[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Olie probleem : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 20:25

Olie probleem

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Olie probleem

Berichtdoor Mark300DT » 14 feb 2012, 22:18

Hoi allemaal, nou het is zo ver, de auto is vanochtend naar de garage gebracht.
En heeft zijn eerste inspectie rondje gehad.

En dat viel niet tegen, geen problemen met het koetswerk maar wel de gebruikelijke problemen met spoor stangen, draagarm tubbers, schijven, remmen.
De rem olie lijkt wel dikke siroop.

Afijn, wel zien we wel een olie lekkage, onder de motor is boel goed vet en zwart, maar er hangen olie druppels.

Na een eerste onderzoek van af boven, zweet de onluchting op het kleppen deksel, en onder het lucht filterhuis is ook alles behoorlijk nat en vettig, ook het filterhuis isbinnen een beetje nattig. Het lijk alsof de olie langs de pijp is gelekt die onder het filterhuis zit, is dit de carter ontluchting of een retour ?

Maar waarom komt daar olie uit ? kan dit van de turbo komen ? zo ver ik heb kunnen controleren heeft de motor geen overdruk en turbo is voor ook droog.

Bedankt voor jullie reactie alvast.
Bijlagen
IMG_0212.JPG
IMG_0212.JPG (105.81 KiB)
if it's not broke fix it until it is
Avatar gebruiker
Mark300DT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1415
Geregistreerd: 06 feb 2012, 23:21
Woonplaats: Utrecht
Roepnaam:
Type wagen: 300DT
Bouwjaar: 1971
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Olie probleem

Berichtdoor Frankie68 » 14 feb 2012, 22:46

hoi,

heb jij een slang lopen naar de luchtfilter die van de vacuĆ¼mpomp komt?
indien ja, en hij is zwart dan zal het de vacuĆ¼mpomp zijn die olie naar die slang sluist..(pomprubber lekt)
deze moet wit zijn, die slang
of het is de carterontluchting
Frankie68
 


Re: Olie probleem

Berichtdoor Mark300DT » 14 feb 2012, 23:24

Nee zie ik niet zo zitten, dit is een 300 Turbo Diesel uit 83 USA

Een plaatje met duidelijk de lekkage op het kleppendeksel.
Bijlagen
IMG_0164.JPG
IMG_0164.JPG (149.15 KiB)
if it's not broke fix it until it is
Avatar gebruiker
Mark300DT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1415
Geregistreerd: 06 feb 2012, 23:21
Woonplaats: Utrecht
Roepnaam:
Type wagen: 300DT
Bouwjaar: 1971
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Olie probleem

Berichtdoor MajikSimon » 15 feb 2012, 09:17

Da's slangetje carterontluchting, die lekt vrijwel altijd.
Die klemmen/ ringen sluiten vaak niet goed af en het rubber is vaak ook niet meer top.
Zo op deze foto vind ik het niet zo dramatisch maar wie ben ik.
MajikSimon
 


Re: Olie probleem

Berichtdoor Govert » 15 feb 2012, 09:37

In de carterontluchtingdampen zitten altijd oliespetters, vandaar dat de carterontluchtingslang wat olieachtig wordt. Zoals hierboven al genoemd, vormslangen en klemmen van de carterontluchting vervangen. De USA-modellen hebben nog een olieafscheider in de carterontluchting. De olie vloeit vervolgens terug naar het carter. Goed schoonmaken en alles wat rubber is vervangen.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Olie probleem

Berichtdoor Mark300DT » 24 feb 2012, 01:01

Het leek dat de olie langs de carter ontluchting is weggelopen, oorzaak waarschijnlijk :

Afgebroken steun van het luchtfilter huis,
Rubbers slecht van luchtfilter huis,
O-Ring van het afvoer pijpje van het luchtfilter huis.

Door dit alles zat waarschijnlijk het afvoer pijpje niet of slecht in de carter ontluchting.

Alles zit nu stevig op z'n plek met nieuwe rubbers en o-ring.

Even afwachten of lekkage nu weg blijft.

Mark
if it's not broke fix it until it is
Avatar gebruiker
Mark300DT
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1415
Geregistreerd: 06 feb 2012, 23:21
Woonplaats: Utrecht
Roepnaam:
Type wagen: 300DT
Bouwjaar: 1971
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten