[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Starten: ja; aanslaan: ho maar... : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 20:39

Starten: ja; aanslaan: ho maar...

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Starten: ja; aanslaan: ho maar...

Berichtdoor EvDelft » 24 jan 2012, 15:43

Goedemiddag allemaal...

Het is winter en dat betekent voor een oldtimer natuurlijk niet de beste tijd van het jaar. Hoewel de problemen die ik nu heb met de 230TE eigenlijk al spelen sinds september. Alleen het wordt steeds erger.

Ik zal uitleggen wat er aan het handje is, want ik ben op zoek naar de oorzaak van het probleem en een eventuele oplossing ervan. Het gaat om een 230TE op benzine. Ik geloof dat er een K2 ontsteking inzit, ik weet het niet zeker.

Eind september heb ik de Mercedes achteruit ingeparkeerd op een plastic buis, een stevige doch flexibele buis welke klem kwam te zitten onder de benzinetank, iets links van het midden. Die middag startte de auto nog gewoon nog prima.

Een dag later deed de auto erg moeilijk. De motor wilde niet aanslaan. Het leek er even op alsof hij wilde gaan draaien maar na twee slagen scheed hij er mee uit. Opnieuw starten en de motor deed het niet. Na twee minuten starten (niet continu maar steeds contact uit en weer starten) deed hij het wel. Maar als ik het gas intrapte, dan leek hij te stikken of verdrinken. Pas als ik het gas helemaal intrapte, bleef de motor draaien. Op stationair deed hij het prima. Pas toen de motor warm begon te worden (>30°C) deed hij het ook met hogere toeren dan stationair.

Dit heeft de auto enige tijd zo volgehouden, al was het soms lastig de auto aan de praat te krijgen. Toen het op een dag regende, heb ik de accu leeggestart en toen stond ik daar... Dat schoot dus niet op.

Twee weken later, we spreken nu over eind november, heb ik de ANWB laten komen. Die constateerden vocht in de verdeelkap (het was droog, luchtvochtigheid was laag). Na wat gedoe en met een paar startkabels kregen we de motor aan de praat. We hebben de motor toen ruim een kwartier stationair laten draaien en de temperatuur liep mooi op en de motor draaide rustig, toen de meter eenmaal ging lopen. Ook met het intrappen van het gaspedaal bleef de motor mooi lopen, zoals gebruikelijk. De Wegenwachter dacht aan een slechte benzinepomp, of aan een kapot koudestartventiel.

Grappig: toen het twee weken later onder nul was, sloeg de motor binnen vier startpogingen aan en kon ik - stationair - wegrijden. Met de motor op temperatuur kon ik inderdaad gewoon gasgeven zonder dat de motor wilde afslaan wegens benzine- of zuurstofgebrek (ik schrijf dat zo op, omdat ik het niet weet).

DIe avond, het was koud en vochtig maar boven nul, had ik bijna drie minuten nodig om de motor aan de praat te krijgen, maar het lukte uiteindelijk wel. De volgende ochtend kostte het wat minder moeite. Die dag, 11 december, hebben we er een nieuwe verdeelkap met vier kabels ingedaan. Het bleek dat twee kabels los op de bougie zaten en de kap was inderdaad wat vochtig van binnen. Dat probleem is dus nu opgelost.

Helaas loste dat het probleem met het aanslaan van de motor niet op. Een paar dagen later had ik hetzelfde probleem. De verdeelkap was droog van binnen maar ik kreeg de auto met moeite aan de praat. Soms lukt het wel, maar met moeite, soms lukt het niet. Met vrieskou, zoals afgelopen zondagavond, slaat de motor na drie tot vijf pogingen aan en zodra de motortemperatuur boven de 30°C komt, kan ik ermee rijden als normaal.

Samengevat:
De benzinepomp lijkt bij vochtig weer wat meer geluid te maken. De motor slaat met vrieskou aan na drie tot vijf pogingen, maar hoe vochtiger de lucht is, hoe moeilijker ik de auto aan de praat krijg. In alle gevallen geldt, dat een warme start prima en zonder problemen verloopt (bij de eerste startpoging slaat de motor aan). Het gaat echt om de koude start. Ook met 'oppompen' van de benzine, dus een paar keer contact aan en uit, zodat de pomp het systeem wat meer onder druk zet, heeft geen effect op het startgedrag van de motor. Zodra de motor op temperatuur is, loopt deze als vanouds en lijkt er geen probleem te zijn.

Is er iemand die enig idee heeft wat het probleem kan zijn? En net zo belangrijk: wat de (een) oplossing is?

Ik hoor het graag.

Alvast bedankt voor de moeite.

Erwin.
Bijlagen
Kopie van DSC03819.JPG
Het gaat dus om deze mooie 230TE op benzine.
Kopie van DSC03819.JPG (46.42 KiB)
EvDelft

Re: Starten: ja; aanslaan: ho maar...

