Dat je een grote accu moet hebben is betrekkelijk. Vroeger (1980) was een grote accu dat de verzekering dat er dan ook een grote stroom geleverd kon worden. Want dáár gaat het om. In accu termen heet dat de CCA (Cold Cranking Ampère). Dus de stroom die een accu kan leveren als ie koud is. Als de motor eenmaal loopt is die accu niet meer belangrijk. Met draaiende dynamo neemt ie alles oever en kun je, bij wijze van, de accu eruithalen.
Tegenwoordig heb je de spiral accu's. Dit zijn 50 Ah accu,s (850 amp) , en daar worden bv ook bulldozers mee gestart (
http://www.optima-batterien.eu/nl/produ ... edtop.html).
Vergeet niet dat een Diesel warmte moet opbouwen tijdens het het starten, maw die zuiger moet snel door zijn compressie gesleurd worden om warmte op te bouwn, want anders kun je inspuiten wat je wilt.
Heb dit zelf op mijn boot als startaccu voor mijn OM 617 en dit start als een tierelier. Maar alle verbindingen waar die grote stroom doorheen gaat, moeten wel perfect zijn (dus ook de massa verbinding).
Heb dit zelf gehad. Alles lijkt goed maar met koude niet lekker ronddraaien. Bleek dus wel die gevlochten massa kabel bij het chassis verroest te zijn.
Om al het geL...l te voorkomen rechtstreeks een dikke kabel van de -accu naar een bevestigings bout van de startmotor. Sinsdien jankt ie rond.