[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Hellup! Koppeling bak / snelheidskabel : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 18:31

Hellup! Koppeling bak / snelheidskabel

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Hellup! Koppeling bak / snelheidskabel

Berichtdoor Trifonius » 24 dec 2011, 16:25

Wie heeft er verstand van het volgende. Vanochtend bezig geweest een nieuwe kilometertelerkabel te bevestigen aan de bak. Tijdens het vastdraaien brak het koppelstukje aan de bak ineens in stukjes uiteen! :o Nu baal ik dus als een stekker. Hoe is dat stukje bevestigd? Is dat te vervangen? Je kunt er nauwelijks bij in ieder geval. Nu heb ik geen kilometerteller meer... :(

Mijn dank is groot,

Kees
Trifonius

Re: Hellup! Koppeling bak / snelheidskabel

Berichtdoor Wiebren240D » 24 dec 2011, 19:52

Hallo Kees

er zij n 2 typen versnellings bakken welke is het een ZF of een Getrag versnellingsbak.

een km tellerkabel zit gewoon geklemd kan mij niet voorstellen dat er iets afbreekt.
ik denk even een foto van het geheel maakt een boel duidelijker denk ik.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Trifonius » 25 dec 2011, 13:52

Welk type? Geen idee? Ik weet dat er een vierkant uiteinde zit aan de kabel die er in gaat, i.t.t. het ronde uiteinde, wat je ook vaak ziet.

Ik doe er een foto bij van de schade. Het is echt gebroken. Eigenlijk ook wel een beetje mijn schuld. In eerste instantie kreeg ik de kabel niet los nadat de bout los was. Toen heb ik een beetje gewrikt met een schroevendraaier en toen was die stuk. Ik kreeg hem eerst wel weer netjes in elkaar maar na een paar keer los en vast breken er steeds meer stukjes af. Metaal is duidelijk 'op'. Het lijkt alsof die klem er op een of andere manier op is geschroefd, maar hoe?
Bijlagen
IMAG0133.jpg
IMAG0132.jpg
Trifonius

Berichtdoor Saw123 » 25 dec 2011, 15:28

ai ai ai..ziet er erg nasty uit. Lijkt alsof het niet demontabel is om het 1 2 3 te vervangen, meer als een gietsel.

Ik vrees dat je de bak er onderuit zal moeten halen om dit enigszins te kunnen fixen. Ik weet niet hoeveel druk op het dingetje rust en of het moet afdichten..maar is vloeibaar metaal een oplossing om het spul in elkaar te lijmen? Even een simplistisch voorstel, maar de kenners zullen je vast een beter advies kunnen geven.

Groeten en sterkte.
Saw123
Gold Boarder
Gold Boarder

Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee

Berichtdoor Coupe280 » 25 dec 2011, 15:47

kan je de kilometerkabel niet klemmen met een slangklem of kleine uilaatklem( zijn er in alle maten)eventueel opvullen op plek waar stukje uit is.
misschien is dat een mogelijkheid voor dat de hele bak er onderuit moet?
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja

Berichtdoor Trifonius » 25 dec 2011, 16:50

Tja, ik hoop echt op een oplossing zonder de bak te verwijderen. Ik weet inmiddels dat de kabel echt heel goed vast moet zitten. Juist in het begin komt er veel stress op de kabel als er beweging in komt. Hij moet ook perfect recht.
Trifonius

Berichtdoor Jaap 230E » 25 dec 2011, 18:15

Dag Kees,

Is het een idee om de bout weg te laten, en door dat gat een tyripe te doen waarmee je de boel op de plek houdt,
en er vervolgens iets aan te brengen i.v.m. vocht / vuil.

Succes er mee.

