de monovalves hebben niet het eeuwige leven, dus als het niet gelijk werkt, dan heb je die vast voor de toekomst gerepareerd.
Het reparatieset van mercedessource is CCP-COMMVK en kost $59.95.
"n andere mogelijkheid is natuurlijk om te meten of er spanning over de monovalve staat, ik kan me vaag herinneren (de grijze cellen worden wat ouder) dat spanning betekent dat de valve sluit, geen spanning open. Een derde mogelijkheid is dat er wat verontreiniging in de valve zit en dan kan die ook niet meer goed afsluiten. Gewoon open maken en schoon maken heeft mij al eens uit de problemen geholpen.
Ik dach deze vraag ff gauw te beantwoorden. ;-)
Hank
hankjay
 


Re: kachel blijft op 36 graden

Berichtdoor Diospuszta » 12 dec 2011, 17:45

Hallo,

IK dacht dat het probleem eigenlijk in Nederland (daar ben ik dus nu niet) erg makkelijk op te lossen zou zijn.
Omdat op marktplaats een advertentie staat met een foto van het bedieningstableau (Amerikaans type).
Dat als je clima zomaar koud of warm wordt zonder dat jij dat wil, kun je dat tableau omruilen tegen een gereviseerde met bijbetaling van 125 euro en dan werkt alles wat met warm of koud weer goed.
Misschien dat er iemand is die daar ervaring mee heeft?

Groet Diospuszta.
Avatar gebruiker
Diospuszta
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 21 feb 2011, 10:46
Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: kachel blijft op 36 graden

Berichtdoor Haplo » 13 dec 2011, 23:13

Geen ervaring mee, maar ik zou je geld nog ff in je zak houden. Je symptoom lijkt echt heel erg veel op een kapotte monovalve (inderdaad officiƫle naam), en dan waarschijnlijk het membraan. Mocht je de aansturing verdenken zoals hankjay terrecht ook sugereert, trek dan bij ingeschakeld systeem eens de stekker van de monovalve af, dan moet je m horen/voelen schakelen.. Is nl gewoon een grote solenoid. Of zet ff 12V op de twee pinnetjes welke vrijkomen als je t stekkertje eraf trekt..

Suggestie van hankjay om m ff open te maken voor eventuele vervuiling is ook goed idee.. Zie je namelijk ook meteen of t membraan nog goed is. Monovalve zit verder erg simpel in elkaar.. Kan niet missen.
Haplo
 


Re: kachel blijft op 36 graden

Berichtdoor Diospuszta » 14 dec 2011, 18:10

Hallo,

Toch even 12 volt op die twee pinnetjes gezet en dan hoor je hem klikken, daarna even twee vaste draadjes gemonteerd en even gaan rijden.
Nu blijft het binnen kouder, op het stekkertje krijg ik geen spanning.
Werkt het zo dat als binnen het rolletje van de temperatuur op minimum zet dat dan op het stekkertje 12 v staat en op max 0 volt?
Ik zou nu denken dat als ik ga rijden en ik zet spanning op de kraan dat ik dan kan wachten met reparatie tot ik weer in Nederland ben?

Groet Diospuszta.
Avatar gebruiker
Diospuszta
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 21 feb 2011, 10:46
Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: kachel blijft op 36 graden

Berichtdoor Haplo » 18 dec 2011, 16:08

Diospuszta,.. nee de kachelkraan werkt intimiterend.. Of modulerend.. Dus even aan en even uit. Langer aan als ie langer moet verwarmen en korter of uit wanneer je koele lucht nodig hebt...

Je kunt het ook goed horen aan de pomp. Die hoor je zoemen als je stationair staat en constant hoor je de zoem even hoger of lager wanneer de kraan geschakeld wordt. Pomp krijgt het ff zwaarder wanneer de kraan dichtgezet wordt..

Sinds gister heb ik overigens ook last van 36 graden constant.. Dacht dus direct aan het membraam, maar O ironie, vanochend deed ie het weer. En vanmiddag weer niet. Vanochtend inderdaad het vertrouwde geluid van de pomp die 't zwaar en licht krijgt, en vanmiddag een constante zoem.. :(

Ik hoop op een slecht contact makende zekering.. Binnenkort maar weer ff kijken.

Voor jou geldt inderdaad dat als je met constant 12V de kraan dicht kan houden om het koel te maken je inderdaad tot NL gered bent.. :)
Haplo
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten