[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Niveauregeling 300TDT; vreemde geluiden : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 23:47

Niveauregeling 300TDT; vreemde geluiden

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Niveauregeling 300TDT; vreemde geluiden

Berichtdoor Laurens123 » 11 jan 2012, 22:33

Hallo Benzers,

Er is al veel over geschreven, en heb er ook al veel over gelezen, maar antwoord op mijn vraag heb ik nog niet gevonden. Even geleden postte Maikel een link van een Oostenrijkse site: http://mercedesclubs.at/wiki/index.php? ... tandsetzen

Dat stuk heb ik bestudeerd en begrijp ik. Ik begrijp het idee van het systeem. En voor her grootste deel doet de niveauregeling het bij mij ook.

Mijn auto is nu leeg. De hendel van de regelunit heb ik los zitten, en daarmee kan ik de niveauregeling handmatig onder de auto bedienen. Hoogte die ik op de laagste stand heb gemeten is van grond tot midden spatbordrand 62,5 cm. In de hoogste stand van de niveauregeling is dit 69,5 cm.

Vraag 1: Kloppen deze hoogten? (gemonteerde banden zijn 195/70 met 14" velgen)

Vraag 2: Moet de hoogste stand (lees 69,5 cm) ook behaald worden als de auto afgeladen is?

Vraag 3: Met hoeveel kilo mag ik de auto in totaal beladen, verdeeld over de achterbank en de laadruimte? (W123 300TDT 1984), maar het gaat vooral om het gewicht wat voor de niveauregeling, de vering en de lucht-geholpen schokbrekers aanvaardbaar is.

Vraag 4: Wat is de normale hoogte van de achterspatborden vanaf de grond gemeten (lees onderkant band)? (gemonteerde banden zijn 195/70 met 14" velgen)

Ik heb een tijdje geleden een foto gemaakt van de niveauregeling. Dat is deze:

IMG_1070.jpg
IMG_1070.jpg (62.66 KiB)

Over deze regelunit heb ik een paar vragen:

Vraag 5: De aansluiting tussen de lange stang die tussen de stabilisator-stangetjes loopt, in mijn plaatje zwart, en het eerste deel van de weg naar de regelunit, dus de aansluiting die met twee boutjes vast zit; Moet deze aansluiting kunnen bewegen? In mijn ogen niet zodat je als het ware een wijzer van een klok krijgt, en je de beweging die de zwarte stang maakt uitvergroot met het kleine eerste balkje richting regelunit. Klopt mijn aanname?

Vanaf dit bovenste horizontale stangetje gaan we m.b.v. een scharnier (op mijn plaatje niet zichtbaar, want daar zit volgens mij de ophanging van mijn differentieel in de weg) naar het tweede stangetje. Met dit tweede stangetje (klein rond ding) gaan we naar beneden. Dan weer een scharnier en dan gaan we richting regelunit met een plaatje. Naar links dus. Zo wordt de beweging van de carroserie t.o.v. de wielen gecommuniceerd met de regelunit.

Vraag 6: In dit laatste plaatje zie ik nog twee gaten zitten, buiten het gat wat nu scharnierpunt is met het stangetje naar boven. Mag ik het scharnierpunt tussen dit plaatje en dit stangetje verplaatsen? Of: hebben die extra gaten als doel om dit scharnierpunt te verplaatsen?

Waarom zou ik dit willen? Als ik het scharnierpunt verplaats (en wel naar een gat dichter bij de unit), dan heeft dat volgens mij twee gevolgen; De maximale en minimale mogelijke hoogte die de regelunit de niveauregeling vertelt wordt hoger. De auto komt dus standaard hoger te staan. En twee: het spectrum wordt kleiner. m.a.w.: het verschil tussen de minimale en maximale hoogte wordt kleiner.

Vraag 7: is er een verschil in de hoeveelheid gebruikte hydroliek olie tussen een lege auto en een volle auto als de auto is beide situaties op dezelfde hoogte staat? Op de Oosterrijkse site wordt hier met ja op geantwoord. Klopt toch? Een volle auto drukt de lucht in de bollen samen waardoor je meer olie nodig hebt om dezelfde hoogte te bereiken.

Vraag 8: Is lucht de enige variabele hierin of wordt de olie ook samengeperst?

Nu komen we langzaam aan bij mijn echte probleem. Namelijk; ik reed gister leeg de straat uit en nadat ik uit de 30 zone was gaf ik iets gas, en ik hoorde een enorm gepiep rechts achter. Het was echt net een circus. Daarbij reed ik ook als een stuiterbal over de weg. Een 20 tal meter later was het weg en reed ik weer zonder piepen en zonder stuiteren over de weg. Dit gebeurde een dag later exact zo.

