Het is nu 24 nov 2024, 21:48
Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.
door Bob » 25 jan 2012, 12:32
Heb wel eens gedacht om de koker balken in de pur schuim te zetten. Kan er ook geen condens ontstaan.
Hebben jullie daar ervaring mee, of het een en ander over gehoord ??
Gr.Bob
-
Bob
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 758
- Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
- Roepnaam:
- Type wagen: 230TE
- Bouwjaar: 1973
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
door Tinus60 » 25 jan 2012, 14:53
Op de bollensleutelclub hebben ze een pur schuim specialist. Maar mag zijn naam niet noemen.
-
Tinus60
-
door Bob » 25 jan 2012, 15:08
Ben toch wel benieuwd, volgens mij heeft het alleen maar voordelen. Heb net bijna een hele roestoratie achter de rug, oa beide kanten koker balken, zodoende overweeg ik het ??
Kun je de "specialist " niet bewegen tot het uitwisselen van zijn ervaring ?
Ben benieuwd !!
Gr Bob
-
Bob
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 758
- Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
- Roepnaam:
- Type wagen: 230TE
- Bouwjaar: 1973
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
door Arie en Nico » 25 jan 2012, 23:05
hoi
peurschuim is de doodsteek voor je auto
dat spul trekt juist vocht aan
sommige mensen gebruiken het om gapende gaten voor de apk te verbergen
niet in je geroestoreerde auto daar is holle ruimte wax voor
groet nico
-
Arie en Nico
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 595
- Geregistreerd: 08 nov 2011, 17:43
- Woonplaats: Den Haag
- Roepnaam:
- Type wagen: 280CE
- Bouwjaar: 1967
- Automaat: Ja
- LPG: Ja
- Opmerkingen / andere wagens:
door Tinus60 » 25 jan 2012, 23:51
Daarom gebruiken ze het ook in de bouw tussen de raamsponning en de muur. Als dat vocht aan zou trekken zouden je ramen er na een jaar uitvallen. Dus het trekt geen vocht aan. Dat is echt flauwekul.
-
Tinus60
-
door Leon » 26 jan 2012, 00:47
Het trekt idd geen vocht aan. Maar als er onverhoopt toch vocht in je kokers komt kan het er ook nooit meer uit. En dan gaat het hard.
Spuit eerst een berg dinitrol ML in de kokers, en daarna dinitrol 1000 wax. Dan ben heb je daar voorlopig geen omkijken meer naar.
-
Leon
-
door Toontje » 26 jan 2012, 07:00
mmmmm
ik geloof ook niet dat je daar gelukkig van word of het nu wel vocht aan trekt of niet
ik geloof meer in een paar grote open gaten zodat je goede doorstroming van lucht hebt door die ruimtes en makkelijk door te spoelen
wat mij dan opvald bij die oudere wagens de 108 en zo dat het rond de kriksteunen open is en dat daat minder roest is als bij de 123
groetjes toontje
-
Toontje
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 10292
- Geregistreerd: 21 feb 2007, 14:33
- Woonplaats: kisharsagy Hongarije
- Type wagen: 300TDT
- Bouwjaar: 1985
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door The White Rider » 26 jan 2012, 09:07
Zo is dat. Voor roestvrije kokers heb je nodig:
a: goede verluchting
b: goede afwatering
Geen van dit wordt bekomen door pur, ook al is het vochtafstotend.
-
The White Rider
-
door Gewoon Ik » 26 jan 2012, 09:11
Purschuim lijkt mij goed te werken, voor een tijdje, tot het moment dat er onvermijdelijk water tussen de pur en het metaal zit en dan begint de rottigheid van binnenuit.
Plots heb je een roestpuist en dan is het dubbel probleem. Enerzijds je hebt de roest, maar anderzijds zit je met die rottige pur in de weg om deftig te kunnen slijpen en lassen.
Is pur brandbaar?
Op boten doen ze in de keukens en badkamers bijvoorbeeld chappe en tegeltjes. Werkt goed, tot die chappe of tegeltjes breken door de bewegingen van de boot, er vocht onder loopt en ze na een jaar of 5 beslissen om de tegels te vernieuwen en dan te zien dat er gaten in de plaat zijn gevallen.
-
Gewoon Ik
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 1776
- Geregistreerd: 27 sep 2010, 16:57
- Woonplaats: Gent
- Type wagen: 230TE
- Bouwjaar: 1982
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
door Pier 50 » 26 jan 2012, 09:56
nooit geen pur er in gebruiken zelfs ook geen brandvertragende pur
het houd vocht vast
-
Pier 50
- Gold Boarder
-
- Berichten: 494
- Geregistreerd: 03 okt 2011, 18:28
- Woonplaats: Veendam
- Roepnaam:
- Type wagen: 240D
- Bouwjaar: 1971
- Automaat: Nee
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Tinus60 » 26 jan 2012, 11:20
-
Tinus60
-
door Bob » 26 jan 2012, 20:10
Heb het eea nagekeken.
Bij het uitharden absorbeert het alle vocht. (eigenschap van polyurethaan).
Bij het inspuiten plakt als een gek (wel eens aan je handen gehad, lijkt wel de beste lijm die er is), dus ook aan de binnenwand v/d holle ruimte
Het is een gesloten cel structuur dus het neemt geen vocht op.
Bij het uitharden zwelt het op en zet het uit in alle hoeken en gaten.
Daar waar pur zit zit geen vocht en zuurstof, kan dus ook niet roesten.
Lijkt me de moeit waard om eens verder te vragen bij wat carrosserie bedrijven ?
verder nog iemand opmerkingen cq ervaringen ??
Gr. bob
-
Bob
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 758
- Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
- Roepnaam:
- Type wagen: 230TE
- Bouwjaar: 1973
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
door John57 » 26 jan 2012, 20:34
jaren geleden 74/75 werd het gebruikt oa bij de ford taunes tussen de binnen en buitenschermen achter , gisteren toevallig 2 auto,s gezien zelfde BJ de ene klokgave achterschermen de andere onderaan 10cm totaal verrot,en allebei volgespoten met purschuim ,dus of het echt helpt???
-
John57
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 853
- Geregistreerd: 11 nov 2011, 00:18
- Woonplaats: Noord Holland
- Roepnaam:
- Type wagen: Pagode W113
- Bouwjaar: 1975
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
- Opmerkingen / andere wagens:
door Leon » 26 jan 2012, 20:43
-
Leon
-
door 280E1983 » 26 jan 2012, 20:49
-
280E1983
- Gold Boarder
-
- Berichten: 294
- Geregistreerd: 15 feb 2011, 11:03
- Woonplaats: Texel
- Roepnaam:
- Type wagen: 280E
- Bouwjaar: 1971
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
door Leon » 26 jan 2012, 21:05
Maar dat is alleen om de PUR uit de bus te krijgen.
-
Leon
-
door Tinus60 » 26 jan 2012, 21:15
-
Laatst bijgewerkt door Tinus60 op 26 jan 2012, 22:31, in totaal 1 keer bewerkt.
-
Tinus60
-
door Luckyluc » 26 jan 2012, 21:32
een jaar of tien geleden, toen ik nog niet handig was met haakse slijper en lasapparaat, heb ik dit eens gedaan met een volvo 240. Ik kan je uit ervaring vertellen dat dit geen aanrader is. Ook al is de dorpel volledig volgespoten er zal zich altijd condens vormen in de kokers. Mijn kokers waren binnen een jaar volledig doorgerot. Ik had beter het zaakje vanaf het begin goed aan kunnen pakken.
In de scheepsbouw wordt een houten schip, dat lekt, aan de buitenkant wel eens bekleed met een laag glasweefsel en epoxyhars. dit is vaak een laatste noodgreep om het schip nog een paar jaar drijvend te houden. Probleem is echter dat op het moment dat er vocht tussen het hout en de epoxy komt dit bijna niet weg kan en het rottingsproces zich nog sneller voltrekt. Ze noemen het ook wel een doodskleed. Dit zelfde probleem zal zich dan ook voordoen aan de binnenkant van je kokerbalk. Ik zou het niet doen.
groet,
luc
-
Luckyluc
-
door Bob » 27 jan 2012, 11:19
Zuurstof zit er wel (wat zit er anders in die belletjes).
Dat is inderdaad een goede opmerking Leon. In de belletjes zit natuurlijk wel zuurstof, alleen op gesloten.
De vraag is dan , voor hoelang ?? En inderdaad als er lucht inzit is kan dit krimpen en uitzetten (bij verschillende temperaturen). Hmmmm .............inderdaad eens wat verder onderzoeken, want er zijn beslist mensen die hier meer over kunnen vertellen.
-
Bob
- Platinum Boarder
-
- Berichten: 758
- Geregistreerd: 10 nov 2007, 18:32
- Roepnaam:
- Type wagen: 230TE
- Bouwjaar: 1973
- Automaat: Ja
- LPG: Nee
door MB 250 » 27 jan 2012, 12:19
lekker door laten waaien en een afvoer gaatje boren
-
MB 250
-
Keer terug naar Carrosserie & Exterieur
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten