door De Boskabouter » 14 dec 2011, 17:48
Die Oude Benzen hebben over het algemeen echte toerenmachines in het vooronder, dat geldt ook voor de zwaardere motoren. 3000 toeren bij 100 km/u was toen heel normaal, ook bij andere merken trouwens.
Al die toeren hoor je (behalve bij de wel heel erg stille M103) en je ziet het ook terug op de brandstofmeter. Maar de Benzmotoren kunnen er goed tegen.
Bij mijn beide W123's is het altijd even zoeken naar de lekkerste snelheid.
Prettige snelheden bij de 240D: tussen de 60 en 80 (lekker stil en soepel), rond de 100 (110 op de teller) en boven de 115 (wel een hoop herrie, maar het klinkt niet naar). Voordeel van zo'n oude diesel: je hebt geen last van wind- bandenlawaai. Dat wordt volkomen overstemd door de motor. Verder de radio goed hard zetten (Beckertje eruit). Op de lange afstanden is het wel vermoeiend.
Prettige snelheid van de 230E automaat: alleen tussen de 115 en 120 op de teller loopt de motor minder lekker, verder is het goed te doen. Meestal rij ik 125 op de teller. Echt stil is de wagen dan niet meer, maar het stoort niet en de radio overstemt het met gemak. Pas boven de 140 gaat het hinderen, afhankelijk van de windsterkte en het wegdek.
Bij de 280E met de M110 zescilinder is de motor geen storende factor. Daar hangt het vooral af van de windsterkte en het wegdek, wanneer het hinderlijk wordt. Bovendien heeft zo'n zespitter nauwelijks trillingen.
In alle gevallen vind ik de banden van groot belang voor het comfort. Gaat de wagen trillen? Maken de banden herrie? Niet alleen een kwestie van goed uitbalanceren. Wat dat betreft rij ik het liefst met Michelins.
De Boskabouter