door Scheepsbouwer » 12 jun 2006, 21:47
Hoi Reinout,
Hier een idee:
Het valt me op dat de meter pas na 1,5 tot 2 uur gaat trillen. Als je snelweg rijdt is de motorolie toch al binnen een halfuur op bedrijfstemperatuur. Toch duurt het veel langer voor jouw probleem optreedt.
Nu is de oliedrukmeterleiding een doodlopend stuk. Er vindt nauwelijks verversing plaats van de inhoud. De olie in deze leiding warmt dus erg langzaam op, slechts door wamtegeleiding door olie en leidingmateriaal. Afkoelen gaat misschien een stuk sneller, omdat het maar een dun leidinkje is dat z'n warmte snel weer afstaat. Misschien heeft je drukmeter een defect, dat zich pas bij hoge temperatuur (dus na een lange opwarmtijd) manifesteert.
Dit is maar een theorie, maar het zou een verklaring kunnen zijn waarom het zo lang duurt dat de naald gaat trillen.
Jouw angst voor een slijtageplek die de oliedruk zo snel laat fluctueren, deel ik niet. Ik heb hier voor me een schematische weergave van het smeersysteem. Behalve oliepomp en filter, bestaat het schema uit veel vertakkingen die parallel aan elkaar lopen. Ik denk niet dat een 'zwaar punt' in bijvoorbeeld een van de lagers een drukpuls kan geven, terwijl de doorstroom in de andere oliekanaaltjes ongehinderd is.
Een ander idee: zit de olieleiding naar de drukmeter wel goed trillingsvrij gemonteerd?
Coen