MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 22:27

stromberg carburateur veranderen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

stromberg carburateur veranderen

Berichtdoor christophe » 02 jan 2011, 21:58

hallo iedereen,
mijn vader heeft mij gevraagd om zijn W123 2.3 van '78 inorde te brengen
zijn motor draait momenteel heel slecht
ik heb hem daarom aangeraden zijn carburatie systeem te vervangen.
ik vermoed dat de stromberg wel kan vervangen worden door een ander soort carburatie
alsook de ontsteking zou ik electronisch willen maken
mijn probleem is dat ik zelfs na het nodige google werk nog geen enkele site hieromtrent heb gevonden
alle hulp is welkom
alvast bedankt
christophe
christophe

Re: stromberg carburateur veranderen

Berichtdoor Leon » 02 jan 2011, 23:57

Een motor die slecht draait doe je een aantal dingen mee:

1. kleppen stellen.
2. ontsteking op tijd zetten
3. carburateur afstellen.

In jouw geval zou ik eens kijken naar een 123ignition, en een revisiesetje bestellen voor de stromberg. En kleppen stellen natuurlijk :)

Een andere carburateur kan ook overigens, maar dan ben je duurder uit. bccp.nl doet bijvoorbeeld conversiekits naar webers.

Wat is overigens precies het probleem?
Leon

Berichtdoor christophe » 03 jan 2011, 00:11

HET MAG WAT KOSTEN HOOR EN DIE CARBURATEURS ZIJN EEN PEST OM GOED AF TE STELLEN NIET?
DE MOTOR SCHOKT BIJ ACCELEREREN VOORAL WARM
EN VERBRUIK 1 OP 6 OFZO
christophe

Berichtdoor Leon » 03 jan 2011, 01:07

Die carburateurs zijn prima af te stellen. De warmloopregeling kan wat problemen geven, maar meer ook niet. Voordat je alles gaat vervangen, maak het eens schoon, gooi er een revisiesetje tegenaan en stel opnieuw af.

Zit er nog olie in het potje?
Leon

Berichtdoor Beebs » 19 jan 2012, 23:58

Ik heb ook een probleem met mij Stromberg Carburateur. Ik heb een W123 200 met 102 Motor. Mijn carburateur geeft constant veel te veel benzine. Hij start wel goed, maar wanneer de motor een beetje warm begint te worden slaat die af. en daarna wil die ook echt niet meer aanslaan. Ook verbruikt die echt enorm veel benzine. Laatst had ik hem 10 min stationair laten lopen, weliswaar met choke aan en hij had zo'n 5liter benzine verbruikt.
maar ik heb dus geen idee hoe ik deze carburateur moet afstellen en ik kan er ook weinig over vinden.
Waar kan je bijvoorbeeld revisiesetjes kopen? Is er ergens misschien een duidelijke handleiding te vinden over hoe de carburateur werkt? Ik heb de carburateur er al een keertje afgehaald, maar ik vond hem er nogal vrij complex uit zien en ik had eigenlijk geen idee wat ik zou kunnen veranderen of hoe iets af te stellen.
Is er misschien iemand op het forum die zou kunnen helpen met een revisie van de carburateur en het afstellen? Mijn Benz staat namelijk al een jaar stil vanwege waarschijnlijk dit probleem.

Gr Leroy
Beebs

Berichtdoor Leon » 20 jan 2012, 12:49

De carburateur bestaat eigenlijk uit 2 delen:

de carb zelf en die is net als die op je zundapp van vroeger; vlotter, gasnaald, gasschuif. Daarboven zit een CV gedeelte.
Dan is er nog de "choke" (dat ding waar die waterslangetjes ingaan en dat huisje erachter) die eigenlijk een warmloopregelaar is. Die laatste is de verdachte.

Daar zitten 2 plunjers in die extra benzine doorlaten:
1. bij het starten
2. tijdens het opwarmen

Als die plunjers vastzitten, je een vacuumlek hebt of de warmloopregelaar niet afgesteld goed afgesteld staat dan heb je een co van meer als 10% en loop je auto bijzonder ongunstig.
Leon

Keer terug naar Techniek