[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
onregelmatige loop : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 26 nov 2024, 10:59

onregelmatige loop

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

onregelmatige loop

Berichtdoor Greccehus1 » 24 mei 2006, 10:29

Hallo,

ik rijd nu al bijna vier jaar met veel plezier in mijn 280E. Vorig jaar heeft de garagehouder een nokkenas vervangen omdat er nok versleten zou zijn (DUUUR). Sindsdien loopt ie niet altijd even regelmatig. Bij lagere toeren wil hij nog wel eens gaan schokken. Toen ik de monteur ernaar vroeg zei hij dat er waarschijnlijk een klep verbrand is en dat die ook vervangen moet worden. Ik heb een beetje het gevoel dat hij geld ruikt.
Heeft iemand een (betaalbare) oplossing?

Greccehus1
Greccehus1
 


Antwoord:onregelmatige loop

Berichtdoor Weizengelb » 24 mei 2006, 10:38

Eerst maar eens compressie meten, dan zie je of een cylinder duidelijk minder druk heeft (evt. klep verbrand). Dan evt. een lektest doen om te zien of het de klep is.

Maar onregelmatig lopen kan veel oorzaken hebben.

Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:onregelmatige loop

Berichtdoor ketelbinkie51 » 24 mei 2006, 18:33

Als je zelf geen sleutelaar ben dan raad ik je autobedrijf Start aan in Rotterdam.Ik rijdt zelf ook 280E.Start is een W123 specialist en doet alleen wat nodig is. Ook niet te duur.
Natuurlijk kan je ook bij onze eigen Harrie Puite terecht maar of hij een 280E specialist is weet ik niet.
ketelbinkie51
 


Antwoord:onregelmatige loop

Berichtdoor janbenz1 » 24 mei 2006, 20:19

Zijn je kleppen wel op tijd gesteld?
Ik weet niet of je op LPG rijdt, maar dan moet je nog vaker klepstellen.
Het maakt veel verschil als de kleppen niet goed staan, is toch de eerste vereiste.
Succes Jan.
janbenz1
 


Antwoord:onregelmatige loop

Berichtdoor Greccehus1 » 29 mei 2006, 17:46

Bedankt voor de adviesen. Ik heb ze nog niet uitgevoerd, maar kreeg van een vriend van me te horen dat ik eens de onderdelen voor de ontsteking moest nalopen. De pennen in de rotorkop zijn wat ingesleten en groenig uitgeslagen, dat kan ik best schoonmaken, maar is het niet verstandiger de kop te vervangen? De rotor zelf is ook wat ingebrand. De bougiekabels zijn vlak boven het blok (de zwarte hoesjes) ingescheurd, dus dat lijkt me duidelijk een kwestie van vervangen. Bougies ook maar meteen.
Bij het nalopen kwam ik overigens tot de ontdekking dat er olie op het deksel van mijn filterpan zit. Ik heb hem open gemaakt en nu blijkt dat er ook olie in de pan zit, en een of ander residu. Ik heb een tijd terug bij het olie verversen een olie van Gastrol gebruikt, die speciaal was voor auto's met meer dan zoveelhonderdduizend kilometer -ik weet helaas niet meer welke, maar hij is te koop bij Halfords- en deze olie zou de motor ook reinigen. Zou daar het residu vandaan kunnen komen. Kan het kwaad?
Greccehus1
 


Antwoord:onregelmatige loop

Berichtdoor MajikSimon » 29 mei 2006, 18:02

je bedoelt in je luchtfilterbehuizing olie en residu?

wat voor residu? Het is geen witte/ gele derrie?, je olie is schoon? en je koelvloestof is ook ok en niet lager? En onder de oliedop?

als olie heb je waarschijnlijk castrol high mileage gebruikt 15w40...is prima olie, die hoort geen "residu" te geven van zichzelf...
MajikSimon
 


Antwoord:onregelmatige loop

Berichtdoor Greccehus1 » 29 mei 2006, 20:16

Nee, geen derrie, zwarte schilfertjes. De olie is betrekkelijk schoon. Koelvloeistof is prima. Onder de oliedop lijkt het ook in orde. Oliepeil is goed. Oordeel zelf maar: <br><br>Bericht gewijzigd door: Greccehus1, op: 2006/05/29 20:20

Greccehus1
 


Antwoord:onregelmatige loop

Berichtdoor MajikSimon » 01 jun 2006, 20:46

ik weet het niet, ik zit ales hierboven nog eens te lezen maar zie dat je nog niet alles gecheckt hebt, ook qua simpele dingen

het lijkt nog wel mee te vallen op de foto, ik zie wel wat je bedoelt.