Hartelijke groet,

Jaap 230E
Jaap 230E

Berichtdoor Trifonius » 25 dec 2011, 21:38

Ehm en hoe heb ik dan mijn snelheidsmeter terug?
Trifonius

Berichtdoor Maikel » 25 dec 2011, 22:38

misschien kun je er een slangklem omwurmen,
wat een kloterige actie van jouw km teller,
succes
Maikel
Sitzbank raus.......Laderaum noch größer !!!
Maikel
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 200T
Bouwjaar: 1982
LPG: Nee

Berichtdoor Wiebren240D » 26 dec 2011, 12:20

Hallo Kees

dit ziet er idd niet mooi uit.
maar wat ik zou doen is een redelijk dik stukje ijzer nemen daar eerst een 6mm gat in boren en dan op een dikken bout rond buigen in de bankschroef en die op de plaats monteren iets te klein houden is wel even een priegelwerkje maar wel te doen.
het gaat erom dat de km tellerkabel blijft zitten en die hoeft maar net vast te zitten.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966

Berichtdoor Jaap 230E » 26 dec 2011, 19:36

Dag Wiebren,

En omdat het maar net hoeft vast te zitten, lijkt mij een tyripe al voldoende, simpel goedkoop+ duurzaam/ weinig werk etc. tenslotte vervangt de tyripe de functie van die bout.

Hartelijke groet,

Jaap
Jaap 230E

Berichtdoor Trifonius » 26 dec 2011, 19:47

Volgens mij moet dat ding er echt behoorlijk stevig inzitten, anders wordt ie als gevolg van trilling en aandrijving er rap weer uit geslingerd. Ik heb inmiddels een paar slangklemmen geregeld. Ga een dezer dagen maar even daarmee experimenteren...
Trifonius

Berichtdoor Jaap 230E » 04 jan 2012, 15:53

Dag Kees,

Laat even weten hoe je het heb opgelost, het liefst indien mogelijk met een foto.
Zie uit naar je reactie.

Hartelijke groet,
Jaap
Jaap 230E

Berichtdoor Trifonius » 04 jan 2012, 17:46

Zodra het weer het toelaat, ga ik aan de slag. IK heb een kleine motivatiecrisis... ;)
Trifonius

Berichtdoor Trifonius » 09 jan 2012, 20:06

Tijd voor een update. Het probleem lijkt (voorlopig?) opgelost. Hier is hoe:

Allereerst heb ik in de schuur bij het ouderlijk huis een slangklem gevonden met een rubberen binnenkant:
Bijlagen
IMAG0157.jpg
Laatst bijgewerkt door Trifonius op 09 jan 2012, 21:50, in totaal 1 keer bewerkt.
Trifonius

Berichtdoor Trifonius » 09 jan 2012, 21:02

En die dus om de aansluiting gefriemeld. Omdat de klem niet aansluit, heb ik twee vacuümrubbertjes er tussen gezet en die verder vastgeklemd. Hier de slang goed gefixeerd om lostrillen tegen te gaan.

Wonder boven wonder lijkt het nog te werken ook, heb inmiddels 150 km er opzitten, en het werkt nog steeds...
Bijlagen
IMAG0175.jpg
Trifonius

Berichtdoor Trifonius » 08 apr 2012, 20:44

Nou moe.... vandaag ergens halverwege de A12 ineens de kilometerteller weer op 0 ! Ik word hier zooooo moedeloos van. Ik heb de kabel vervangen, de teller vervangen en nu dit weer. Ik heb nog niet de aansluiting bij de autmaatbak kunnen checken, maar de kabel hangt nog wel op z'n plek. Aan de kant van de kilometerteller de kabel losgemaakt en blijkt de binnenkabel los te zitten, weer een breuk dus. 2e of 3e keer! Wat is hier aan de hand? Ik dacht dat het kwam door een aanlopende teller, maar nu toch de aansluiting bij de automaat? Pffffffff
Trifonius

Berichtdoor Trifonius » 09 apr 2012, 21:20

Niemand iets te melden? Weet iemand of het kan liggen aan de aansluiting aan de kant van de bak? Ik heb gehoord dat dit ook van binnen kapot kan gaan en kan gaan wiebelen waardoor de kabel snel breekt? Is de aansluiting aan de kant te repareren / vervangen? Moet dan de hele bak er onderuit? Hoeveel werk hebben we het dan over?
Trifonius

Berichtdoor Trifonius » 10 apr 2012, 21:12

Dank voor alle tips! :evil:

Ik heb bedacht dat ik maar een slangklem ga bestellen via deze site:

http://www.alleslangklemmen.nl/?gclid=C ... fAodKFhEWg

Iemand enig idee van de juiste maat? Die door de ring past?

Toch geweldig dat er een website voor slangklemmen bestaat! :D
Trifonius

Keer terug naar Techniek