door Jeroen » 05 jan 2012, 20:30
Is er uberhaupt een regel die stelt dat je een rijbewijs moet hebben om een auto op je naam te zetten? Lijkt me vreemd, want volgens mij kan je prima een auto hebben zonder rijbewijs. Je kan er wel niet mee rijden, maar dat is wat anders.
Weett niet hoe het tegenwoordig is geregeld maar vroeger was er een regel die voorschreef dat als je langer dan een aantal maanden in Nederland verbleef je ook een Nederlands rijbewijs moest aanvragen. Ik heb dat indertijd ook moeten doen toen we voor een aantal jaren naar Engeland verhuisde. Overigens, was de achtergrond van die (wettelijke) regel vooral ingegeven vanuit verzekeringsoogpunt/aansprakelijkheid e.d. De meeste verzekeraars zullen maar beperkt een buitenlands rijbewijs aanvaarden.
Maar er staat me bij dat een tijdje geleden bovenstaande regel is komen te vervalen binnen de EU?
Hier in de US heb ik ook een US rijbewijs moeten halen, puur alleen voor de verzekering die mij slechts voor drie maanden wilde verzekeren op mijn Nederlandse rijbewijs. Dus hier maar opnieuw mijn rijbewijs gehaald! Schriftelijk + praktisch + ogentest + alle administratieve testen in ongeveer 15 minuten!
Jeroen