[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
een 300TDT - trillen bij gas loslaten bij 80-100 km/u : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 22:39

een 300TDT - trillen bij gas loslaten bij 80-100 km/u

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

een 300TDT - trillen bij gas loslaten bij 80-100 km/u

Berichtdoor Francotalon » 06 jan 2012, 18:25

Dag allemaal,

kan nog net, een fijn 2012 toegewenst!
Gemaild met lid Marc en toen bedacht het ook maar een onderwerp te maken. Het trillen is inmiddels opgelost ;).
Er zijn al veel onderwerpen hierover op het Forum gevonden en die hebben mij goed geholpen. Vandaar dat ik hem toch meld. ik heb vergeten foto's te maken, maar foto's van remklauwen en diff zijn al elders in dit forum te vinden. misschien net zo handig de klacht goed te omschrijven:

Het trillen kwam bij mij bij het gas loslaten of verminderen bij 80-100 km/u. dan bleef ie daarna vrij zwaar trillen bij gasgeven en ook bij snelheid minderen tot 30-40 bleef de trilling. Dat het een tijdje bleef, daar had ik wel een zorg over. Soms loste het vanzelf na een paar minuten weer op bij doorrijden. Leek voor mij dus op resonantie, de bak versleten of caduc, het diff of iets op de aandrijfas, van hardyschijven, tussenlager tot zelfs homokineet. Ik heb actie genomen, nadat ik na een stadsbocht ook nog gepiep ging horen. Niet bij stationair, maar vanaf snelheid 1 km/u en verder. Dat gepiep ging wel direct weer weg en niet meer gehoord ook, maar dacht toen wel meteen aan het gehuil van een droog diff.
Op de diff olie na bleken alle, deels via het Forum, bedachte oorzaken allemaal goed te werken. Er zat nog ca. 3 cc olie in het diff en van een belachelijke kwaliteit, bah! iemand noemde het ergens chocolademelk, maar het was ook troebel groen met slierten... Dus goed voor de auto om te vervangen, maar wellicht toch niet de oorzaak, naar mijn gevoel, want het diff. was niet echt droog. Er ging wel iets meer dan een liter in overigens.
En had ik de diff.bodem niet moeten schoonmaken van die bagger?

De vulnippel van het diff losgekregen uiteindelijk door het rechterwiel eraf te halen, waarop we met 2 man aan een sleutel met inbus en verlengbuis erom, konden sjorren en hem zo dus los kregen. De onderste nippel was zo los.

Eigenlijk had ik de auto al moeten testen na de oliewissel in het diff. of het trillen nu weg was, maar ik voelde dat de achterwielen die op de krik stonden, niet of vrijwel niet te verdraaien waren.
Links achter bleek de binnenremcylinder het niet meer te doen en rechts matig (daarvoor dien je, ten overvloede, de remblokken eerst te verwijderen). Heb alles rechts schoongemaakt, de glijvlakken van de blokken in de klauw gevijld en een beetje met kopervet gedaan. Links de klauw moeten vervangen en verder hetzelfde gedaan.
De handrem slaat pas aan bij maximaal intrappen van de handrempedaal. Dat laat ik maar even, omdat, als ik em strakker stel, de remschoenen misschien ook nog gaan aanlopen.
Nu een beetje gereden en de trilling is wel zo goed als weg. Dus da’s wel gaaf.

De baksteun (de steun midden onder achter de versnellingsbak) bleek wel gaar van de olie, de andere motorsteunen zijn nog ok.
Op het forum is dus veel te vinden over het trillen/bonken van de auto. En sommigen voelden geen of weinig verschil met een vernieuwde baksteun. Denk je niet dat je het wel merkt bij stationair trillen, op snelheid en wellicht in snellere slijtage van tussenlager en/of een van de hardyschijven?
Heb intussen een nieuwe baksteun gevonden voor 57 ex en die gaat er morgen in. Via de dealer met chassisnr. vroegen ze 200 euri voor dezelfde steun. De medewerker schrok er zelf van. Hij zei dat wellicht de modificatie zo'n hoge prijs rechtvaardigde...
ik zal nog rapporteren of er met de vervanging van de baksteun nog een verschil te merken is. Ben benieuwd.
Francotalon
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 22 nov 2011, 00:44
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1971
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: een 300TDT - trillen bij gas loslaten bij 80-100 km/u

Berichtdoor Toontje » 06 jan 2012, 20:09

als je dan toch daar onder bezig bent kijk dan gelijk ff naar je tussenlager/rubber van de cardan as die willen ook wel eens kapot zijn ff er tegen duwen en trekken kan rondom bewegen maar moet ook weer niet te soepelgaan en kijken of die niet is afgescheurt
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Avatar gebruiker
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 10292
Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
Woonplaats: kisharsagy Hongarije
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: een 300TDT - trillen bij gas loslaten bij 80-100 km/u

Berichtdoor Francotalon » 22 jan 2012, 12:16

Wel,

Tussenlager en hardyschijven waren goed.
Ik zou nog vertellen of de vernieuwde baksteun verschil maakt. Het eronder zetten was overigens een makkie. Je hebt alleen wel 2kriks of 2steunen nodig, omdat de bak gesteund moet worden. En de 3e bout bovenop, vind je niet 1-2-3. De nieuwe inbouwend dien je de steun zelf zijn juiste plek te laten vinden.

Eerlijk gezegd merk ik het niet zo, dat de steun vernieuwd is, hoewel de oude wel echt caduc was. Misschien is het wel, dat er rijdend, tot hogere snelheden, zeg tot 140 aan toe, weinig te merken is? Dat is geweldig.
Stationair was en is de auto nog niet helemaal stil. Zou het dat schokbrekertje dat aan de motor vast zit, kunnen zijn? Die ziet er oud uit. De motorsteunen nogmaals lijken goed. Kun je ook niet helemaal goed vaststellen overigens.

Groet, Franco
Francotalon
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 22 nov 2011, 00:44
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1971
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: een 300TDT - trillen bij gas loslaten bij 80-100 km/u

Berichtdoor Pier 50 » 22 jan 2012, 15:06

motersteunen kan je wel bekijken als je de moter met een krik beetje oplicht
Avatar gebruiker
Pier 50
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 494
Geregistreerd: 03 okt 2011, 18:28
Woonplaats: Veendam
Roepnaam:
Type wagen: 240D
Bouwjaar: 1971
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 78 gasten