[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Monovalve voltage : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 19:21

Monovalve voltage

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Monovalve voltage

Berichtdoor Trifonius » 19 feb 2012, 22:21

Beste Benzers,

In een wanhopige poging mijn wil op te leggen aan de automatische climacontrol heb ik vandaag het dashboard er uitgetrokken voor een goede diagnose / reaparatie. Nu heb ik al 2 verdachte vacuumpotjes gevonden, wat het vreemde ventilatorgedrag verklaart.

Maar ik zit ook nog steeds met een temperatuurprobleem, dwz HEET HEET HEET. Uiteindelijk heb ik de multimeter op de monovalve (electrische kachelkraan) gezet en vind wat vreemde waarden. Ik zie een snel varierend voltage tussen de 4 en 6 volt. Ik verwachte minimaal 12 volt. Bovendien krijg ik deze waarde ongeacht of ik kaachel op koelen of verwarmen zet.

Ik weet inmiddels dat de kraan standaard open staat, tenzij er (12?) volt op wordt gezet, zodat er gekoeld kan worden. Wat moet ik hier nu weer van vinden? Lijkt mij een aansturingsprobleem. Iemand tips?

Kees
Trifonius

Re: Monovalve voltage

Berichtdoor Govert » 19 feb 2012, 23:41

Er staat altijd 12V op, die komt rechtstreeks van een zekering. Het electronische stuurapparaat schakelt naar massa (klep dicht) of niet (klep open). Per vijf seconden wordt de temperatuur gemeten en aan de hand daarvan het monoventiel geopend of gesloten. Op de stekker zou je dus aan een kant 12V moeten meten.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Trifonius » 19 feb 2012, 23:52

Hmm dat vermoedde ik al. Morgen nog maar weer eens testen. Weet iemand wat de "Bosch temperaturregler" precies doet? Wat is de taakverdeling met de de unit met de bedieningsknoppen?
Trifonius

Berichtdoor Govert » 20 feb 2012, 00:08

Waar zit die Bosch temperaturregler?

Je hebt toch ook kennis van wat de WIS zegt over de klima-automatik?

http://Mercedes.thatchermathias.com/Ind ... System.htm

volgens mij heb je systeem III, met de horizontale knoppenrij.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Diospuszta » 20 feb 2012, 09:37

Hallo,

Als de monovalve goed is dan zit het probleem het probleem van HEET HEET HEET in het bedieningstableau op de middenconsole of een bijbehorende kast boven het handschoenenkastje.
Het is elektronica dat het na zoveel jaren opgeeft, het bedieningstableau is te ruilen op marktplaats (gereviseerd 125 euro) waarschijnlijk is daar al een gedeelte van het probleem opgelost.
Ik zit met hetzelfde probleem en probeer het volgende week op te lossen.

Groet Diospuszta.
Diospuszta
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1972
Automaat: Ja

Berichtdoor Trifonius » 20 feb 2012, 20:28

De temperaturregler is dus dat kastje achter het handschoenenvakje. Ik vraag mij dus af hoe de taakverdeling is met de bediening de in middenconsole. Wat is de vermoedelijke dader (1 van de 2) en waarom dan wel?
Trifonius

Berichtdoor Diospuszta » 22 feb 2012, 09:14

Hallo,

Ik vermoed dat het bedieningstableau op de middenconsole de eerste dader is.
Deze week laat ik weten welke bij mij de eerste dader is.

Groet Diospuszta.
Diospuszta
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Mark300DT » 22 feb 2012, 10:53

Ik wacht de uitkomst met spanning af, ik heb idem dito problemen, auto koud, kachel koud,auto komt op temperatuur de kachel ook, auto op temperatuur kachel wordt lauw en dan in eens heet heet heet en dan weer lauw.

Ik had reeds ook de vervanging unit gevonden op MP, maar ga nu eerst de mono valve schoon maken als de auto uit garage komt, als het goed is zitten vandaag de gereviseerde verstuivers er in. :)

Mark
if it's not broke fix it until it is
Mark300DT
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 300DT
Bouwjaar: 1971

Berichtdoor Trifonius » 22 feb 2012, 23:22

Ik ga vrijdagavond dit eens goed uitzoeken, u hoort nog van mij...
Trifonius

Berichtdoor Mark300DT » 24 feb 2012, 00:28

Nou monovalve open gehad en het bovenste rubbertje voor de afdichting ( wat slecht is ) zat er dwars in in plaats van er omheen, kachel lekker warm nu auto.
Mark300DT
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Trifonius » 24 feb 2012, 21:49

Er schijnt trouwens een eenvoudig revisie-setje te koop te zijn voor die monovalve. Iemand daar bekend mee?
Trifonius

Berichtdoor Diospuszta » 25 feb 2012, 14:27

Hallo,

Bij Mercedes only een ander bedieningstableau gehaald maar blijft nog steeds warm.
Later nog even spanning meten.
Ik heb nu een nivo regeling probleem dat moet ik eerst oplossen.

