Er is al veel over geschreven, en heb er ook al veel over gelezen, maar antwoord op mijn vraag heb ik nog niet gevonden. Even geleden postte Maikel een link van een Oostenrijkse site: http://mercedesclubs.at/wiki/index.php? ... tandsetzen
Dat stuk heb ik bestudeerd en begrijp ik. Ik begrijp het idee van het systeem. En voor her grootste deel doet de niveauregeling het bij mij ook.
Mijn auto is nu leeg. De hendel van de regelunit heb ik los zitten, en daarmee kan ik de niveauregeling handmatig onder de auto bedienen. Hoogte die ik op de laagste stand heb gemeten is van grond tot midden spatbordrand 62,5 cm. In de hoogste stand van de niveauregeling is dit 69,5 cm.
Vraag 1: Kloppen deze hoogten? (gemonteerde banden zijn 195/70 met 14" velgen)
Vraag 2: Moet de hoogste stand (lees 69,5 cm) ook behaald worden als de auto afgeladen is?
Vraag 3: Met hoeveel kilo mag ik de auto in totaal beladen, verdeeld over de achterbank en de laadruimte? (W123 300TDT 1984), maar het gaat vooral om het gewicht wat voor de niveauregeling, de vering en de lucht-geholpen schokbrekers aanvaardbaar is.
Vraag 4: Wat is de normale hoogte van de achterspatborden vanaf de grond gemeten (lees onderkant band)? (gemonteerde banden zijn 195/70 met 14" velgen)
Ik heb een tijdje geleden een foto gemaakt van de niveauregeling. Dat is deze:
- IMG_1070.jpg (62.66 KiB)
Over deze regelunit heb ik een paar vragen:
Vraag 5: De aansluiting tussen de lange stang die tussen de stabilisator-stangetjes loopt, in mijn plaatje zwart, en het eerste deel van de weg naar de regelunit, dus de aansluiting die met twee boutjes vast zit; Moet deze aansluiting kunnen bewegen? In mijn ogen niet zodat je als het ware een wijzer van een klok krijgt, en je de beweging die de zwarte stang maakt uitvergroot met het kleine eerste balkje richting regelunit. Klopt mijn aanname?
Vanaf dit bovenste horizontale stangetje gaan we m.b.v. een scharnier (op mijn plaatje niet zichtbaar, want daar zit volgens mij de ophanging van mijn differentieel in de weg) naar het tweede stangetje. Met dit tweede stangetje (klein rond ding) gaan we naar beneden. Dan weer een scharnier en dan gaan we richting regelunit met een plaatje. Naar links dus. Zo wordt de beweging van de carroserie t.o.v. de wielen gecommuniceerd met de regelunit.
Vraag 6: In dit laatste plaatje zie ik nog twee gaten zitten, buiten het gat wat nu scharnierpunt is met het stangetje naar boven. Mag ik het scharnierpunt tussen dit plaatje en dit stangetje verplaatsen? Of: hebben die extra gaten als doel om dit scharnierpunt te verplaatsen?
Waarom zou ik dit willen? Als ik het scharnierpunt verplaats (en wel naar een gat dichter bij de unit), dan heeft dat volgens mij twee gevolgen; De maximale en minimale mogelijke hoogte die de regelunit de niveauregeling vertelt wordt hoger. De auto komt dus standaard hoger te staan. En twee: het spectrum wordt kleiner. m.a.w.: het verschil tussen de minimale en maximale hoogte wordt kleiner.
Vraag 7: is er een verschil in de hoeveelheid gebruikte hydroliek olie tussen een lege auto en een volle auto als de auto is beide situaties op dezelfde hoogte staat? Op de Oosterrijkse site wordt hier met ja op geantwoord. Klopt toch? Een volle auto drukt de lucht in de bollen samen waardoor je meer olie nodig hebt om dezelfde hoogte te bereiken.
Vraag 8: Is lucht de enige variabele hierin of wordt de olie ook samengeperst?
Nu komen we langzaam aan bij mijn echte probleem. Namelijk; ik reed gister leeg de straat uit en nadat ik uit de 30 zone was gaf ik iets gas, en ik hoorde een enorm gepiep rechts achter. Het was echt net een circus. Daarbij reed ik ook als een stuiterbal over de weg. Een 20 tal meter later was het weg en reed ik weer zonder piepen en zonder stuiteren over de weg. Dit gebeurde een dag later exact zo.
Vraag 9: Iemand enig idee waar dit vandaan kan komen?
Een tijdje geleden moest ik behoorlijk overbeladen (lees 6 man en veel tassen) een stuk rijden. Iedereen erin, motor laten lopen tijdens instappen en go. Met gas geven hoorde ik van links achter een tik komen, alsof een motortje problemen had met pompen. Dat kan niet, want de motor die de hydroliek olie rondpompt zit in de motorruimte. Tik ging sneller naarmate ik meer gas gaf. Auto gestopt en stilstaand gas gegeven tot het getik over was. Duurde niet lang en toen de paar honderd kilometer doorgereden.
Vraag 10: Iemand enig idee waar dit vandaan kan komen?
Zo, 10 vragen lijkt me een mooie start. Ben enorm benieuwd naar de antwoorden, misschien kunnen we proberen om de vragen per nummer te beantwoorden?
Groet, Laurens