[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Oliedruk : Algemene vragen over jouw auto - 3

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 11:49

Oliedruk

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor Reinout » 10 jun 2006, 14:03

Kleppen gesteld, verse olie + nieuw oliefilter, oliedrukmeter leiding "schoongespoeld", nieuwe koelvloeistof, nieuwe brandstoffilters, nieuwe verstuivers, daar kan het allemaal niet meer aan liggen! Volgende week ga ik weer naar Assen op en neer (vanuit Amsterdam) en het is lekker warm, ik ben benieuwd wat m'n oliedruk metertje doet, ik laat het maandag wel even weten!
Kan ik meteen weer eens mijn olieverbruik meten, kijken of dat nog veranderd is.

Reinout
Reinout
 


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor Reinout » 12 jun 2006, 16:00

Hmmm, aan het eind van de rit begon de drukmeter weer te flikkeren, er is dus helaas niets veranderd. Als niemand verder suggesties heeft :( blijf ik maar doorrijden, ik weet het anders ook niet! Hopelijk hoef ik niet binnenkort een berichtje te plaatsen dat m'n motor is overleden...
In ieder geval iedereen bedankt voor de hulp tot nu toe!

Reinout
Reinout
 


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor Govert » 12 jun 2006, 16:54

Hoe erg flikkert je meter? Tussen welke en welke oliedrukstand? En hoe vaak per seconde?
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor Reinout » 12 jun 2006, 17:08

Het lijkt erop dat de meter flikkert rond de stand waar hij normaal ook zou staan. Bij mij is dat rond de 1.2 bar voor stationair na lange stukken snelweg. De meter stand gaat nooit beneden de 1 bar, het lijkt of de druk elke keer toeneemn en dan weer daalt naar de waarde waar hij op zou moeten staan, maar misschien wil ik dat zien (wishfull thinking??). Het flikkeren gaat heel snel, ik schat iets van 10 keer per seconde. De uitwijking van de meter begint klein, naarmate ik door blijf rijden wordt de uitwijking steeds groter. Met dit weer en 120 op de snelweg begint het na zo'n 2 uur rijden. Hoe kouder het is en hoe langzamer ik rijdt hoe langer het duurt voordat de meter begint te flikkeren. Als de olie afkoelt wordt het flikkeren ook vanzelf minder.

Reinout
Reinout
 


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor Topasbrauner » 12 jun 2006, 17:41

Hallo, tenzij er sprake is van een ernstige verstopping ergens, bijv. bij het filterhuis waar de olie dan schoksgewijs langs gaat, acht ik het sterk dat een oliedruk zo snel verschillende waarden kan aannemen als 10 per seconde. Dan nog zou het juist minder moeten worden bij warme motor. Mag ik dan de voorzichtige conclusie trekken, onder absoluut voorbehoud van eventueel ongelijk hebben, dat er iets met de meter zelf is? Maar voor alle zekerheid zou ik Willem een mail sturen of bellen en vragen of hij ergens de tijd kan vinden om er tegen betaling even naar te kijken en een en ander uit te sluiten.
Een ander blok ligt er zo in als deze stuk loopt, maar is wel even werken met dit mooie weer en is zonde van de tijd.

Veel succes, Job
Topasbrauner
 


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor Reinout » 12 jun 2006, 18:12

Job, mooi voorzichtig omschreven hoor!

Heeft er iemand nog een goed werkend oliedruk metertje liggen? Dan kan ik die aansluiten en kijken of het aan mijn meter ligt.

Ik ben er bang voor dat er ergens een slijtageplek zit waar de olie als hij maar warm (en dun) genoeg is langs lekt, en daarmee oliedruk verliest. Als het bijvoorbeeld in een lager zit, zou het kunnen dat het metertje flikkert met de omloopsnelheid van de motor.

Het mooie van de W123 in combinatie met dit forum vind ik dat je het meerendeel van de technische problemen zelf, indien nodig met hulp van andere clubleden (die altijd voor je klaarstaan !!;) ) de problemen op kan lossen. Dit is niet alleen leuk, maar ook voor de pieken goed. Helaas heb ik niet genoeg geld om regelmatig naar de garage te gaan, als we er hier niet uitkomen zal ik waarschijnlijk wel een keer moeten.