Groet Diospuszta.
Diospuszta
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Trifonius » 25 feb 2012, 19:31

Ik ben gister en vandaag aan de gang gegaan met het stellen van een diagnose bij de klima.

Daar waar ik eerst dacht dat er een varierend voltage was, bleek ik verkeerd gemeten te hebben. Ik ging uit van een geschakelde spanning aan de + kant, terwijl de monovalve bleek te werken met een geschakelde grond( - ) . Lang verhaal kort. Je moet meten aan tegelijk de min en pluskant van de stekker, en niet het blok als grond gebruiken.

Verder: het systeem haalt de referentiewaarde van de temperatuur uit de meter op het dashboard. Dit is een variabele weerstand van maximaal 21K die varieerde naar beneden naar mate de temperatuur hoger wordt in de cabine. Deze weerstand is gemeten met een weerstandsmeter (multimeter) terwijl ik warme lucht (mijn adem) langs de sensor blies. Werkte prima.

Verder de knoppenkast uit het dashboard gesloopt, uit elkaar gehaald en doorgemeten. Uiteindelijk blijkt hier toch wel een kleine fout in te zitten, namelijk dat hij in de MAX stand van de temperatuur monovalve spanning geeft en dus koelt ipv verwarmt. Dit is niet zo erg want de MAX temperatuurstand, voorbij de "klik"gebruik je eigenlijk nooit.

De werking van het systeem verder getest door een variabele weerstand aan te sluiten op de stekker voor de temperatuursensor. (zie foto) Dit is 10K vaste weerstand + 10K variabele weerstand. Hiermee kan makkelijk verschillende temperatuur worden nagebootst. Leuk om te doen. Je ziet ineens de airco aan / uit gaan en alle vacuumpotjes bewegen door het variëren van de weerstand.

Afgezien van de MAX temperatuur lijkt alles goed te werken. Waarom dan toch WARM WARM WARM? Dat moet dan wel een kapotte Bosch monovalve zijn.
Bijlagen
IMAG0198.jpg
IMAG0198.jpg (510.2 KiB)
IMAG0197.jpg
IMAG0197.jpg (295.69 KiB)
Trifonius

Berichtdoor Trifonius » 25 feb 2012, 19:37

Maar conclusie is dus dat de monovalve vervangen moet worden. Uitvoerig googlewerk doet mij vermoeden dat ik een Bosch revisiesetje moet hebben. Ik heb via de mail de vraag uitgezet bij Bosch of die nog te bestellen is.

Volgens mij gaat het om artikelnummer 1 147 213 007 . Even afwachten of het lukt.

Ik heb een foto van het WWW geplukt...
Bijlagen
file-1.jpeg
file-1.jpeg (54.67 KiB)
Trifonius

Berichtdoor Mark300DT » 25 feb 2012, 19:44

Die rubber ring die boven aan zit is bij mij er slecht, hij functioneert nog wel,

Ik ben benieuwd of je de valve nog kunt bestellen.

Ik zie op de foto waar jij zit (rechterkant) tegen het schutbord die zwarte inlaat/kast zitten, kun je voor mij kijken waar die handel van de rechter vacuüm pot aan vast zit ? (als de boel nog niet dicht zit).

Misschien wil je een foto posten.

Mark
Mark300DT
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:

Berichtdoor Trifonius » 25 feb 2012, 21:09

Zie mijn posts op "Aansluiting rechter vacuüm pot van de kachel"
Trifonius

Berichtdoor Trifonius » 27 feb 2012, 22:28

Inmiddels reactie van Bosch carservice in Den Haag. Ze kunnen niet meer bestellen. Vreemd want ik lees er genoeg over op het net. Ik wil graag de Bosch en geen imitatie... Ik zoek doorrrrrrr
Trifonius

Berichtdoor Govert » 27 feb 2012, 22:49

Het MB-nummer voor deze reparatieset is A0008350644. Is daar nog wel te koop.

Vreemd genoeg is het Bosch-nummer niet bekend bij Bosch:
http://www.bosch-automotive-catalog.com
maar als je zoekt op het MB-nummer, is het nummer wel bekend.

Heb je de monovalve al open gemaakt? Misschien is schoonmaken al genoeg.
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Berichtdoor Trifonius » 28 feb 2012, 00:08

Tja,

Ik heb hier nu al zo lang mee te doen dat ik liever gewoon een vervanger koop. Ik ga waarschijnlijk bestellen via E-bay. Als er nog belangstellenden mee willen doen ivm verzendkosten etc, graag snel een PM.

Kees
Trifonius

Berichtdoor Mark300DT » 28 feb 2012, 00:15

PM komt er aan.

Mark
Mark300DT
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam: