[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Niet starten, dus ontsteking...althans.... : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 01:14

Niet starten, dus ontsteking...althans....

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Niet starten, dus ontsteking...althans....

Berichtdoor StevenS » 12 dec 2011, 21:46

Dankzij de tips op dit forum weer een issue met de merc verholpen. Daarom weer een verslag ter lering ende vermaeck. De Benz gaf wat haperende starts in de herfst, maar niets om je ongerust over te maken. Na de intense misperiode ging het mis. Op de snelweg stopte de motor er plots mee terwijl ik de sokken er normaal in had. Scary sh*t, met name omhoog bij de brug bij Zaltbommel, geen vluchtstrook aldaar. Gelukkig lukte toen een herstart al rijdend. ANWB laten komen en die gaven het advies om bougies en verdelerkap te vervangen.

Via het forum erover gelezen en geleerd over gelijk rotor meenemen en bougiekabels checken, hoe bougies aandraaien etc.. Daarop totale set laten komen en aan de slag. Extra uitdaging 1 kwam bij inspectie van de ruimte bij de bougies....smerig,bladeren. Dat moest eerst schoon. Aan de slag met remmenreiniger om de boel wat schoon te krijgen en priegelen om het vuil eruit te krijgen.

Daarna luchtfilterhuis eraf, kabels gemarkeerd, slagvolgorde opgeschreven, verdelerkap gemarkeerd, kon niet meer fout. Vervolgens kabels los, kap eraf, rotor voorzichtig vervangen, kap er weer op. Toen eerst weer kabels gemonteerd in de hoop dat ie dan al wat leven zou geven. Niets dus. Dus toch maar bougies vervangen. En dat was nodig, pffff elektrode afstand volgens mij wel 2-3 mm door sluitingen. Ook contactpunten gaven wel wat extra weerstand gok ik... Dus vol goede moed starten. Niets dus....

Toen wist ik het niet meer. Forum gaf nog wel andere mogelijke oorzaken, maar die gingen mijn kennis en met name durf te ver. Op de gok toch nog een keer ANWB gebeld. En dat was raak. Die man wist van wanten. Had binnen een paar seconden door dat we het richting de benzinepomp moesten zoeken. Na kortsluiten direct via accu bleek die het nog wel te doen, maar stroomtoevoer op de plus was afwezig. Gelukkig heb ik een derde bankje. Demonteren en kabel opzoeken onder bankbak en kabeltje getrokken naar achterruitverwarming en voilà, we kunnen naar de garage rijden voor definitieve reparatie. Wat een held die man! Hoop alleen niet dat de verwarming na enige tijd vanzelf uitschakelt;-) anders trek ik hem wel naar de antenne.

Ik heb ook wel een vermoeden waar het euvel zit. Ik heb ooit eens water gevonden onder de voetenmat linksachter. Is een dicht afvoergat in de scharnierbak links. Die moet weer schoongemaakt. Dat water staat dan in de buurt van de kabelboom aldaar. Dat zal ook voordat ik de Benz had wel een aantal keren gebeurt zijn en de kabels zullen dus niet echt hoogwaardig meer zijn.

Enfin, nu nog een goede merc garage in de buurt van Utrecht en ik ben weer het mannetje.

Dank allen voor de berichten waar ik extragratis uit geleerd heb. Ik had, zoals eerder is gepost, ook even in de uitlaat moeten ruiken of ik daar benzine kon ruiken. Then again, misschien had ik dan weer niet gekeken naar mijn ontstekingslijn. Terwijl de motor nu veeeeeel beter loopt. Hij vonkte duidelijk niet 100%.

Groeten,

Steven
StevenS

Re: Niet starten, dus ontsteking...althans....

Berichtdoor Maikel » 12 dec 2011, 22:13

hey Steven,
weer terug op het forum zie ik, ik weet nog wel dat je in het begin een hoop ge-anus had met je lang gezochte T modell.
Welkom terug

gr
Maikel
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Re: Niet starten, dus ontsteking...althans....

Berichtdoor StevenS » 12 dec 2011, 22:18

Klopt Maikel, is inderdaad een tijdje terug. Heb het forum nooit echt losgelaten, maar nieuwe kinderen erbij, druk werk en veel minder tijd om lekker aan de Benz te klussen, maar ga proberen weer wat actiever te zijn. Dank!
StevenS

Keer terug naar Techniek