[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Centreer richtingaanwijzerhendel-uitschakel-moment : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 22:30

Centreer richtingaanwijzerhendel-uitschakel-moment

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Centreer richtingaanwijzerhendel-uitschakel-moment

Berichtdoor pimito » 13 dec 2011, 21:38

Hallo Mede 123ers,
Als gevolg op artikel -Gereviseerd stuurhuis- het volgende:
Het stuurhuis exact terug te plaatsen met de wielen rechtdoor en het stuur rechtdoor, leek mij bijzonder moeilijk. Kon wel een andere aanpak bedenken, maar dan liep ik de kans dat ik alleen nog maar naar rechts of links kon sturen en dan heel ver door. Dus op mijn best heb ik alles teruggezet (met een markplaats stuurhuis zonder speling voor 85 Euro) en bij mijn eerste testrit bleek dat alles zeer goed was, alleen het stuurwiel zelf stond iets naar links. Toen had ik het geweldige idee, want het was al zo’n gedoe het stuurhuis op de stuurstang weer terug te krijgen, het stuur zelf eraf te halen en dit weer juist, rechtdoor, erop te zetten. Resultaat: perfect.
Maar na een aantal dagen valt me dus op, je raadt t al, als ik mijn richtingaanwijzer aanzet, gaat hij naar links heel snel uit en naar links pas heel laat. Achteraf gezien logisch, want de stuurstang heeft een andere positie nu die staat wel iets naar links gestuurd nu.
De vraag: Kan ik het moment verdraaien, dus weer in het midden zetten, van het uitspringen van de richtingaanwijzerhendel zelf? Ik vermoed/hoop wel, maar heb nog geen idee.

Dank,

Pim
http://www.viapim.nl
pimito
 


Re: Centreer richtingaanwijzerhendel-uitschakel-moment

Berichtdoor Jeroen » 13 dec 2011, 23:17

Lang geleden hetzelfde probleem gehad na de revisie van mijn stuurhuis. volgens mij kun je het niet oplossen door het stuurwiel lost te halen.

Allereerst, je moet zeker weten dat de pitmanarm juist is teruggeplaatst of de pitmanas van het stuurhuis! Dat is eenvoudig te controleren. Check even of je dezelde uitslag krijgt door helemaal naar links en vervolgens naar rechts te sturen. Naar de voorwielen kijken, niet naar het stuurwiel. Als de uitslag hetzelfde is, zit de pitmanarm juist gemontteerd en is het probleem hoogst waarschijnlijk ontstaan bij de koppeling van de stuurstang op het stuurhuis.

Mij staat bij, maar het is alweer even geleden dat de stuurstang middels een soort van mof aan het stuurhuis is verbonden. Die lost halen en één of twee tandjes verdraaien en je probleem is opgelost.

Succes ermee

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Centreer richtingaanwijzerhendel-uitschakel-moment

Berichtdoor Trouwkoets » 14 dec 2011, 08:06

Hier de leek. Het stuurhuis heeft een middenstand. Dat is niet alleen het midden tussen beide uiterste uitslagen, maar ook het punt waarop de bekrachtiging minimaal is. In principe moet je bij het uitlijnen en rechtzetten van het stuur nooit het stuur van de stuuras afhalen. Ik heb mij laten vertellen dat er op de stuuras een kerf zit die de rechtuit stand markeert. Jeroen heeft meer kaas gegeten van het stuurhuis zelf en de bevestiging van de Pitman arm.
Volg de werkwijze van Jeroen (kijk of de uitslagen links en rechts van de pitmanarm gelijk zijn, anders opnieuw bevestigen) en zet vervolgens je stuur recht. daarna naar de bandenboer om de zaak te laten uitlijnen. Zorg dat ze voldoende tijd inboeken want het uitlijnen van een W123 kost wat extra tijd.