Reinout
Reinout
 


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor Scheepsbouwer » 12 jun 2006, 21:47

Hoi Reinout,
Hier een idee:
Het valt me op dat de meter pas na 1,5 tot 2 uur gaat trillen. Als je snelweg rijdt is de motorolie toch al binnen een halfuur op bedrijfstemperatuur. Toch duurt het veel langer voor jouw probleem optreedt.
Nu is de oliedrukmeterleiding een doodlopend stuk. Er vindt nauwelijks verversing plaats van de inhoud. De olie in deze leiding warmt dus erg langzaam op, slechts door wamtegeleiding door olie en leidingmateriaal. Afkoelen gaat misschien een stuk sneller, omdat het maar een dun leidinkje is dat z'n warmte snel weer afstaat. Misschien heeft je drukmeter een defect, dat zich pas bij hoge temperatuur (dus na een lange opwarmtijd) manifesteert.
Dit is maar een theorie, maar het zou een verklaring kunnen zijn waarom het zo lang duurt dat de naald gaat trillen.
Jouw angst voor een slijtageplek die de oliedruk zo snel laat fluctueren, deel ik niet. Ik heb hier voor me een schematische weergave van het smeersysteem. Behalve oliepomp en filter, bestaat het schema uit veel vertakkingen die parallel aan elkaar lopen. Ik denk niet dat een 'zwaar punt' in bijvoorbeeld een van de lagers een drukpuls kan geven, terwijl de doorstroom in de andere oliekanaaltjes ongehinderd is.

Een ander idee: zit de olieleiding naar de drukmeter wel goed trillingsvrij gemonteerd?

Coen
Scheepsbouwer
 


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor Weizengelb » 13 jun 2006, 09:17

Ik durf te beweren dat het niet ernstig is. Je druk blijft boven de 1 bar dat is belangrijk.
Als je vanuit stationair gas geeft moet je meter meteen stijgen naar 3 bar, dat is ook belangrijk.
Als je meter bij gasgeven vanuit stationair EERST iets daalt en dan pas stijgt dan heb je waarschijnlijk ergens een lagerschade in de motor waardoor olie weglekt. Verder zal het hinderlijke trillen eventueel met een ander metertje verdwijnen, dat zou ik maar eens proberen.
In de zomer mag je ook best 20W40/50 olie rijden, dat zal de oliedruk ook ten goede komen.

Groetjes,
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor Reinout » 13 jun 2006, 11:44

Bij gasgeven stijgt de druk meteen naar drie bar, dan kan het metertje niet meer trillen want de meter gaat maar tot 3, hij ligt dan tegen dat uitstekende piefje aan.

Een nieuw metertje is inderdaad de simpelste weg naar een antwoord. Als het daar niet aan ligt kan ik verder zoeken naar andere mogelijkheden (koppakking lek naar distibutie ketting etc.). Heb nu net nieuwe olie 15W40 erin, zonde van het geld dat er nu al weer uit te gooien! Ik kan er wel eventueelvan dat viscosiefier ingooien.


Heeft iemand een oliedruk metertje liggen voor mij?

Reinout
Reinout
 


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor Weizengelb » 13 jun 2006, 15:12

Ik heb er nog wel 1 liggen in Venray.

Toch zal het verder geen kwaad kunnen, het gaat om de waarde die het ding aangeeft, niet of ie trilt. Ziet wel wat sjofel uit natuurlijk:S
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor mar w123 » 24 jun 2006, 00:02

geen technisch commentaar maar een praktijkervaring

heb zelfde fenomeen bij mijn 240 diesel, na lange ritten (langer dan 1,5 uur) trilt mijn metertje rond de 1,5 bar bij stationair toerental.dit deed hij echter al vanaf dat ik mijn Benz kreeg. Ik ben nu 60.000km verder. olie en filters zijn twee maal ververst (mineraal)en hij loopt nog altijd als een zonnetje met een olieverbruik van 1 liter per 1500/2000km. ik zit nu op 420.000 km en heb niet het idee dat mijn motortje slechter is geworden. mijn devies is dus gewoon rijden en negeer het trillen zolang het trilpunt maar niet steeds lager gaat liggen.
mar w123
 


Antwoord:Oliedruk

Berichtdoor dj240d » 24 jun 2006, 21:13

Ook ik ken het fenomeen van een trillende oliedrukmeter. Ook bij mij begint het pas na 1,5 a 2 uur en alleen als het echt warm weer is. Ook ik heb een 240D. Interessant detail: toen ik de Benz nog in de VS reed was het vaker (warmer in de zomer), en nu hier in NL is er een jaar geleden een nieuwe motor ingegaan (na ca. 500.000 km was er een zuigerkop afgebroken bij 130km/hr! :sick: ) en nu gebeurt het dus soms ook nog. Twee motoren, dezelfde oliedrukmeter...

Ik denk dus dat de hypothese (van het doodlopend stukje leiding naar de meter toe) van Scheepsbouwer klopt.
dj240d
 

Vorige

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 49 gasten