door Bob » 26 dec 2011, 00:56
Niets is zo relatief als bij een accu. Of wel, wat is de momentele toestand waaronder je meet.
Een spiksplinternieuwe accu met net het zuur erin en gebufferd zal in rust 13,5 volt meten of soms wel meer.
Een al gebruikte doch goede volle accu meet 12,8 in rust. Ook de temperatuur is van invloed en zal zomers bij 30 gr meer meten dan bij -10 graden.
Bij je diagnose ga je uit van de rust toestand van de accu die momenteel is.
Dus meten zonder draaiende motor. Kan dus tussen de 12 plus nog wat zijn....... tot 12,8 V (vol) zijn.
Dan met draaiende motor, moet je gelijk de accu spanning zien oplopen. Hoeveel ?? is afhankelijk v/d ladings toestand v/d accu. In ieder geval moet de spanning oplopen naar uiteindelijk 14.2 of 14,3 of 14,4 Volt. Hoelang dat duurt, hangt af v/d ladings toestand v/d accu. Het kan dus zeker even duren. Op moment van motor afzetten zie je de spanning gelijk weer terug lopen, normaal is dan +/- 12,8 volt (als hij vol is) weer afhankelijk van de ladings toestand van de accu.
Als er verschillen zijn tussen verschillende meters, dan is zijn er meters niet goed (ik praat niet over verschillen van 12,81 en 12,85).
In wezen moeten ze precies hetzelfde zijn, maar naar dit soort verschillen zoeken en kijken we niet, tenslotte zitten we niet op een laboratorium. Maar grotere verschillen betekent opnieuw ijken, of de afwijking voor lief nemen.
Een heel leuk inzicht kun je krijgen met een "accu conditie meter" , Een meter die geijkt is over een schaal van 10 tot 15 V v/d gehele schaal.