Vandaag heb ik de kop gedemonteerd van mijn 200T project (tijdje geleden niet-rijdend gekocht). De koppakking was lek, daarna anderhalf jaar stilgestaan.
De kop moet in ieder geval gevlakt worden, dat zag er niet best uit. Om 'm vlak te krijgen moet er zeker een halve millimeter af. Is dat veel? Of is dat goed te doen? De twee busjes waarmee de kettinggeleider vast zat wilden niet meer meewerken, dus die zijn uitgeboord. Daar moet dus ook nog iets aan gebeuren.
De kleppen zagen er goed uit, niet verbrand of iets dergelijks.
Daarna eens een blik geworpen op het onderblok. Twee van de cylinderwanden zagen er minder goed uit, roestig. Niet zó oppervlakkig dat het snel weg te krabben is.
Nu vraag ik me af: kan ik volstaan met honen van de cylinderwanden, kop vlakken, nieuwe busjes erin?
Of is honen niet genoeg en moeten de cylinders worden uitgeboord met nieuwe zuigers erbij? En/of is het beter om een andere kop te zoeken? En als zowel blok als kop eigenlijk gewoon op zijn, is een ruilmotor dan een betere optie? Waar moet ik qua kosten aan denken? (monteren van nieuw blok kan ik zelf)
Ik weet natuurlijk helemaal niet wat er verder nog aan de hand is met deze motor.
Graag jullie advies!
Bart