De ene 15w40 is de andere niet..Zeker in diesels is de olie die erinzit, ook niet de olie die je er nieuw ingooit.
De olie neemt vrij veel roet op en dikt fors in.
Tijd terug heb ik al die specificaties zitten vergelijken en je hebt olie als 10w4 die koud vrijwel net zo dik is als 15w40.
je hebt ook veel dunnere, maar in het algemeen zijn 10w 40's veel vloeibaarder bij -20 a -10 dan veel 15w40's
Maar da's maar theorie uit pdf's jes dus
Heb het destijds ook in de vriezer uitgeprobeerd met een stuk of 10 olies. 50cc in flesje en dag later omkeren.
Vriezertje deed netjes -18....Sommige wilden helemaal niet meer goed vloeien en waren echt pannekoekstroop.
Dat kan niet goed zijn. De schade die nu gebeurt in veel motoren,
openbaart zich niet meteen maar over een paar duizend km of nog veel meer.
Daar gaat echt tijd overheen en de meeste schade is niet direct te merken.