20-01-2004 : Persbericht
Autogas scoort uitstekend in TNO-rapport over emissies
Stimulering autogas kan grote bijdrage leveren aan verbetering luchtkwaliteit
Uit een onderzoek van TNO Wegtransportmiddelen, waarin de emissies van nieuwe personenauto's op diesel, benzine, aardgas en autogas met elkaar vergeleken zijn, is gebleken dat autogas in Nederland de schoonste autobrandstof is, die over een landelijk dekkend distributienetwerk beschikt. Autogas heeft vergeleken met diesel aanmerkelijk lagere emissies van stikstofoxiden (NOx) en fijn stof; vergeleken met benzine is de uitstoot van CO² een stuk lager. Meer gebruik van autogas kan dus een flinke bijdrage leveren aan de verbetering van de luchtkwaliteit in ons land.
Het onderzoek van TNO Wegtransportmiddelen is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van VROM, de Vereniging Vloeibaar Gas (VVG) en de NGV-Holland, een vereniging die zich bezighoudt met de promotie van aardgas als autobrandstof. Het onderzoek was bedoeld om met het oog op het toekomstige milieu- en verkeersbeleid meer inzicht te krijgen in de emissies van de verschillende soorten autobrandstof. Het TNO-onderzoek maakt deel uit van het Europese Emissie Testprogramma, waaraan ook andere gerenommeerde onderzoeksinstituten in Engeland, Duitsland en Frankrijk hebben meegewerkt. Samen onderzochten zij bijna dertig automodellen, die uitgerust zijn met de modernste motoren en installaties. Dat gebeurde met behulp van een gestandaardiseerde testcyclus, waarin ook de emissies onder normale rij-omstandigheden gemeten werden.
In het onderzoek zijn de effecten van de emissies van de verschillende autobrandstoffen voor de menselijke gezondheid, het milieu en het klimaat onderzocht. Gemeten naar de effecten voor de menselijke gezondheid komt diesel er het slechtst vanaf; met name door de veel hogere uitstoot van stikstofoxiden (NOx), fijn stof (PM) en de bijdrage aan de vorming van smog. Het voordeel van benzine ten opzichte van diesel wordt voor een deel teniet gedaan door de koude start, waar benzinemotoren hoge emissies laten zien. Dat geldt in mindere mate ook voor auto's op aardgas en autogas, die op benzine starten. Aardgas en autogas hebben over het algemeen de schoonste emissies.
Wat betreft de milieu-effecten scoort diesel in alle onderzochte rijstijlen het slechtst. Auto's op benzine en autogas zijn aanzienlijk schoner, behalve bij de koude start. Aardgas toont gemiddeld de beste resultaten, maar de verschillen tussen aardgas en autogas zijn statistisch gezien niet relevant.
Het klimaateffect van autobrandstoffen is over het algemeen gering en beperkt zich vooral tot de uitstoot van CO². Die is bij benzine-auto's het grootst; bij dieselauto's en auto's op autogas laag. Het resultaat van autogas wordt enigszins vertekend door de koude start op benzine.
De uitkomsten van het TNO-onderzoek maken duidelijk dat een toename van het gebruik van autogas in Nederland een grote bijdrage kan leveren aan de verbetering van de luchtkwaliteit. De Vereniging Vloeibaar Gas doet daarom een dringend beroep op de overheid om de resultaten van het TNO-onderzoek en het Europese Emissie Testprogramma mee te laten wegen bij de totstandkoming van de Ketenstudie LPG; de nota Foresee 4C; de nota Verkeersemissies, het Nationaal Verkeers- en Vervoers Plan en het Nationaal Milieu Plan, die momenteel in ontwikkeling zijn en die bepalend zullen zijn voor het milieu- en verkeersbeleid in de komende jaren. Tenslotte kan autogas een bijdrage leveren aan vermindering van de uitstoot van CO² en andere stoffen, die verantwoordelijk zijn voor het broeikaseffect of die schadelijk zijn voor het milieu. Nederland heeft daarover in het kader van het Kyoto-protocol en in Europees verband afspraken gemaakt. Met het huidige beleid worden die doelstellingen echter vrijwel zeker niet gehaald. Het grote voordeel van autogas is, dat Nederland al beschikt over een volledige infrastructuur voor productie, transport en distributie van autogas, waardoor autogas meteen inzetbaar is en zonder extra investeringen voor de samenleving gestimuleerd kan worden.
Recente onderzoeken hebben aangetoond, dat de vervuiling vooral in de stedelijke gebieden ver boven de toegestane norm ligt. In het TNO-rapport wordt opgemerkt, dat de uitstoot van NOx en fijn stof door kleine vrachtwagens en bestelbusjes op diesel wellicht nog vele malen hoger ligt (zelfs tussen de 250 en 450 procent) dan bij personenauto's. Het gebruik van autogas als brandstof voor taxi's, stadsbussen, bestel- en vrachtauto's kan dus een positief effect hebben. In steden als Kopenhagen, Londen, Vicenza en Wenen is de luchtkwaliteit dankzij de stimulering van autogas al flink verbeterd.
Uit het TNO-onderzoek blijkt verder, dat auto's op benzine, aardgas en autogas al aan de Euro 4-normen voldoen, die met ingang van 2005 van kracht worden. Dieselauto's nog niet, maar het is de verwachting, dat ook zij die limiet zullen halen. Om aan de nieuwe emissienormen te voldoen zullen nieuwe technologieën als het roetfilter moeten worden ingezet, waarvan het effect helaas nog niet nauwkeurig in kaart gebracht is. Roetfilters zullen waarschijnlijk wel een bijdrage leveren aan de reductie van fijn stof (PM), maar niet aan de reductie van NOx en CO².
Hoewel auto's op autogas over het algemeen al zeer schoon zijn, werkt de autogassector momenteel hard aan het nog milieuvriendelijker maken van autogasinstallaties. De fabrikanten van autogasinstallaties brengen momenteel nieuwe injectiesystemen op de markt, die zonder problemen in de electronische systemen van moderne auto's geïntegreerd kunnen worden en daardoor nog milieuvriendelijker zijn. Met de nieuwe injectiesystemen zal het mogelijk zijn zonder problemen op autogas te starten, waardoor het milieunadeel van de koude start op benzine weer opgeheven wordt. De branche wil bovendien de emissieniveaus van auto's, die af fabriek met een autogasinstallatie geleverd worden, als standaard vastleggen voor auto's, waarin de installatie achteraf wordt ingebouwd (retrofit). Tenslotte wordt naar verwachting in 2006 een nieuwe Europese richtlijn van kracht voor de inbouw van autogasinstallaties.
De Nederlandse autogasinbouwspecialisten willen die eisen nog iets aanscherpen en al in 2005 laten ingaan. Door middel van jaarlijkse controles kunnen zij daardoor garanderen dat ook de emissies van retrofit auto's aan de eisen voldoen.
___________________________________________________