Berichtdoor WJ15129 » 24 jan 2012, 18:59

Denk je dat het iets te maken heeft met de plastic buis waar je op bent gereden? Omdat je dit zo specifiek erbij hebt gezet, en heb je de auto op de brug gehad daarna, of er op een andere manier onder gekeken? Als het bijvoorbeeld een verbogen benzineleiding is waardoor hij half dicht zit dan kun je wel naar je ontsteking kijken, maar dat helpt dan niet :lol:
Groeten,
Willem J.
Groeten van Willem uit Lelystad
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor EvDelft » 24 jan 2012, 21:29

Willem,

Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar het is daarna wel ontstaan. Volgens de Wegenwachter was de pomp aan de onderkant nog heel - die schijnt rechts te zitten, klopt dat? Ik weet niet waar de benzineleidingen lopen, om eerlijk te zijn. Maar gezien de auto wel start als het vriest, weet ik niet of het ermee te maken heeft.
Laatst bijgewerkt door EvDelft op 24 jan 2012, 21:41, in totaal 2 keer bewerkt.
EvDelft

Berichtdoor ToonCoupe » 24 jan 2012, 21:33

Omdat je aangeeft dat de warme start en het rijden met warme motor geen problemen geeft, zou ik het toch zoeken in het koudestartventiel.
Behalve dat hij aan de "spinnekop" is verbonden (benzinetoevoer) zou hij ook verbonden moeten zijn met een temperatuursensor, die ergens op het blok of in de kop geschroefd moet zitten. Mogelijk is die sensor niet goed of de verbinding niet goed, of toch het ventiel zelf.
Dat je het pas later dit jaar hebt gemerkt komt misschien omdat ook de ontsteking eerst niet goed was en de temperatuur nogal laat in het seizoen omlaag gegaan is.

Ben benieuwd of het lukt om het op te lossen, hou ons op de hoogte svp.

groeten
ToonCoupé
ToonCoupe

Berichtdoor EvDelft » 24 jan 2012, 21:40

Toon,

Dat was waar de ANWB ook aan dacht, maar dat verklaart in mijn ogen niet dat de auto wel start als het vriest...

Ik wil niet moeilijk doen, maar dat vind ik juist vreemd.

Erwin.
EvDelft

Berichtdoor ToonCoupe » 24 jan 2012, 21:56

Ja, daar heb je gelijk in.
Zo net heb ik een heel interessant filmpje op Youtube gevonden, dat jouw probleem kan verklaren:
http://www.youtube.com/watch?v=K2LrZPkfaXU (kijk vooral bij 44 sec.)

Hij heeft het erover dat het door vuil soms wel soms niet optreedt.
Kijk er maar eens naar. Ben benieuwd wat je ervan vindt.

groeten
ToonCoupé.
ToonCoupe

Berichtdoor ToonCoupe » 24 jan 2012, 22:07

Beste Erwin

Ik heb nog een interessante site over K-jetronic (als je een beetje Duits kan):
http://de.wikipedia.org/wiki/K-Jetronic#KE-Jetronic

Dan vooral kijken naar
Kaltstartventil
Warmlaufregler
Thermozeitschalter.

Als je nu niet verder komt....

Succes ermee!

ToonCoupé
ToonCoupe

Berichtdoor EvDelft » 24 jan 2012, 22:10

Toon,

Dat zou een hoop verklaren. Waar zit dat apparaatje? Bij de benzinepomp of aan het motorblok? Dat zou dan ook verklaren waarom de motor gaat sputteren als het reservelampje gaat branden...

Erwin.
EvDelft

Berichtdoor EvDelft » 25 jan 2012, 23:01

Vandaag nog eens met iemand staan praten, en die suggereerde dat het misschien helemaal niet met de benzine te maken heeft, maar met de lucht die in de motor komt. Iemand nog suggesties in die hoek?
EvDelft

Berichtdoor ToonCoupe » 27 jan 2012, 18:18

Hallo erwin,

Dat deel zit ergens onder de motorkap, aan de motor gemonteerd. Het koudestartventiel heeft een elektrische aansluiting ermee, volg de draad en je komt uit bij de "warmlaufregler".

Dat zal toch wel lukken?

Succes,

ToonCoupé.
ToonCoupe

Berichtdoor EvDelft » 27 jan 2012, 22:54

Aha.... Ja, dat lukt wel. Ik weet waar het koudestartventiel zit dus ik kom er wel uit. Dank.
EvDelft

Berichtdoor EvDelft » 02 feb 2012, 19:18

Van de week iemand langs gehad die heeft gekeken (en vooral geluisterd) naar de motor van de Benz.

Goed, wat lijkt er aan de hand te zijn? Na veel proberen (het was onder de -6°C) bleef de motor pas bij de zevende poging draaien. Na elke poging uiteraard even wachten, omdat anders alleen de startmotor draait. Bij het intrappen van het gaspedaal slaat de motor af (ik weet nog altijd niet of die stikt of verdrinkt).

Toen de motor op temperatuur kwam, eens een paar keer het gas ingetrapt, wat resulteerde in een duidelijke klap, waarna de motor weer soepel draaide.

Volgens degene die erbij was (ik weet niet of ik zijn naam mag noemen...) een probleem met de ontsteking (dus de onstekingsregelaar).

Heeft er iemand een idee of dat de initiële problemen met het aanslaan van de motor (eerst even draaien, dan doodvallen) daarmee te maken kan hebben? Vergeet even de benzine(druk)problemen, die lijken er namelijk niet te zijn...

Ik hoor wederom graag!

Erwin.
EvDelft

Keer terug naar Techniek