[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
230 slaat af... waar beginnen te zoeken : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 20:36

230 slaat af... waar beginnen te zoeken

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

230 slaat af... waar beginnen te zoeken

Berichtdoor Fritske » 25 jan 2012, 00:25

Hoi allemaal,

Vanmiddag toen ik van mijn werk naar huis reed, had ik problemen om de auto aan de gang te houden.
Elke keer wanneer ik gas los liet begon de auto wat te schokken, en als het toerental richting stationair ging, begonnen de controlelampjes op het dashboard te branden, alsof hij af ging slaan. Als ik dan wat gas gaf, kwam hij weer tot leven, of als ik te lang wachtte met gas geven sloeg hij helemaal af. Starten daarna was geen probleem, met wat gas bijgeven sloeg hij meteen aan.
Bij normaal rijden was er dus niks aan de hand, alleen bij de lage toeren (wachten bij het stoplicht deed ik dus met mijn voet op het gaspedaal iets ingedrukt).
Dit probleem begon vanmiddag met wegrijden (koude motor), en was bij aankomst een klein half uurtje later nog hetzelfde (warme motor)
Nadat de auto een uurtje of 2 had stilgestaan moest ik weer weg, en was er niks aan de hand, de auto reed weer zoals het hoort.

Dit is nu de tweede keer dat dit gebeurd is, de vorige keer was een paar maanden geleden, toen de tank bijna leeg was. Ik dacht toen dus dat het daar aan lag, maar nu is de tank nog driekwart vol.

Gewoonlijk heb ik geen problemen met starten, bij koud of warm, nat of droog weer. Ook stationair loopt hij gewoonlijk goed, alleen de koudstartverrijking wil soms nog wel eens haperen (dan zit het zuigertje vast in zijn behuizing), maar ik geloof niet dat dat nu het geval was, omdat met warme motor het probleem niet weg was.
De auto wordt bijna dagelijks gebruikt om een kilometer of 12 naar het werk te rijden, en savonds weer terug. Bij vochtig weer heeft hij soms de eerste paar minuten wat problemen om vermogen te leveren, maar dat was niet hetzelfde als nu.

Het rare is dus dat dit niet constant is, het probleem ontstaat spontaan, en verdwijnt spontaan, en het lijkt dus onafhankelijk te zijn van motortemperatuur en tankinhoud.

Ik heb geen idee waar ik het moet zoeken, benzine, filters, carburateur, ontsteking, of wat anders.... Grote kans trouwens dat ik nu niks vind, omdat ie nu weer doet wat ie moet doen.

Het is trouwens een handgeschakelde 230 op benzine, carb M115 motor, 1978,

Heeft iemand een idee waar beginnen te zoeken?
Fritske
 


Re: 230 slaat af... waar beginnen te zoeken

Berichtdoor Leon » 25 jan 2012, 00:31

Begin eens met je ontstekingsdelen. Die hebben met koud en nat weer wat meer te lijden en dat merk je meteen.

kleppen?

vacuĆ¼m?

De carburateur zelf? Je schrijft al dat de warmloopplunjers (soms) blijven hangen. Als die blijven hangen, dan heb je een serieus probleem als de auto warm is; er komt zoveel extra benzine binnen dat de motor bijna verzuipt.

Maar goed, loop eerst alles even na, en stel de carb ook af: zet je stationair toerental wat hoger (kan geen kwaad in de winter) en stel je CO opnieuw af.
Leon
 


Re: 230 slaat af... waar beginnen te zoeken

Berichtdoor Fritske » 25 jan 2012, 00:56

Leon, bedankt voor het meedenken, maar de puntjes die je aanhaalt verklaren toch niet dat het probleem spontaan ook weer weggaat, en een paar maanden later spontaan weer terugkomt, en een paar uur later ook weer weg is? Of mis ik misschien iets.

Kleppen zijn recent nagekeken, en waar nodig gesteld (volgens mij hoefden ze zelfs helemaal niet gesteld te worden omdat ze nog goed stonden)

Stationair toerental staat volgens mij goed, ik weet niet hoe hoog, maar hij loopt mooi. CO weet ik niet, kan ik zelf niet meten.
De warmloopplunjer blijft soms hangen, maar tot nu toe altijd in de koude stand, zodat de warmloop helemaal niet meedoet. Ik heb dat ding al een aantal keer uit elkaar gehaald, maar kan niet achterhalen waarom hij blijft hangen, het lijkt erop dat hij ergens tegengehouden wordt door een braampje, of het zuigertje is niet helemaal rond maar de oorzaak heb ik nog niet kunnen vinden. Als ik het plunjertje met de hand indruk, dan is hij ook meteen weer gangbaar. Aangezien het probleem er met zowel warme als koude motor was, geloof ik hier ook niet zo in.

voor wat betreft de ontstekingsdelen, bougies, rotor en verdeler zijn volgens mij een klein jaartje oud, van de rest weet ik niet hoe oud het is. Maar ook dit verklaart volgens mij niet dat het probleem spontaan optreed, en even spontaan weer weg is, en ook omdat vandaag niet de meest vochtige dag is geweest de laatste tijd.

Ik bedenk me nu zelf iets.. zou het mogelijk zijn dat er een vuiltje de benzinestroom tegenhoud voor het stationair draaien?

Het lastige is dat ik nu niet echt kan kijken wat het is, omdat de motor nu weer gewoon loopt zoals hij moet lopen :S
Fritske
 


Re: 230 slaat af... waar beginnen te zoeken

Berichtdoor Diospuszta » 25 jan 2012, 17:42

Hallo,

Voor ik je eigen antwoord las dacht ik meteen aan de stationaire sproeier, maar als hij nu weer goed stationair loopt zou het vuiltje er weer door heen geschoten kunnen zijn.
Succes.

Groet Diospuszta.
Avatar gebruiker
Diospuszta
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 546
Geregistreerd: 21 feb 2011, 10:46
Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: 230 slaat af... waar beginnen te zoeken

Berichtdoor Fritske » 29 jan 2012, 00:17

Sinds mijn laatste reactie heb ik niet meer gereden, maar vandaag wel weer een klein stukje, 2 kilometer hooguit. Nu was de motor weer aan het schokken. (en dus met koude motor)
Vanavond heb ik weer de warmloop gedemonteerd, maar dat zuigertje bewoog gewoon soepel, zoals het hoort. Het viel me wel op dat de olie vrijwel allemaal weg was uit de carburateur. Dus die heb ik bijgevuld met ATF. (ik had al lang niet meer gecontroleerd)

Ik heb geen testrit gemaakt, m'n vriendin heeft namelijk nachtdienst en boven liggen de kids op bed, dus kan ik niet weg nu.

Zou het gebrek aan olie in de carb. de reden kunnen zijn van mijn klachten?
Fritske
 


Re: 230 slaat af... waar beginnen te zoeken

Berichtdoor Leon » 29 jan 2012, 05:50

oh absoluut. Zonder ATF klap je alle kanten op als je gas probeert te geven.

Let erop dat je warmloop 2 plunjers heeft (1x startverrijking, 1x warmloop).

Maar dit verklaart niet het bijna afslaan. Staat er 12v op je afsluiter als 'ie op contact staat?
Leon
 


Re: 230 slaat af... waar beginnen te zoeken

Berichtdoor Fritske » 30 jan 2012, 13:11

Vanmorgen de auto weer mee naar het werk, en probleem lijkt verholpen, warmloop werkt zoals het moet, auto schokt niet meer, en slaat niet af.

Ik heb inderdaad maar 1 plunjer gecontroleerd, die grote, ik weet even niet meer welke dat is, omdat die eerder ook al problemen gaf. Dat andere schuifje deed het eerder altijd goed, dus ik heb er totaal niet aan gedacht deze nu ook te controleren (maar ik weet, resultaten uit het verleden... etc.)

Het lijkt er nu dus op dat het schokken kwam door te weinig olie in de carb (stom dat ik dat niet eerder gecontroleerd heb), en het afslaan misschien door een vuiltje ofzo.

Hopelijk rijdt hij vanavond weer zo soepel, na een dag buiten staan in de kou.

In elk geval bedankt voor het meedenken!
Fritske
 


Re: 230 slaat af... waar beginnen te zoeken

Berichtdoor Fritske » 09 feb 2012, 17:41

Helaas nog steeds problemen. Schokken doet ie niet echt meer, maar afslaan wel, vooral als hij net warm begint te worden; een minuut of 5 nadat ik met koude motor ben weggereden.
Smorgens heb ik eigenlijk nooit problemen, waarschijnlijk omdat hij dan uit de garage komt. Smiddags als ik naar huis rijdt, en af moet remmen bij het stoplicht begint de ellende. Tijdens het remmen moet ik dan even tussengas geven, om te zorgen dat hij niet afslaat, niet echt heel erg fijn, vooral ook als hij wel afslaat, dan ben ik stuurbekrachtiging kwijt.
Als ik dan de eerste de beste gelegenheid gebruik om te stoppen en de motorkap open te trekken, lijken ineens alle problemen voorbij, en loopt de motor weer mooi stationair.
Het lijkt dus, dat de problemen weg zijn als de motor langer als een paar seconden uit is geweest.

Ik heb de warmloop en startverrijker losgehad, en die doen het beiden gewoon (in elk geval wanneer ik ze los van de carburateur bedien, ingebouwd kan ik het niet echt zien) Het hendeltje wat ik wel kan zien schakelt bij een keer gasgeven in, en is elke keer weer teruggekropen wanneer ik de motorkap open trek bij warme motor. Lijkt dus allemaal te doen wat het moet doen.
Ik heb het sludge opvanbakje in het luchtfilterhuis leeggemaakt, zat best wel wat in, dus ik hoopte dat dat de oplossing zou zijn.. niet dus. Ook de slangen die daar op zitten zijn leeg.
Omdat ik denk dat hij verzuipt, heb ik gisteren het bimetaal wat zorgt dat de warmloop afvalt verdraaid. Later dacht ik dat ik hem de verkeerde kant op gedraaid had(richting rich), waardoor de warmloop langer zou blijven hangen. Ik heb hem wel laten staan, met de gedachte, dan zie ik maar wat hij doet. Vanmorgen had ik dus weer dezelfde problemen, terwijl ik die normaal smorgens niet heb. Dus dat zou kunnen kloppen in combinatie met het feit dat ik de verkeerde kant op gedraaid heb.
Het bimetaal heb ik nu dus wat terug gedraaid, hopelijk geeft dat verbetering.

Zometeen weer op weg naar huis, ik ben benieuwd
Fritske
 


Re: 230 slaat af... waar beginnen te zoeken

Berichtdoor Limited 97 » 09 feb 2012, 22:32

Heb exact hetzelfde gehad met exact dezelfde motor, het schokken werd veroorzaakt door een combi van CO afstellen, kleppen stellen en ontsteking.
Maar....zoals Leon al zei, het afslaan bij afremmen was bij mij de afsluiter !!
Deze zit na de carburateur, het 'torentje' met 12V aansluiting, en sluit de stationair gastoevoer af wanneer je contact afzet.
Meet of je 12V hebt of dat de afsluiter nog werkt.
Heb er 2 versleten, uiteindelijk het palletje van de afsluiter afgeknipt, nooit meer last gehad..
Limited 97
 


Re: 230 slaat af... waar beginnen te zoeken

Berichtdoor Jaap280C » 09 feb 2012, 23:38

Ha mensen,

ik ben nog redelijk nieuw hier en lees zo nu en dan dingen die bij mij vraagtekens oproepen. zelf in het bezit van een 280C uit 79.
nu lees ik hier dat er olie in je carb. moet zitten?? heeft iemand daar een plaatje van, zou niet weten waar ik naar zou moeten kijken,
.

groeten Jaap
Jaap280C
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 15 dec 2011, 00:28
Woonplaats: De Bilt
Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: 230 slaat af... waar beginnen te zoeken

Berichtdoor Leon » 09 feb 2012, 23:50

Jaap, zou je je eigen topic willen openen?
Leon
 


Re: 230 slaat af... waar beginnen te zoeken

Berichtdoor Fritske » 10 feb 2012, 10:20

Vanmorgen weer problemen. Voor het starten even gemeten, en ik had 12 volt op de afsluiter.
Na een paar kilometer rijden sloeg ie weer af voor een stoplicht. Even verderop gestopt, en meteen sloeg ie weer af. Direct de motorkap open gemaakt, en met een meetlampje (had ik al klaarliggen) gekeken of er nog spanning op de afsluiter stond.
Spanning was aanwezig, verder stond het heveltje van de warmloop weer in de "warme positie", dus naar links.
Maar weer ingestapt, en gestart, en weer was het probleem weg.

Ik weet het ook niet meer, het lijkt erop dat ik 5 minuten moet rijden, vervolgens 1 minuut motor uit, en daarna zijn de problemen weg.

Hoe kan ik controleren of de afsluiter werkt? eruit schroeven en dan moet ik wat zien bewegen wanneer er spanning op staat?
Kan ik hem als test helemaal weg laten?
Fritske
 


Re: 230 slaat af... waar beginnen te zoeken

Berichtdoor Limited 97 » 10 feb 2012, 13:52

Bij mij was er ook altijd 12V, alleen de afsluiter defect.
Wat je ook kan proberen: de afsluiter eruit draaien, gat afdichten (tijdelijk) en kijken of het probleem blijft..
Limited 97
 


Re: 230 slaat af... waar beginnen te zoeken

Berichtdoor Leon » 10 feb 2012, 17:16

Die afsluiter geeft een "TIK" als er 12v op komt. Dus zet hem op contact, trek de stekker er af en er weer op. Dat moet je horen.

Andere optie: afsluiter eruit draaien (motor uit!!) met sleutel 17 (uit mijn hoofd). Auto op contact, en massa maken met afsluiter. Dan moet je het plunjertje zien bewegen.

En even heel suf, vervang je condensator eens.
Leon
 


Re: 230 slaat af... waar beginnen te zoeken

Berichtdoor Fritske » 10 feb 2012, 21:58

Vanmiddag bij het naar huis rijden geen problemen... hmmm... ik snap er niks meer van, hoe moet ik nou een diagnose stellen als de klachten er niet elke keer zijn... lastig... ;)

De afsluiter heb ik even los gehad, en die werkt gewoon, plunjertje beweegt als er spanning op komt ( en ja, idd sleutel 17)

Condensator, bedoel je de condensator die bij de bobine zit, dat zwarte blokje? of zijn er nog andere condensatoren?
Is die gewoon te krijgen bij brezan? (is stuk dichterbij als MB dealer)

Ik blijf toch denken dat het in de brandstoftoevoer zit, warmloopregeling ofzo, omdat vanmorgen toen ik uitstapte nadat hij afsloeg, rook hij wel naar benzine, waardoor ik denk dat hij verzuipt.

Komend weekend komt ie waarschijnlijk de garage niet uit, dus maandag ga ik het weer zien. Ik doe nu even niks, aangezien hij het vanmiddag zonder problemen gedaan heeft. Hopelijk blijft dat nu zo.
Fritske
 


Re: 230 slaat af... waar beginnen te zoeken

Berichtdoor Leon » 10 feb 2012, 23:37

Dat blokje bij de bobine (die is normaal toch wit?) is de weerstand.

De condensator is dat "tonnetje" wat aan je verdeler zit.
Leon
 


Re: 230 slaat af... waar beginnen te zoeken

Berichtdoor Fritske » 12 feb 2012, 10:37

Ok duidelijk, dat kleine tonnetje. Ik zal volgende week eens kijken of ik die kan vervangen.

Bij mij zit bij de bobine inderdaad die witte weerstand, maar ook een condensator, tussen een van de polen en de massa. Is dat niet standaard? Wellicht door een vorige eigenaar als ontstoring voor de radio ofzo toegevoegd.
Fritske
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 55 gasten