Vraag 9: Iemand enig idee waar dit vandaan kan komen?

Een tijdje geleden moest ik behoorlijk overbeladen (lees 6 man en veel tassen) een stuk rijden. Iedereen erin, motor laten lopen tijdens instappen en go. Met gas geven hoorde ik van links achter een tik komen, alsof een motortje problemen had met pompen. Dat kan niet, want de motor die de hydroliek olie rondpompt zit in de motorruimte. Tik ging sneller naarmate ik meer gas gaf. Auto gestopt en stilstaand gas gegeven tot het getik over was. Duurde niet lang en toen de paar honderd kilometer doorgereden.

Vraag 10: Iemand enig idee waar dit vandaan kan komen?

Zo, 10 vragen lijkt me een mooie start. Ben enorm benieuwd naar de antwoorden, misschien kunnen we proberen om de vragen per nummer te beantwoorden?

Groet, Laurens
Laurens123
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1978
Automaat: Ja
LPG: Nee

Re: Niveauregeling 300TDT; vreemde geluiden

Berichtdoor Trouwkoets » 12 jan 2012, 13:02

Laurens,

Vraag 1: Hoogte in rust is OK, Maximale hoogte heb ik nooit gemeten. Het systeem dat MB toepast is niet geschikt om de wagenhoogte mee te verhogen. Het is slechts ingericht op het behouden van de wagenhoogte waarop de auto min of meer horizontaal staat. MB adviseert ook om niet aan het ronde stangetje te draaien (de lengte hiervan kan je veranderen, wat gevolgen heeft voor de hoogte die wordt afgeregeld) omdat dit tot gevolg kan hebben dat er te lange tijd teveel druk komt op het hydraulisch systeem, met verhoogde slijtage tot gevolg. Als de auto in onbelasen toestand niet recht staat kan dit worden gecompenseerd door dikkere rubber schijven bovenop de veren toe te passen. MB levert ze voor een habbekrats in 4 verschillende maten, zie de WIS CD. Ook is het wellicht niet verkeerd om bij zakken van de kont de veren eens te vervangen. Als je meer fundamenteel naar de juiste werking van het hydraulisch systeem zou willen kijken dan moet je de druk die de pomp levert meten. Ik heb de gegevens niet paraat, maar volgens mij moet de pomp ongeveer 70 bar druk leveren bij ongeveer 2200 tpm.

Vraag 2: Zie boven. Volgens miju nergens gespecificeerd en buiten de normale werking van het systeem. Wees hie voorzichtig mee!

Vraag 3: In mijn 300TD zit volgens het kenteken een ruimte van 560 kg tussen massa rijklaar en het toegestane maximum. Trek daar 160 kg van af voor de voorpasagiers dan kom ik op 400 kg voor de achterbank en laadruimte.

Vraag 4: 62,5 cm lijkt me mooi

Vraag 5: Het stangetje, dat vast zit met de 2 schroefjes aan de stabilisatorstang, valst in een afgeplat stukje van de sabilisatorstang en kan dus niet draaien.

Vraag 6: De andere 6 gaten zijn functieloos

Vraag 7: Mijn ervaring is dat bij een volgeladen auto ongeveer 1,5 liter meer hydraulische vloeistof in de bollen zit. Hierdoor daalt het niveau in het tankje met ongeveer 6 cm (natte vinger).

Vraag 8: De hydraulische vloeistof is niet samendrukbaar

Vraag 9: Je hoogteregelaar is eensoort mengkraan. Afhankelijk van de stand van de hevel is deze gesloten (hoogte juist), geopend richting aanvoer/hoge druk (auto te laag), of geopend richting afvoer/lagedruk. De heersende druk in het hoge druk gedeelte varieert met het motortoerental, bij stilstand is de druk weg.
Daarnaast is er in de regelaar een overdrukventiel aanwezig, die schade door te hoge druk in het veersysteem (bollen en cilinders) moet voorkomen. Als dit overdrukventieel open gaat kan dit een schel snerpend geluid veroorzaken. Bij normale omstandigheden gaat dit overdrukventieel nooit open, maar bij grote belasting (boven de specs) óf bij een verkeerde afstelling van de hoogteregelaar (bijvoorbeeld doordat je de hevel loskoppelt en handmatig op openen zet. Tot slot kan de regelaar niet meer goed regelen als er lucht in het systeem is gekomen. Dat kan er inkomen als je onderdelen van het systeem vervangt, maar ook als je met te weinig vloeistof in het voorraadvat je auto zwaar belast.

Vraag 10: Het getik kan ik niet thuisbrengen. Maar het zou best lucht in het systeem kunnen zijn dat door de hoogteregelaar gaat. Als deze is geopend maakt zorgt de doorstromende vloeistof voor een sissend geluid die zelfs met lopende motor waarneembaar is. Als er luchtbellen in zitten dan kan dat best harde tikken geven, vergelijk cavitatie bij een scheepsschroef. En dus ook voor schade zorgen..

Mijn aanpak: zorg voor voldoende vloeistof in het reservoir (wagen onbelast tussen min en max), en ontlucht het systeem: 150 kg belading in de achterbak, en motor een minuut met verhoogd toerentaal laten draaien.

Succes, Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor Laurens123 » 13 jan 2012, 00:40

Hee Casper,

Dankjewel!

Ik zou wel eens de druk willen meten, maar ik denk dat het systeem het nu goed doet, hoewel ik nog een paar vervolgvragen heb.

Vanavond heb ik het hendeltje goed vast weten te zetten, het was een hele kliederboel daaronder dus ik heb hem in het verleden eens niet goed vastgezet.

Vraag 11: Tijdens het schoonmaken kreeg ik het idee dat tussen de twee delen van het regelkastje iets vocht (olie) wegzweet.. Kan natuurlijk niet zo zoveel kwaad maar kan ik het maken? En zo ja hoe?

Lucht zal er niet zijn in het systeem, nu in elk geval niet (meer). Ik denk namelijk voldoende vloeistof te hebben. Vandaag de auto al lopend het gewicht in de kofferbak veranderd. Ik begon op 63 cm, daar gingen we naar terug toen ik er 150 kg indeed, maar toen ik het gewicht weer verwijderde bleef de auto hoger staan. Kort gezegd schommelt de hoogte van de auto tussen de 62 en 65 cm.

Vraag 12: is er een soort van marge waar ik rekening mee moet houden? m.a.w. moet er een bepaald aantal kg de auto verlaten om de mengkraan de olie te laten terugvloeien? Of is het systeem gewoon niet zo nauwkeurig?

Vraag 13: Is er wat betreft tijd ook een soort wachttijd? Want wat gebeurt er als ik over een drempel rijd?

Goed, vooralsnog lijkt het systeem te werken. Ik kan met een lege auto nog wat vloeistof erbij gooien tot de max. stand is bereikt en dan een keer de auto met een aantal vrijwilligers echt volgooien. Met 5 man kom ik toch al snel tot de 400 kg. En dan eens zien of ik nog last krijg van stuiteren, tikken en sissen. Ik dacht trouwens dat het misschien mogelijk is dat het systeem dusdanig vol werd gepompt, het gas in de bollen dus dusdanig samen werd geperst, dat de werking van de schokdempers werd belemmerd. Als dat mogelijk zou zijn, dan is dat probleem nu in elk geval opgelost.

Groet, Laurens
Laurens123
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1978
Automaat: Ja
LPG: Nee

Berichtdoor Trouwkoets » 13 jan 2012, 08:17

Vraag 11: Bekend probleem, lekkende regelaar. Zweten lijkt me niet direct een probleem. Ga op zoek naar een reserve (sloop), en koop hiervoor een revisieset. Zoek even op de site, er staat ergens een onderdeelnummer.

Vraag 12: Het systeem regelt niet af op de mm. En er is enige hysterese. Het gaat niet om het aantal kg, maar om de verdraaiing van de stabilisatorstang. Lees ook mijn opmerking over het vervangen van de veren, en het recht zetten van de auto door het toepassen van de juiste rubber schotels. Die klus hoort er zeker bij als je het hydraulisch systeem echt perfect wil laten werken!

Vraag 13: Ik heb de regelaar nog nooit open gehad. Ik denk dat de regelaar mogelijk kortstondig open gaat als je over een drempel rijdt, maar dat verandert hoegenaamd niets aan de wagenhoogte. Het systeem reageert traag, heeft te maken met de hoeveelheid vloeistof die door de regelaar kan worden doorgelaten. Als na een rit 2 grote volwassen achterpassagiers uistappen dan hoor ik de regelaar enkele seconden (3-5) sissen.

Caspar
Laatst bijgewerkt door Trouwkoets op 13 jan 2012, 14:20, in totaal 1 keer bewerkt.
Trouwkoets

Berichtdoor Trouwkoets » 13 jan 2012, 14:19

Laurens, kijk nog eens naar op de site . Daar wordt gesproken over sissende en kloppende geluiden bij het openen van het overdrukventiel bij overbelading.....
Trouwkoets

Keer terug naar Techniek