Dag allemaal,
kan nog net, een fijn 2012 toegewenst!
Gemaild met lid Marc en toen bedacht het ook maar een onderwerp te maken. Het trillen is inmiddels opgelost .
Er zijn al veel onderwerpen hierover op het Forum gevonden en die hebben mij goed geholpen. Vandaar dat ik hem toch meld. ik heb vergeten foto's te maken, maar foto's van remklauwen en diff zijn al elders in dit forum te vinden. misschien net zo handig de klacht goed te omschrijven:
Het trillen kwam bij mij bij het gas loslaten of verminderen bij 80-100 km/u. dan bleef ie daarna vrij zwaar trillen bij gasgeven en ook bij snelheid minderen tot 30-40 bleef de trilling. Dat het een tijdje bleef, daar had ik wel een zorg over. Soms loste het vanzelf na een paar minuten weer op bij doorrijden. Leek voor mij dus op resonantie, de bak versleten of caduc, het diff of iets op de aandrijfas, van hardyschijven, tussenlager tot zelfs homokineet. Ik heb actie genomen, nadat ik na een stadsbocht ook nog gepiep ging horen. Niet bij stationair, maar vanaf snelheid 1 km/u en verder. Dat gepiep ging wel direct weer weg en niet meer gehoord ook, maar dacht toen wel meteen aan het gehuil van een droog diff.
Op de diff olie na bleken alle, deels via het Forum, bedachte oorzaken allemaal goed te werken. Er zat nog ca. 3 cc olie in het diff en van een belachelijke kwaliteit, bah! iemand noemde het ergens chocolademelk, maar het was ook troebel groen met slierten... Dus goed voor de auto om te vervangen, maar wellicht toch niet de oorzaak, naar mijn gevoel, want het diff. was niet echt droog. Er ging wel iets meer dan een liter in overigens.
En had ik de diff.bodem niet moeten schoonmaken van die bagger?
De vulnippel van het diff losgekregen uiteindelijk door het rechterwiel eraf te halen, waarop we met 2 man aan een sleutel met inbus en verlengbuis erom, konden sjorren en hem zo dus los kregen. De onderste nippel was zo los.
Eigenlijk had ik de auto al moeten testen na de oliewissel in het diff. of het trillen nu weg was, maar ik voelde dat de achterwielen die op de krik stonden, niet of vrijwel niet te verdraaien waren.
Links achter bleek de binnenremcylinder het niet meer te doen en rechts matig (daarvoor dien je, ten overvloede, de remblokken eerst te verwijderen). Heb alles rechts schoongemaakt, de glijvlakken van de blokken in de klauw gevijld en een beetje met kopervet gedaan. Links de klauw moeten vervangen en verder hetzelfde gedaan.
De handrem slaat pas aan bij maximaal intrappen van de handrempedaal. Dat laat ik maar even, omdat, als ik em strakker stel, de remschoenen misschien ook nog gaan aanlopen.
Nu een beetje gereden en de trilling is wel zo goed als weg. Dus da’s wel gaaf.
De baksteun (de steun midden onder achter de versnellingsbak) bleek wel gaar van de olie, de andere motorsteunen zijn nog ok.
Op het forum is dus veel te vinden over het trillen/bonken van de auto. En sommigen voelden geen of weinig verschil met een vernieuwde baksteun. Denk je niet dat je het wel merkt bij stationair trillen, op snelheid en wellicht in snellere slijtage van tussenlager en/of een van de hardyschijven?
Heb intussen een nieuwe baksteun gevonden voor 57 ex en die gaat er morgen in. Via de dealer met chassisnr. vroegen ze 200 euri voor dezelfde steun. De medewerker schrok er zelf van. Hij zei dat wellicht de modificatie zo'n hoge prijs rechtvaardigde...
ik zal nog rapporteren of er met de vervanging van de baksteun nog een verschil te merken is. Ben benieuwd.