Hier de leek. Heel mooi dat 'de garage' heeft gezegd dat 'de accu' goed is.
Bij het starten loopt er een stroom van ongeveer 100 A, en kortstondig tijdens het inschakelen van de startmotor nog veel meer. Dat is wat anders dan de rustspanning meten van de accu. Kan de accu de amperages nodig voor het starten niet leveren dan zakt de spanning weg en gaat je startmotor niet of minder goed rond.
Op een Varta accu staat de capaciteit (in Ah, ampere*uur) en de Koudstartstroom aangegeven. Voor een W123 200D worden in accu's aangeboden met een capaciteit tussen 74 en 95 Ah, en een koudstartstroom tussen 680 en 800A.
Te ondernemen stappen:
- Controleer of de platen van de accu 'onder water staan': controleer niveau electrolyt
- Meet de rustpanning van de accu (auto minstens een uur in rust). Deze moet minstens 12 V zijn. Voor details zie bijvoorbeeld . Beter: gebruik een zuurweger, want dan kan je elke cel van de accu afzonderlijk bekijken. Op de meeste zuurwegers zit een schaalverdeling die aangeeft of de gemeten waarde goed is. Spoel de zuurweger voor gebruik met gedestilleerd of demi (gedemineraliseerd) water om vervuiling van het electrolyt te voorkomen.
- Werkt de dynamo? simpele test: is laadlamp aan bij 'contact aan maar motor uit', en gaat het laadlampje direct uit bij een (warme) start? Ingewikkelder test: meet de laadspanning
Hierna eventueel verder kijken. Lijdraad: Meten=weten, en structuur is beter dan hijdoetutniet. Koolborstels koop je een de koolborstelwinkel, eventueel bij de koolborstelspeciaalzaak. Ook kan je de koolborstelconcurrent.nl proberen.
Caspar
Laatst bijgewerkt door Trouwkoets op 22 dec 2011, 10:23, in totaal 2 keer bewerkt.