[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
benzinepomp(relais) : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 22:51

benzinepomp(relais)

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

benzinepomp(relais)

Berichtdoor MikeMensink1993 » 04 jan 2012, 17:34

Goedemiddag,
Ik zal me eerst even voorstellen;
Ik ben Mike, kom uit Lemselo (twente), en ben sinds kort aan de slag gegaan met een Mercedes 280CE.
Deze auto is een aantal jaren geleden compleet opnieuw in de lak gezet waarna hij onafgebouwd in de schuur is belandt. Omdat ik die groeiende stoflaag niet langer aan kon zien, heb ik besloten dat het hoog tijd is de auto eindelijk weer de weg op te krijgen.

Ik ben nu dus eerst begonnen met het proberen de motor aan de praat te krijgen.. dus bobine schoongemaakt, nieuwe bougies erin gedraaid en starten maar (hoopte ik)! Echter na een aantal pogingen kwam ik tot de conclusie dat er toch iets aan de hand moest zijn...
Ik ben er inmiddels achter dat de benzinepomp niet draait..
- Ik meet geen spanning tussen de + en - pool op de pomp zelf
- Het benzinepomp relais hoor je wel *klik* zeggen als je 'm op contact zet
Dus ik heb een + draad van de accu direct op de pomp aangesloten, maar ik hoor de pomp nog steeds niet draaien..
Mijn vragen:

Ik heb dus gewoon 12V spanning op de pomp gezet, maar hoor de pomp niet draaien.. deze is dus kapot?

Kan het zijn dat het relais kapot is (terwijl ik deze duidelijk *klik* hoor zeggen), en dat ik daarom geen spanning krijg bij de pomp?

Bvd.
MikeMensink1993
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1966
Automaat: Ja
LPG: Nee

Re: benzinepomp(relais)

Berichtdoor Roy Lubbers » 04 jan 2012, 19:39

Welkom mede-tukker, ik kom oorspronkelijk uit Oud Ootmarsum, zo mogelijk een nog kleiner gat dan Lemselo (met alle respect :D )
Foto's zijn ze hier dol op (ik ook overigens) en met je probleem kan ik je niet helpen, geen verstand van.
Roy Lubbers
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1984
Automaat: Nee

Berichtdoor Bogent » 04 jan 2012, 22:46

Als de pomp niet draait als je er spanning op zet ligt het aan de pomp en niet aan het relais.
Je kan nog eens meten als het contact aan staat dan moet er spanning op staan want dan is het relais ingeschakeld.
Ik weet niet of er ook nog een gas installatie inzit want dan zit daar ook weer een relais tussen die de spanning van de pomp uitschakelt in de stand gas.
Bogent

Berichtdoor MikeMensink1993 » 05 jan 2012, 14:18

@roy
haha mooi! ik zal binnenkort eens even wat foto's uploaden ;)
@bogent
Ik heb geen gasinstallatie, dus daar zal het niet aan liggen..
Maar mijn benzinepomp is dus waarschijnlijk gewoon kapot, dus die ga ik dan vervangen..
maar dan heb ik alsnog geen spanning bij m'n pomp, waar zou dit aan kunnen liggen? :huh:
MikeMensink1993
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor CE Loco » 05 jan 2012, 16:57

Dat zou inderdaad aan je relais kunnen liggen.Je kunt dit testen door hem te overbruggen en dan weer te meten.Op de meeste relais staat een schema op de zijkant,dan zou je pool 87 en 30 moeten doorverbinden.Succes met je hobbyproject.
CE Loco

Berichtdoor ToonCoupe » 06 jan 2012, 12:32

Hallo,

Twee tips op dit punt:
1. Na jaren lange stilstand is de benzine in de tank min of meer "vergomd". Advies is om hem leeg te halen en nieuwe benzine te tanken, of hopen dat er zoveel nieuwe benzine bij kan dat het oude 'restje' er wel in meegaat.
2. Wat het relais betreft: ik hoor dat het printje in het benzinepomprelais wel eens de geest geeft. Remedie: nieuwe kopen (prijzig), of open maken en kijken waar de contactjes op het printje er slecht/vreemd uitzien, en die opnieuw solderen.

Ben benieuwd of je het hiermee oplost, in ieder geval succes ermee!

groeten
ToonCoupé
ToonCoupe

Berichtdoor MikeMensink1993 » 06 jan 2012, 16:31

Bedankt voor de tips!
Ik zal eerst eens kijken wat er gebeurt als ik het relais overbrug..
En wat de pomp betreft: ik weet al een vervanger te liggen, maar eerst even deze er onderuit sleutelen en kijken of hij daadwerkelijk kapot is.
Grt. Mike
MikeMensink1993
Junior Boarder
Junior Boarder

Roepnaam:

Keer terug naar Techniek