Maar je neemt aan dat..die schilfertjes erin komen via je carterontluchting?

voel anders met je vinger in beide kanten van de slang van de ontluchting van de slang, als ze daaruit komen, dan moet je ze daar ook voelen(aan beide kanten lijkt me als het daaruit zou komen)

om erachter te komen of het een klep is, een lektest doen zoals hierboven al genoemd

-elke cilinder onder duk zetten via bougiegat, bougie slopen en daar luchtslang op aansluiten, als de in- en uit-laatklep dicht zitten door de stand van de nokkenas, dan kan die cilinder alleen lekken langs een kapotte/ aangebrande klep ( uitlaatklep in uitlaat traject hoorbaar en inlaatklep in inlaat traject/ bij luchtfilter etc) of de zuigerveren.
"leak down test" zegt meer dan compresie meten
is zelf wel te doen, kleppendeksel eraf en klussen maar


maar dat onregelmatig lopen,allerlei simpele oorzaken, onsteking op tijd, contactpunten, bougies, rotor en verdelerkap enzo...als die groenig en ingebrand eruit zien, da's gewoon corrosie van koper en slijtage lijkt me, ik zou even kijken of je het niet gewoon vervangen zou, spul is allemaal vrij goedkoop ook bij de dealer<br><br>Bericht gewijzigd door: majiksimon, op: 2006/06/01 20:53
MajikSimon
 


Antwoord:onregelmatige loop

Berichtdoor Greccehus1 » 08 jun 2006, 17:37

De schilfertjes heb ik niet teruggevonden in de slang. Ik heb de luchtfilterhouder maar eens goed schoongepoetst. Heb ook navraag gedaan wat nieuwe onderdelen kosten (bougiekabels, bougies, verdeelkap en rotor) maar dat is nog niet niks. Alles bij elkaar zo'n 200 eur bij de MBdealer. Iemand suggesties?

Om de kleppen te stellen en om de lektest te doen moet je de nokkenassen toch draaien. Hoe kan ik dat het best doen, aan het vliegwiel?
Greccehus1
 


Antwoord:onregelmatige loop

Berichtdoor MajikSimon » 08 jun 2006, 20:23

Nou , die onderdelen zijn wel wat goedkoper te krijgen.
ik was vorig jaar bezig met een 280 voor iemand

De verdelerkap heb ik voor 27 euro gekocht, de kabels voor 60, de rotor voor 16..alles via internet.
De kabels waren imitatie, beru waren per stuk iets van 20 euro. Bij een automaterialen winkel brezan/ kilinklar heb ik de verdeelkap gekocht, en bij de dealer de rotor.

zie ook hier

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... D%26df%3D1


ik heb kabels voor een SEL 280 gekocht destijds, was goedkoper en ze pasten goed. Maar dit is een andere aanbieder...

check ook ebay.de

succes

P.S voordat je (veel) geld uit gaat geven, overweeg je die lektest nog?<br><br>Bericht gewijzigd door: majiksimon, op: 2006/06/08 20:29
MajikSimon
 


Antwoord:onregelmatige loop

Berichtdoor jodehelle » 09 jun 2006, 09:55

ik weet niet waar je vandaan komt maar heb voor mijn 250 voor de rotor 4euro verdeelerkap 12 euro contactpunten 4.95 euro en bougiekabels 35 euro betaald dat is in limburg bij heuts automatrialen.

en je kunt de auto ook in zijn 4 zetten voor de kleppen te stellen hoef je maar aan de auto te trekken . werkt makkelijker dan aan het vlieg wiel
jodehelle
 


Antwoord:onregelmatige loop

Berichtdoor Coupe280 » 10 jun 2006, 21:32

het verschil in prijs rotor zit in de ene is met
toerenbegrenzing de andere rotor niet daarom goedkoper. de nokkenassen kun je gemakkelijk draaien door een dop 27 en ratel op de poelie te zetten hoe je bij je vliegwiel wil komen lijkt mij erg lastig om dan ook nog te draaien en nokkenassen in de gaten houden lijkt mij knapmaar misschien door middel van een heleboel spiegels dat het dan lukt???
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:onregelmatige loop

Berichtdoor janbenz1 » 11 jun 2006, 10:01

Hallo,
Coupe 280, leg me dat eens uit hoe dat zit, met en zonder toerenbegrenzer.
Waar zit deze toerenbegrenzer, is dit alleen bij de 280 typen zo, of ook bij de 200?

