Hallo
Al enige tijd lees ik in het forum en heb al een aantal keer wat gepost, echter heb ik mezelf en mijn auto nog niet voorgesteld.
Vorig jaar juni had ik snel een auto nodig (ik had er geen meer door omstandigheden) en was ik op zoek naar een belastingvrij exemplaar. Ik heb lang in Volvo's gereden, overigens met veel plezier. Om het enigszins betaalbaar te houden rijd ik al jaren op LPG. Omdat ik bijna 100 euro/maand kwijt was aan wegenbelasting voor een Volvo 850 met G3, zocht ik een auto waar ik die hoge kosten niet meer had. naast Volvo had ik altijd wel interesse in een Mercedes. De W123 had mijn belangstelling. Degelijk, mooi en een ster op de grille vind ik geweldig.
Bij mijn ouders in de buurt zit een bekende importeur uit Odilliapeel en daar ben ik toen gaan kijken.
De auto die me het meeste aansprak staat hier op de foto. Andere auto's hadden veel meer km's gedraaid of hadden al roest of beginnende roestplekken. Zodoende kochten we deze auto met nog geen 90000 km op de teller en heb ik daar een 100 liter LPG tank in laten leggen. Deze auto had gelukkig 4 hoofdsteunen en rolgordels achterin. Belangrijk met mijn kinderen op de achterbank. Verder was hij mooi origineel van binnen. Van buiten kun je wel zien dat er wat plaatwerk is overgespoten door het kleurverschil maar het is wel strak gedaan. Beter kleurverschil dan roest denk ik dan maar.
De auto komt bij onze oosterburen vandaan en heeft 2 oudere eigenaren gehad uit 1929 en 1937
Ik ben er direct na de koop mee naar Italie gereden. M.u.v. een wat hoog olieverbruik, niks mee gehad.
Inmiddels anderhalf jaar later is er het een en ander aan onderhoud gepleegd.
Diverse olie + oliefilter wisselingen (Minerale olie) - sinds de eerste oliewissel verbruikt de auto stukken minder olie (1:4000 schat ik). Het is onze dagelijkse auto, ik rijd zeker 25000 per jaar momenteel.
Bougies, luchtfilter, benzinefilter, benzineslangen achter (doorlekken), 4 stukken remleidingen (roest aan de uiteinden), Bosch verdelerkap, wiellager, remvloeistof, 1 bougiekabel, beide koppelingscylinders (nare lekkage in interieur), ruitewissers, sierstrip op achterspatbord.
Met de LPG tank bleken de oude veren te slap en heb ik verzwaarde veren geplaatst. Met de slappe veren was er ook een gaatje in de uitlaat gekomen (ellendige drempels) en dat is ook gelast.
Vorig jaar kreeg ik van een voorligger een brok ijs op mijn ruit en daarom zit er ook een andere voorruit in.
Die veroorzaker verzocht me om een getuige te zoeken en die was er uiteraard niet.
Ik heb de auto laten uitlijnen en zelf ook 2 bekende euvels verholpen in het dashboard. Een daarvan is de beruchte
km teller (as opruwen op de juiste plek) en ik had ook last van de zwabberende temperatuur en tankmeter (massaprobleem op 2 plaatsen). Verder heb ik de auto voorzien van een toerenteller/klokje ipv die grote klok.
Ook heb ik een middenarmsteun in de passende stof gekocht en geplaatst, voor mij een item dat niet mag ontbreken.
De auto heeft de opties achterruitverwarming, metallic lak en tweede elektrische buitenspiegel. De rest is volgens mij standaard.
De auto start altijd, ook vorige winter op LPG geen problemen. Een backfire heb ik nog niet gehad (afkloppen).
Ik laat regelmatig de kleppen stellen.
Ik moet nog een keer een ander pookrubber plaatsen (zit een klein scheurtje in). de naden bij de onderspoiler moeten nodig gedaan worden, daar zit nu wel wat roest. Ik vermoed dat daar 2 nieuwe stukken ingelast gaan worden. Verder zijn alle 4 de kapjes van de raamslingers verkleurd. Het lijkt dat die van een andere auto zijn. Als iemand nog beige kapjes heeft dan hoor ik het graag.
Inmiddels heb ik nog een set kroonkurken tweedehands gekocht die er volgend jaar een keer op komen. verder wil ik nog wat andere speakers voor ipv de originele 5W, en in de hoedenplank gaten maken voor speakers daar (weinig ruimte daar, of mag je daar in het plaatwerk zagen?)
Ik woon in de regio Rijnmond. Verder hoop ik nog een aantal jaren plezier te hebben van deze auto. Zolang ik geen lease auto heb, zal dit onze dagelijkse auto zijn. Afgelopen zomer ook weer zonder problemen over de Alpen met vakantie geweest compleet met dakdragers en flinke dakkoffer van Thule).
Ik ben zeer tevreden met de auto. Wel ligt het verbruik op gas wat aan de hoge kant. 1:6 ook door fileverkeer en stads gebruik neem ik aan.
Laatst dacht ik dat mijn distributieketting aan het rammelen was. Toen nog eens goed geluisterd en bleek het van de stuurbekrachtiging te komen. De olie was wat dikker geworden en toen dat vervangen was, was ook de ratel verdwenen. Kennelijk een klepje dat stond te rammelen.
Ok, zo nu weten jullie ook weer meer van mij en mijn auto (de gouden koets zeggen we wel eens).
Groet Eric.