Er zijn meerdere firma's die ombouw doen, maar wat je zelf doet, doe je beter! De prijzen die ze vragen zijn redelijk hoog, zeker gezien wat je er voor terug krijgt. Voor iedereen met interesse:
www.diyelectriccar.com een berg aan informatie!
Een W123 met automaat zou verder redelijk makkelijk om te bouwen moeten zijn: brandstofmotor eruit, adapterplaat maken om elektromotor aan automaat te kunnen bevestigen, adapter maken om elektromotor aan te kunnen sluiten op de koppelomvormer. Om "gemakkelijk" stuurbekrachtiging en dergelijke te maken nog een extra poulie op de elektromotor monteren om via een riem de stuurbekrachtiging/airco/vacuum pomp aan te sturen. Et voila!
Grootste kosten zitten hem in het battery pack.. Ze rekenen normaal zo'n 250 Wh/mile voor een "lichte wagen". Dus reken voor een W123 maar op een 300/350 Wh/mile, ofwel rond de 200 Wh/km.
Actieradius van een 300 km zou netjes zijn: 300 x 0,2 kWh = 60 kWh aan nodig battery pack. Je gebruikt van een pack meestal maar 80% van de capaciteit, dus zou je 60/8 * 10 = 75 kWh aan battery pack nodig hebben.
Uitgaande van een Warp11 motor (
http://www.evsource.com/tls_warp11.php) met een werkvoltage van 170V, heb je dan een battery pack voltage nodig van (LiFePO4 cellen hebben een minimum voltage van 2,5V) 68 cellen in serie, ofwel rond de 250V net na het laden.
Voor een battery pack van 75 kWh heb je dan 75000/250= 300Ah aan cellen in parallel nodig.
Kostenplaatje:
Warp11: 3100 USD
Soliton 1 motorcontroller: 3295 USD
Battery pack: dit is afhankelijk van het soort cellen, de beste op de markt op het moment zijn de A123 AMP20 cellen. Kostprijs (bulk) 35 USD. Hiervan heb je er 1020(!) nodig, 35.700 USD, gewicht: ~500kg..
Je ziet dus wel, het grootste probleem zit hem nog altijd in de kostprijs én het gewicht van de cellen.. Met deze setup zou je daarentegen wel een motor hebben die 624Nm aan koppel geeft, daar zullen de banden het wel moeilijk mee hebben!