Interessant al het bovenstaande.
Ik heb volgens mij een goede accu. En een professioneel gereviseerde startmotor.
Mijn 1983 240D start altijd. Hij staat altijd buiten. Nu het weer koud en nat aan het worden is, start hij steeds vaker pas na 2 a 3 keer. Maar ook soms weer direct. Uiteraard heb ik het knopje links van het stuur helemaal naar links gedraaid zodat hij met iets hogere toeren loopt. Ik zet de auto op contact en wacht totdat het voorgloeilampje uitgaat.
Dit lampje, brandt dit een paar seconden of is het echt gekoppeld aan de gloei-element? Zodat het aangeeft wanneer die klaar is met op temp te komen? Als ik langer doorga met wachten, terwijl het lampje uit is, blijft die gloeier dan verder opwarmen?
In benzine termen heb ik het idee dat-ie niet direct goed ontsteekt en wil ik de puntjes en bougies wisselen. Daarom denk ik dan aan de gloeiers. Hoe heten die eigenlijk officieel? Zijn die overigens kostbaar? Hoelang gaat zo’n set normaal gesproken mee qua leeftijd/kilometers?
Hij start uiteindelijk altijd. Moeilijk starten is wellicht overdreven, maar soms lijkt het of hij liever door wilde slapen ’s morgens. Dat is waarschijnlijk een betere omschrijving. Daarom vermoed ik weer de gloeiers (die ik dan gewoon bij de dealer wil halen, goed idee?)
Wederom is alle advies welkom.
Pim