Als je met de moderne accu ontwikkeling mee wil gaan dan neem je iets totaal anders als toen je auto werd gefabriceerd.
Vroeger was een grote startstroom synomiem aan een grote accu.
Voor diesels was dat minimaal 75 ah.
Voor de rest was (en is nog steeds) een grote accu in een auto totaal onnodig, immers op moment dat de motor draait neemt dynamo het hele circus over. Dus lettelijk en figuurlijk is de autoaccu een startaccu.
Een heel mooi voorbeeld is bv de spiraal cellen (
http://www.optima-batterien.eu/nl/produ ... evens.html)
Kleine accu (50 ah) doch 1000 Amp startstroom bij 0 graden. Doordat de cellen opgerold zijn (ipv platen met pasta) zijn ze veel meer schokbestendig dus ook een veel langere levenduur.
En vergeet niet, met een ordinaire normale startbatterij, mag je niet verder ontladen dan 80 %. Dit wel doen betekent beschadiging van de batterij, en gaat dus ten koste van levensduur én capiciteit (Sulfateren, ).
Maw elke keer dat je lang moet doorstarten en dus ver ontlaadt, ben je je accu aan het vernielen.
Ook hier hebben de spiral (ook wel agm accu,s) geen last van.
In de provisionele wereld zijn ze al ingeburgerd en ik zelf gebruik deze al jaren met succes.
Dus over de beste accu gesproken, kosten wat meer maar heb je ook echt wat.