Even een vraag voor de kenners van een benzine motor en het elec.gedeelte ervan.
Mijn vraag heeft eigenlijk niet echt betrekking op de W123 maar op een volvo 850 waar mijn broer tegenwoordig in rijdt. T'is een 2,5 liter op LPG van 93. En sinds een paar dagen geleden problemen met starten. Eerst wou die een middag niet starten, draaide wel rond maar had geen zin om te starten. Anwb erbij en de beste man ontdekte na lang beraad dat het de bobine is welke niet goed is.
Afijn, nieuwe bobine erop(voor een facelift model maar volgens verkoper identiek) en auto kwam na een paar honderd meter weer tot stilstand(helaas net op de snelweg!). Draaide wel rond maar wou niet starten. Weer anwb erbij gehaald, weggesleept en bij hun alles nagekeken en wederom bobine???
Tweede maal de helemaal juiste bobine geplaatst en alles deed het perfect tot vanmorgen. Vanochtend wou die niet starten en de startmotor gaf ook geen kick. Na openen motorkap kwam hij erachter dat hij de vuldop gisteren was vergeten erop te zetten met resultaat dat hij nu een goed geconserveerd motorblok heeft Na de startmotor een paar tikken te hebben gegeven starte hij wel.
Vraag: Bestaat er een relatie tussen een bobine en een startmotor dat een van die twee als ie defect is de andere de vernieling in helpt. Of een ander oorzaak wellicht?
Dit ivm dat het vertrouwen weg is in de auto en hij eigenlijk niet wet of hij nou kosten moet maken om de startmotor te vervangen. De kosten zijn het zozeer niet, valt allemaal wel mee maar niemand die wil investeren in een bodemloze put..
Hoop dat ik wat respons krijg om zo tot een besluitvorming te komen. Alvast bedankt.
Groeten, S.