[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
relatie bobine - startmotor : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 22:25

relatie bobine - startmotor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

relatie bobine - startmotor

Berichtdoor Saw123 » 26 dec 2011, 00:39

Even een vraag voor de kenners van een benzine motor en het elec.gedeelte ervan.

Mijn vraag heeft eigenlijk niet echt betrekking op de W123 maar op een volvo 850 waar mijn broer tegenwoordig in rijdt. T'is een 2,5 liter op LPG van 93. En sinds een paar dagen geleden problemen met starten. Eerst wou die een middag niet starten, draaide wel rond maar had geen zin om te starten. Anwb erbij en de beste man ontdekte na lang beraad dat het de bobine is welke niet goed is.

Afijn, nieuwe bobine erop(voor een facelift model maar volgens verkoper identiek) en auto kwam na een paar honderd meter weer tot stilstand(helaas net op de snelweg!). Draaide wel rond maar wou niet starten. Weer anwb erbij gehaald, weggesleept en bij hun alles nagekeken en wederom bobine???

Tweede maal de helemaal juiste bobine geplaatst en alles deed het perfect tot vanmorgen. Vanochtend wou die niet starten en de startmotor gaf ook geen kick. Na openen motorkap kwam hij erachter dat hij de vuldop gisteren was vergeten erop te zetten :!: met resultaat dat hij nu een goed geconserveerd motorblok heeft :D Na de startmotor een paar tikken te hebben gegeven starte hij wel.

Vraag: Bestaat er een relatie tussen een bobine en een startmotor dat een van die twee als ie defect is de andere de vernieling in helpt. Of een ander oorzaak wellicht?

Dit ivm dat het vertrouwen weg is in de auto en hij eigenlijk niet wet of hij nou kosten moet maken om de startmotor te vervangen. De kosten zijn het zozeer niet, valt allemaal wel mee maar niemand die wil investeren in een bodemloze put..

Hoop dat ik wat respons krijg om zo tot een besluitvorming te komen. Alvast bedankt.

Groeten, S.
Avatar gebruiker
Saw123
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 22 jun 2011, 18:31
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: relatie bobine - startmotor

Berichtdoor John57 » 26 dec 2011, 10:50

relatie bobine /startmoter is er niet ,kan wel zijn dat de startmoter zoveel stroom gebruikt dat er geen vonkjes stroom overblijft
John57
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 853
Geregistreerd: 11 nov 2011, 00:18
Woonplaats: Noord Holland
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: relatie bobine - startmotor

Berichtdoor Pier 50 » 26 dec 2011, 11:33

maar als hij onderweg afslaat lig dit niet zozeer aan de startmoter
het is wel zo als de startmoter heel zwaar trekt b.v minder stroom op de bobine komt
maar daar zit als het goed is ook een condensator die de stroom gelijk houd op je bobine als die kapot is start hij niet omdat er geen of weinig stroom naar de onsteking gaat
maar je hebt tegenwoordig een dubbel relais die kan ook kapot zijn of gaan
ik denk dat hij het beste bij een dealer kan laten na kijken en vragen wat het is met de kosten ,dan kan hij altijd beslissen wat hij er mee doe
Avatar gebruiker
Pier 50
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 494
Geregistreerd: 03 okt 2011, 18:28
Woonplaats: Veendam
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: relatie bobine - startmotor

Berichtdoor Saw123 » 26 dec 2011, 14:41

Dank voor jullie reacties. Heel fijn dat er mensen zijn die mee willen denken ook al betreft het niet onze voorkeurs auto. :)

Ik heb ook nog een tip gekregen over een relais 103 op het forum van de 850, dus ik zal ook daar even kijken.

Bedankt nogmaals.

Groeten, S.
Avatar gebruiker
Saw123
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 22 jun 2011, 18:31
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: relatie bobine - startmotor

Berichtdoor Pier 50 » 26 dec 2011, 16:14

daar zijn we toch voor
en de title bij het forum zegt het al ,elkaar met raad en daad bij staan ook al is het met wat anders
in deze tijd kan iedereen dit wel gebruiken toch,het leven is al zwaar genoeg
Avatar gebruiker
Pier 50
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 494
Geregistreerd: 03 okt 2011, 18:28
Woonplaats: Veendam
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: relatie bobine - startmotor

Berichtdoor Merci » 26 dec 2011, 21:34

Hoi S

Heb je het voorschakelweerstand al gecontroleerd,dat is de enige relatie met de startmotor.
Je bobine acteerd op ongeveer 10 volt,alleen tijdens het starten word deze overbrugd en krijgt de bobine meer stroom,mocht het voorschakelweerstand defect zijn dan krijgt je bobine tijdens het rijden te veel of te weinig stroom,groet Merci.
Avatar gebruiker
Merci
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 14 feb 2010, 16:06
Woonplaats: Emmeloord
Roepnaam:
Type wagen: 230C
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Ja


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 46 gasten