door MBvO » 08 nov 2009, 17:17
Laat ik beginnen met: wat is de W123 toch een geweldige auto! (Nu denk je: waar gaat dit heen...)
Welnu: Gisteravond zei mijn auto op de snelweg "Br Br schud schud" en sloeg af. Nu had ik nogal weinig diesel in de tank, maar het lampje was nog niet aan en de tank en tankgever heb ik een jaar geleden schoongemaakt (nou ja, laten doen) dus ik dacht: lampje nog niet aan, ik kan nog wel even tot de volgende pomp. Tijdens het uitrollen (toch geen kip te bekennen in dit afgelegen stukje Spanje, gelukkig heuvel af) dacht ik: kom, laat ik ´m nog eens starten. Eerst wilde hij niet, maar toen met wat bibbers toch weer aan de praat, en kon ik, met lagere toeren en lagere snelheid en de paniekzaaiers aan, over de vluchtstrook verder... TOT DE VOLGENDE POMP! Gelukkig maar een km. of 2, maar wel met een klimmetje erin en da´s toch aardig wat ´zonder´ brandstof. Ik blij, tank vol, niks aan het handje. Daarna >100km. gereden zonder enig probleem.
Nu ging er 50 liter diesel in de tank (300D, 1983, serie III) en ik was toch echt in de veronderstelling dat ik een 65 liter tank heb?
Dus hierbij mijn 2 vragen:
1) Wat is de tank inhoud van de W123 (ben vooral benieuwd naar mijn eigen type, maar ook wel naar de rest)
2) Wat is het bereik met die tankinhoud? Ik haal met mijn 300D/vijfbak in heuvelachtig gebied zo´n 650 km.
Volgend projectje: de tankgever zal weer zal worden uitgebouwd (nu door mezelf, heb nu wat meer (zelf)vertrouwen en kennis opgedaan), en dan maar eens goed in de tank turen met een lampje.