Ben benieuwd.

Groetnis fan Jan, Út Drachten.
janbenz1
 


Antwoord:onregelmatige loop

Berichtdoor Coupe280 » 11 jun 2006, 12:39

hallo jan je vroeg over die toerenbegrenzer ik heb heel lang een 280CE dus een injectie daar zat een gewone normale rotor op die kosten iets van 5euro of zo precies weet ik niet meer.Nu heb ik sinds 1 1/2 jaar een 280C dus carburateur die heeft van orgine een rotor met een heel andere vorm die ook veel duurder is dat komt om dat die ook werkt als toerenbegrenzing alleen ik heb hem er afgehaald toen ik alle o
onstekingsdelen vrnieuwde ivm met ombouwen op LPG.
Ik rij toch nooit op volle toeren ik ben een rustige rijder mvrg Tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:onregelmatige loop

Berichtdoor Weizengelb » 13 jun 2006, 10:06

Volgens mij heeft juiste de 280E de rotor met toeretalbegrenzing. Dit is trouwens alleen een kontactje met een veertje dat door de middelpunt vliedende kracht naar buiten beweegt.

Lek op met goedkoop ontstekingsspul, voordat je het weet loopt je wagen voor geen meter meer, vooral op LPG, en waar ligt het dan aan?
De kabels voor de 280E zijn anders dan voor een 250. Ze hebben zowieso ander aansluitingen met pinnetjes op de verdeelkap, maar het belangrijkste is dat de kabels de goede weerstand hebben, nl. 1 kOhm (1000 Ohm).Moderne siliconenkabels en zo hebben al snel meer weerstand waardoor de motor slecht loopt.
280E kabels van BERU kosten minimaal 100 euro.

Groetjes,
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:onregelmatige loop

Berichtdoor janbenz1 » 14 jun 2006, 01:35

Aha, al weer wat geleerd, geld dit ook voor een 200?
ik heb nl. vorig jaar nieuwe kabels er op gezet, deze waren ook niet goedkoop, €70,00 maar heb ze niet bij de dealer gehaald maar bij Lasaulec.
Zou het kunnen dat deze ook een grotere weerstand hebben?

Groet jan.B)
janbenz1
 


Antwoord:onregelmatige loop

Berichtdoor Weizengelb » 14 jun 2006, 08:47

Ha Jan,

ja kan, bij goede kabels staat de weerstand erop, maar;
de originele kabels hebben een koperkern en 0 weerstand, de weerstand zit hier in de bougiestekkers. Hier staat dan ook 1 kOhm op.

Makkelijkst is het ze even door te meten met een multimeter. 1000 Ohm en andere kabels zijn meestal 7000-8000 Ohm.

Goede 200 kabels zijn goedkoper hoor, ligt aan de aansluitingen (en je hebt er maar 4 nodig
;)

Groetjes,
Mathieu
Das Beste oder Nichts!
Avatar gebruiker
Weizengelb
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 2689
Geregistreerd: 20 jan 2006, 13:38
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1972
Automaat: Nee
LPG: Nee


Antwoord:onregelmatige loop

Berichtdoor Coupe280 » 14 jun 2006, 18:18

hallo mattieu je zegt wel dat ik moet oppassen met goedkoop onstekingsdelen maar die rotors waar ik het over heb gaan iedere keer wel ongeveer125000 tot 150000 km mee terwijl ik ze gewoon bij brezan koop daar heb ik absoluut geen klachten over je hebt wel gelijk dat als je een injectie op LPG hebt de onstekingsdelen absoluut in heel goede staat moet wezen anders grote kans op backfire mvrg tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1423
Geregistreerd: 16 apr 2006, 15:55
Woonplaats: Prov. Overijssel
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Antwoord:onregelmatige loop

Berichtdoor janbenz1 » 15 jun 2006, 00:36

Hallo,

Mathieu, bedankt voor je uitleg.
Ik zal ze eens even doormeten.
Inderdaad ben ik maar 4 nodig,scheelt weer in de kosten, dat is dan weer het voordeel van een 200.:)

Groet Jan.
janbenz1
 


Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten