Hallo Adriaan,
In principe moet je de rotor er, recht naar boven toe, echt gewoon af kunnen trekken. Ik zou dat eerder proberen dan de hele ontsteking eraf te schroeven, want dan ben je inderdaad je tijdstip-instelling wel kwijt. En, als je de rotor kapot zou trekken, is er nog niets aan de hand, want de nieuwe kan er maar op 1 manier op.
Om het tijdstip goed af te stellen, moet je eigenlijk een stroboscoop-lamp hebben. Voor op de motor zit een rond wiel met een graden-verdeling, en een metalen aanwijs-punt (zie gele pijl op de foto). Stroboscoop-lamp aansluiten op de accu en de kabel van de eerste cilinder en dan, met draaiende motor, richten op dat wiel. Het vacuumslangetje moet worden losgenomen van de onstekingsvervroeging, bij deze oefening. Dan kun je aflezen in welke stand de motor staat, hoeveel voor Bovenste Dode Punt de boel staat. Als het fout staat (te vroeg of te laat) draai je de bevstigingsschroef van het hele ontstekingshuis een beetje los en draai je het hele huis een beetje, todat het tijdstip goed staat. De te meten waarde verschilt per type motor en is afhankelijk van het toerental. Maar dit kunstje kan/mag volgens mij bij stationair draaien.
Mijn eigen ervaring was dat de originele kontaktpuntjes geen heel stabiele meting gaven en dat de nieuwe elektronische (magneet)ontsteking wel een zeer stabiele meting gaf.
Peter