Caspar
Trouwkoets
 


Re: Centreer richtingaanwijzerhendel-uitschakel-moment

Berichtdoor Diospuszta » 14 dec 2011, 18:55

Hallo,

Caspar heeft natuurlijk gelijk dat je de auto opnieuw moet laten uitlijnen.
Maar wat ik eerst zou doen is het stuurwiel weer terug zetten op de plaats waar het eerst stond i.v.m. de richtingaanwijzers.
Als je dan je stuurwiel in de rechtuit stand zet kun je zien welke stand je wielen hebben, iets naar links of rechts.
Wat ik dan wel eens tijdelijk deed is de spoor stangen iets uit en in draaien, dus als je wielen iets naar links staan (naar mijn idee zit de spoor stang aan de achterzijde) dan draai je de linkse BV een halve slag naar buiten en de rechtse naar binnen, of natuurlijk andersom als de wielen naar rechts staan.
Dit moet natuurlijk wel binnen de perken blijven en niet al te lang wachten met uitlijnen.

Groet Diospuszta.
Avatar gebruiker
Diospuszta
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 21 feb 2011, 10:46
Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Centreer richtingaanwijzerhendel-uitschakel-moment

Berichtdoor OverExposure » 14 dec 2011, 19:01

mijn stuur stond ook kompleet scheef en had zelfde idee als jij met stuur los halen, Fout!! Ben naar uitlijn bedrijf geweest in amsterdam.
Die zet eerst stuur in middenstand vast en dan word vervolgens de hele voorkant uitgelijnd Zowel in de breedte als ook vertikaal. Auto was onherkenbaar en reed ineens als een moderne wagen. ( zeker met ook de nieuwe Michelins ! )
stuur staat recht en dat alles voor € 50,- vond ik niet duur voor ruim een uur werk.

Uitlijnen dus ;-)
marc godefroy
http://www.overexposure.nl
W123 300TD 200T 300TDT 300TD ( heb ik iets met Mercedes stations? .... nee hoor hoezo? )
Avatar gebruiker
OverExposure
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 05 maart 2011, 22:52
Woonplaats: Amsterdam
Roepnaam:
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Centreer richtingaanwijzerhendel-uitschakel-moment

Berichtdoor pimito » 14 dec 2011, 20:37

Hartelijk dank voor jullie reacties!

De situatie bij mij is als volgt. Mijn nieuwe stuurhuis was compleet met pitmanarm. Deze is daar nooit vanaf geweest. Dus het stuurhuis en de wielen staan perfect. Hier hoeft niets mee te gebeuren.

Maar het probleem is dat ik het stuur, lees de stuurstang, niet exact recht op het stuurhuis heb gekregen qua stand, ik zit immers onder de auto, met zo'n loeizwaar ding en was al dol gelukkig dat ik 'm weer op de stuurstang had. Maar die stuurstang was toen dus iets gedraaid, zodoende ook het stuur. Ik kan nou wel weer het stuurhuis loshalen van de stuurstang, maar ben bang dat ik dit weel 20 keer moet doen voordatdat het stuur (stuurwiel) rechtstaat. Daarom heb ik, handig als ik mezelf vond, het stuurwiel zelf verzet. Dit is in zijn geheel perfect. Er hoeft niets uitgelijnd te worden en de pitmanarm zit in exact de goede positie.

Mijn probleem, en dat valt reuze mee, is het moment van het uitgaan van de knipperlichthendel. Dit wil ik verdraaien, zonder aan het stuurhuis of wat dan ook te komen....

(Vroeger had ik een 2CV. Als je hier de stuurstang loshaalde bij het stuurhuis, dan trok je het stuur met stuurstang gewoon naar binnen. Dat is natuurlijk ook een goeed manier. Dan zou ik weer de stuurstang met knipperlichtstand goed kunnen zetten. Vervolgnes weer op het stuurhuis 'duwen'. Maar dit behoort niet tot de mijn bekende mogelijkheden. Vandaar mijn hoop dat ik het knipperlicht moment zelf kan verdraaien)...
pimito
 


Re: Centreer richtingaanwijzerhendel-uitschakel-moment

Berichtdoor Pier 50 » 14 dec 2011, 21:12

waarom had je je stuur niet vastgezet in de rechte positie met touw of iets dergelijks voor dat je het nieuwe stuurhuis er in zette
ps toen ik de mijne kocht stond ook mn stuur een klein beetje scheef en heb hem ook op jou manier recht gezet en heb het zelfde probleem
maar ik wil nog een nieuwe fuseekogel en alle draagarm rubbers vernieuwen dus ik zal hem daarna laten uitlijnen
en dan maar kijken hoe het stuur dan staat[wel eerst het stuur in de oude positie zetten]
Avatar gebruiker
Pier 50
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 494
Geregistreerd: 03 okt 2011, 18:28
Woonplaats: Veendam
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Centreer richtingaanwijzerhendel-uitschakel-moment

Berichtdoor Jeroen » 19 dec 2011, 17:21

Als de auto goed spoorde voordat je aan deze klus begon, hoef je niet opnieuw uit te lijnen. Het enige wat je loshaalt wat van invloed kan zijn op de uitlijning zijn de twee spoorstangen en die monteer je weer op identieke wijze. Geen problemen met de pitman arm lees ik.

Ik weet niet hoe het precies bij jouw W123 zit, maar bij mijn W123 200 kan ik eenvoudig bij de koppelingsmof tussen stuurstang en stuurhuis komen. Paar inbusboutjes lossen en vervolgens naar achteren, dus richting stuurwiel, schuiven.

Ik weet niet waarom, maar bij jou is dat schijnbaar niet mogelijk? Zit er iets in de weg om er van bovenaf bij te komen?

Zoals ik het nu lees heb je je stuurwiel verzet en dat staat nou recht en de auto stuurt/spoort prima? Alleen de richtingaanwijzer gaat niet goed uit. Ik denk dat je dat alleen kunt oplossen door de stuurstang te verdraaien. De schakelaar zit volgens mij op een gefixeerde plaats en die kun je, bij mijn weten niet verstellen.

Succes ermee

Jeroen

Succes ermee

Jeroen
Avatar gebruiker
Jeroen
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1321
Geregistreerd: 09 apr 2006, 20:30
Woonplaats: Spijk, gemeente Lingewaal
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Centreer richtingaanwijzerhendel-uitschakel-moment

Berichtdoor pimito » 19 dec 2011, 20:13

Hey Jeroen,

Hartelijk dank. De situatie is precies zoals jij zegt. Het antwoord zo simpel: koppelingsmof.
Totaal niet bij stil gestaan. Ik heb weer huiswerk, ik ga dat proberen.

Groeten,
Pim
pimito
 


Re: Centreer richtingaanwijzerhendel-uitschakel-moment

Berichtdoor Pier 50 » 19 dec 2011, 20:35

kan je een verslagje maken hoe je het doet ,ik moet het ook nog doen
grt kees
Avatar gebruiker
Pier 50
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 494
Geregistreerd: 03 okt 2011, 18:28
Woonplaats: Veendam
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Centreer richtingaanwijzerhendel-uitschakel-moment

Berichtdoor pimito » 19 dec 2011, 20:40

Ha Kees,

Met die koppelingsmof of het hele stuurhuis?

groeten,

Pim
pimito
 


Re: Centreer richtingaanwijzerhendel-uitschakel-moment

Berichtdoor Pier 50 » 19 dec 2011, 21:09

ja met die koppeling mof ,ik weet niet of het bij mij het zelfde is
maar als je fotos er bij kan doen is het het mooiste ,want ik denk dat er meer mensen hiermee een probleem hebben
Avatar gebruiker
Pier 50
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 494
Geregistreerd: 03 okt 2011, 18:28
Woonplaats: Veendam
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 63 gasten