[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Handleiding koude start : Diesel Specifiek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 22 nov 2024, 16:35

Handleiding koude start

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Handleiding koude start

Berichtdoor Chiel Jan » 06 jan 2012, 15:00

Dag allemaal,

Misschien is dit onderwerp al lang en breed besproken, maar omdat ik een kersverse W123 rijder ben, probeer ik het toch maar;))

Wat is nu de beste manier om je 300D koud te starten? In het onderhoudsboekje staat een beschrijving, op internet kom ik verschillende manieren tegen. Ik doe het zelf nu zo:

1. Het is een automaat, dus bak in stand N
2. Sleutel omdraaien totdat lampje gaat branden
3. Ondertussen gaspedaal half ingedrukt houden
4. Als het lampje uitgaat, starten.

Nu komt het probleem: vaak start de auto dan niet en moet ik de procedure herhalen. Vervolgens moet ik behoorlijk gas bijgeven en dan loopt ie verder als een zonnetje. Heeft iemand nog tips?

H gr

Chiel Jan
Chiel Jan
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Nee

Re: Handleiding koude start

Berichtdoor Saw123 » 06 jan 2012, 15:53

Bak mag gewoon in P blijven.
Sleutel omdraaien, gevolg- voorgloeilampje gaat branden
Choke knopje aandraaien
Als voorgloelampje uit gaat- starten.

Mocht ie moeite hebben met starten kan je na uit gaan van lampje nog even wachten, gloeiers blijven nog gloeien tot dat je een klik van het relais hoort. Dan opnieuw proberen.
Anders 2x voorgloeien en dan pas starten.

Groeten, S.
Saw123
Gold Boarder
Gold Boarder

Bouwjaar: 1972
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Trifonius » 06 jan 2012, 17:42

Choke knopje? Op een diesel? Bedoel je die draaiknop om het toerental te stellen? Nooit echt begrepen wat voor nut dat heeft als je toch al helpt met het gaspedaal, toch?

Bij de huidige temperaturen hoort de auto gewoon te starten met behulp van een teentje gas. Compressieprobleem?
Trifonius

Berichtdoor Ruud Janssen » 06 jan 2012, 19:15

de 300TDT start meteen nadat het gloeilampje uit is zonder gas te geven.
als hij draaid is wel slim om hem een beetje op toeren te houden.
ik heb nog geen draaiknop kunnen ontdekken erin.
Ruud Janssen

Berichtdoor Schavuyth » 06 jan 2012, 19:32

Je kan ook even je gloeipluggen doormeten als hij slecht start, klusje dat je met een beetje goede multimeter gemakkelijk kan doen. volgens mij moeten de Ohm waarden tussen de 0,1 en 0,5 liggen. bij 0 is de gloeiplug zoiezo stuk en bij een hoger Ohmgehalte gloeit hij slecht of niet. Pas als alle 4 de gloeipluggen het goed doen en hij strart nog steeds zo slecht zou ik verder gaan kijken, Bijvoorbeeld naar de klepstanden. Maar eerst even de gloeipluggen.

Gr Joris
Schavuyth

Berichtdoor Toontje » 06 jan 2012, 20:01

hoi hoi
het is bij elke diesel anders en een ieder weet na poosje hoe die moet starten die handleidingen waren geschreven voor de wagens ergens 30 jaar geleden en bij de meeste is inmidels wel wat leeftijds verschijnselen aanwezig
als je lampje erg snel uitgaat kun inderdaad nog ff wachten en ja verder is het gewoon een gevoels kwestie
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Chiel Jan » 06 jan 2012, 21:10

dag allemaal,

Bedankt voor jullie adviezen! Ik ga eerst maar eens 'oefenen' met de koude start, want na verschillende filpmjes op youtube over 'cold start' ben ik er wel achter gekomen dat de ene W123 de andere niet is.

h rg

CJ
Chiel Jan
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam:
Bouwjaar: 1967

Keer terug naar Diesel Specifiek